Käytettyjen asuntojen kauppa kasvaa ensi vuonna korkeintaan 2 %

Koronan vaikutus Suomen asuntomarkkinoihin on jäänyt pelättyä pienemmäksi. Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen ennustaa asuntokauppojen määrän jäävän tänä vuonna vain 2–3 prosenttia viime vuodesta. Myytävien asuntojen kokonaiskauppamääriin ja hintoihin ei ole odotettavissa suuria muutoksia ensi vuonna.

Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen ennustaa asuntomarkkinoiden kasvavan ensi vuonna korkeintaan vajaan yhden prosentin. Uudisasuntojen kauppamäärät tulevat laskemaan 10 prosenttia kovan rahan uudisrakentamisen vähenemisen seurauksena. Käytettyjen asuntojen myynnin Rantanen ennustaa pysyvän vähintään tämän vuoden tasolla tai lisääntyvän korkeintaan kaksi prosenttia.

– Kevään hetkellisen täysstopin jälkeen asuntokauppa on käynyt Suomessa vilkkaana. Syyskuussa Suomessa myytiin uusia ja käytettyjä asuntoja yhteensä 5,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Sama tahti on jatkunut myös lokakuussa. Loppuvuosi ei valitettavasti näytä enää yhtä hyvältä, koska tarjontaa markkinoilla on aivan liian vähän, kertoo Jukka Rantanen.

– Myytäviä kohteita on tällä hetkellä tarjolla useita tuhansia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Vaikka kysyntä pysyisi hyvällä tasolla, laskevat kauppamäärät väkisinkin, kun ei ole myytävää, Rantanen jatkaa. – Myös hankintakäyntien määrät ovat nyt kääntyneet selvään laskuun. Vaikka kuluttajien asunnonostoaikeet ovat yhä korkealla, on koronan toinen aalto mitä ilmeisimmin saanut ihmiset varovaisemmiksi oman asuntonsa myyntiin laittamisessa.

– Oletankin, että tänä vuonna käytettyjen asuntojen kauppamäärä tulee jäämään 2–3 prosenttia viime vuodesta.

– Ja mitä tulee vuoteen 2021, uskon, että hyvin samoissa luvuissa tullaan menemään kauppamäärissä kuin tänäkin vuonna, ennustaa Rantanen. – Asuntomarkkinoiden miinusmerkkiseen kehitykseen en usko. Kun uudisasuntoja tulee myyntiin vähemmän, siirtyy osa kysynnästä käytettyihin asuntoihin.

Polarisoituminen ja hintojen eriytyminen jatkuvat

– Polarisoituminen ja hintojen eriytyminen tulevat jatkumaan ensi vuonnakin. Pääkaupunkiseudulla ja isommissa kaupungeissa hintataso vahvistuu maltillisesti, mutta muualla Suomessa asuntojen hinnat tulevat keskimäärin hieman laskemaan. Hintakehityksessäkin paikkakuntakohtaiset erot ja eri asuinalueiden erot voivat olla suuria, jatkaa Rantanen. – Ennustan, että kokonaishintatason muutos on ensi vuonna -1 %:n ja +1 %:n välillä.

– Uunituoreen Säästämisbarometritutkimuksemme mukaan suomalaiset ovat hyvin tietoisia asuntojen hintojen alueellisesta eriytymisestä, kertoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen. – Arvio asumisen hinnan kehityksestä on pysynyt samalla tasolla kuin viime vuonnakin. Lähes puolet suomalaisista odottaa oman asuinalueen hintatason nousevan seuraavien 2–3 vuoden aikana. Hintojen nousuun uskotaan selvästi enemmän pk-seudulla ja suuremmissa kaupungeissa. Pienissä alle 10 000 asukkaan kunnissa hintojen laskuun uskotaan enemmän kuin nousuun.

– Niin talouden kuin asuntomarkkinoiden kehittymisen ennustamiseen liittyy paljon epävarmuustekijöitä. Kukaan ei tiedä, millaiseksi koronatilannekin voi vielä äityä meillä ja maailmalla, muistuttaa Mikkonen. – Tämän hetken tietojen valossa ennusteemme on, että BKT kasvaa ensi vuonna 2,5 prosenttia. Työttömyys kasvaa tänä vuonna 8 prosenttiin ja ensi vuonna 8,5 prosenttiin.

– Tarjonnan vähyys vaikuttaa hintatasoon alueilla, joissa kysyntää on paljon. Monissa kohteissa voivat hinnat nousta voimakkaastikin hintakilpailun myötä ensi vuonna, sanoo Rantanen. – Siksi nyt kannattaisi myydä, kun kaikki myytävät asunnot käyvät nopeasti ja hyvään hintaan kaupaksi.

Rantasen mukaan Helsingin ja pk-seudun lisäksi monissa isoissa kasvukeskuksissakin on pienalueita, joihin kohdistuu runsasta kysyntää, mutta tarjontaa ei juurikaan ole. Tarjolla olevista kohteista maksetaan siksi melkeinpä mitä vaan. Ellei myytäviä kohteita saada markkinoille lisää, riskinä on kysynnän patoutuminen, asuntomarkkinoiden kuumeneminen ja hintojen paikoin rajukin nousu.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti keskittyy palvelutoiminnassaan yksittäisten kuluttajien asunnonvaihtoon ja vuokraukseen liittyviin palveluihin sekä niihin liittyvään arviointitoimintaan. Sp-Koti on franchising-periaatteella toimiva kiinteistönvälitysketju, joka muodostuu itsenäisistä, paikallisista yrittäjistä. Ketjua johtaa Sp-Koti Oy, ketjun keskusyksikkö, jonka omistavat Säästöpankkiryhmään kuuluvat Säästöpankit. www.spkoti.fi