Haluatko verkko-ostoksillesi turvaa? Maksa kortilla!

Suurin osa suomalaisista maksaa verkko-ostoksensa pankin verkkomaksupainikkeella. Ei kannattaisi! Kortilla ostettaessa saat turvaa, jolla voit saada rahasi takaisin konkurssin tai viallisen tuotteen osuessa kohdalle. Säästöpankin credit-kortilla ostaessasi saat lisäksi ostoturvavakuutuksen, joka korvaa vaikkapa rikkinäisen puhelimen korjauksen.

Vaikka korttimaksut verkko- ja mobiilikaupoissa kasvoivat viime vuonna 36 % edellisvuodesta, maksavat suomalaiset verkko-ostoksensa edelleen useimmiten pankin verkkomaksupainikkeella. Tämä on tottumus, joka kannattaisi muuttaa.

”Saat enemmän turvaa maksamalla verkko-ostoksesi kortilla. Riippumatta siitä, maksatko debit- vai credit-kortilla, voit saada kortinmyöntäjältä rahasi takaisin, jos joudut petoksen uhriksi, tuotetta ei toimiteta, tuote on väärä tai se saapuu vahingoittuneena”, Säästöpankkiryhmän korteista vastaava johtaja Manu Kauppila kommentoi.

Sama pätee myös tilanteisiin, joissa matkatoimisto tai lentoyhtiö menee konkurssiin ennen matkaa tai sen aikana.

Kortilla maksaessa kortinmyöntäjä eli pankki maksaa asiakkaalle rahat takaisin, jos kauppias on tehnyt sopimusrikkomuksen ja asian selvittäminen suoraan kauppiaan kanssa ei tuota tulosta. Tätä turvaa ei suoraan verkkopankista maksaessa saa.

”Jos et ole maksanut kortilla ja lentosi perutaan konkurssin takia, sinun pitää itse yrittää saada konkurssipesältä rahat takaisin. Jos taas olet maksanut kortilla, voit saada rahasi takaisin kortin myöntäjältä ensin selvitettyäsi asiaa lentoyhtiön kanssa. Korttimaksamisen turva perustuu pankkien sopimusehtoihin ja kansainvälisten korttijärjestöjen, kuten Visan, sääntöihin. Turva kattaa Säästöpankin osalta myös debit-kortilla tehdyt maksut”, Kauppila selvittää.

Kaikkein parhaan turvan saa kuitenkin credit-kortilla maksettaessa. Tällöin pankin sopimusehtojen ja Visan sääntöjen lisäksi asiakkaan turvana on Suomen kuluttajansuojalaki, joka velvoittaa ostoksen rahoittanutta pankkia yhteisvastuuseen kauppiaan kanssa. Vain credit-kortilla ostaessasi hyödyt myös ostoturvavakuutuksesta.

Ostoturvavakuutus korvaa rikkinäisen puhelimen lasin – jos maksoit creditillä

Säästöpankin credit-kortilla ostamillesi matkapuhelimille, kulutuselektroniikalle, kodinkoneille, IT-laitteille ja huonekaluille saat ostoturvavakuutuksen niiden äkillisen vahingoittumisen varalle.

”Jos uusi puhelin tippuu ja sen lasi rikkoutuu, saat ostoturvavakuutuksen kautta lasin korjautettua ilman omavastuuta. Moni ei ole tietoinen tästä credit-maksamisen edusta. Ostoturvavakuutus on voimassa automaattisesti creditillä maksettaessa, ja vahingon sattuessa korvaushakemus on helppo täyttää sähköisesti”, Kauppila toteaa.

Vakuutus on voimassa 90 päivää ostohetkestä yli 50 euroa maksaville tuotteille ja siitä korvataan tuotteen vahingoittuminen vakuutusehtojen mukaisesti 1000 euroon asti ja ilman omavastuuta. Alle 50 euroa maksavia tuotteita ei korvata, eikä alle 50 euron korvauksia makseta. Vakuutuksen myöntää AIG Europe S.A. sivuliike.

Älä pelkää luottokortin korkomörköä!

Moni pelkää credit-kortin käyttöä korkojen takia, vaikka credit-ominaisuuden käytöstä on itse asiassa taloudellista hyötyä, jos sitä käyttää hallitusti.

”Creditillä maksaessa on keskimäärin 40 päivää korotonta maksuaikaa. Sinulla on myös aina se vaihtoehto, että maksat laskun eräpäivään mennessä ostoksesi kokonaisuutenaan pois. Näin korkoja tai muita kuluja ei kerry lainkaan, mutta hyödyt kuitenkin korttimaksamisen turvasta ja joustavuudesta elämän yllättäessä”, Kauppila muistuttaa.

On kuitenkin melko yleistä, että joskus korollista velkaa pääsee kertymään isompien hankintojen tai vaikka lomamatkalla tehtyjen ostosten myötä. Omaa kulutusta kannattaakin seurata aktiivisesti ja maksaa kertynyt korollinen luottokorttivelka pois heti, kun siihen on mahdollisuus.

Tiesitkö, miten debit-korttia voi käyttää verkossa? Näin se onnistuu!

1. Katso luottokorttisi toiselle puolelle.

2. Kortin alareunassa on debit-numero, jolla voit maksaa myös verkossa.

3. Numerosarjan lopussa on kolme numeroa, jotka toimivat debit-maksamisessa turvalukuna.

4. Rahat debit-kortilla maksaessa menevät suoraan tililtäsi, mutta nautit korttimaksamisen turvasta. Et tosin saa ostoturvavakuutusta, jonka saat vain maksaessasi credit-kortilla.

Lisätiedot:

Manu Kauppila
Korteista vastaava johtaja, Säästöpankkiryhmä
manu.kauppila@saastopankki.fi, 050 5710 936

Säästöpankkiryhmä edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.