Korona haastoi välittäjät opettelemaan uusia toimintatapoja

Koronakriisi iski nopeasti ja varoittamatta Suomeen maaliskuun puolivälissä. Asuntokauppa pysähtyi hetkeksi lähes kuin seinään, kun yleisistä asuntonäytöistä luovuttiin rajoitusten astuttua voimaan. Välittäjät joutuivat omaksumaan uusia toimintatapoja hyvin nopeasti turvatakseen toimintansa jatkuvuuden. Koronan myötä myös ostotoimeksiannot yleistyivät.

Sp-Koti Rauman Elina Kastola ja Mikko Okkonen live-esittelyssä.

– Kiinteistönvälityksessä suuret muutokset ovat aina tapahtuneet kriisien kautta. Niistä ovat parhaiten selvinneet ne alan toimijat, jotka ovat mukautuneet nopeasti muuttuneisiin olosuhteisiin kehittämällä ja kokeilemalla uusia tapoja toimia, kertoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen. – Kriisitilanteet edesauttavat hyvien innovaatioiden läpimurtoa ja lyhentävät niiden markkinoille tuloa, myös meidän alallamme. – Oppimismielessä koronakriisi tekikin alallemme hyvää. Monia uusia taitoja, joita jouduimme nyt hyvin nopeassa aikataulussa opettelemaan, ei välttämättä olisi koskaan tullut opeteltua ilman pakkotilannetta.Korona pakotti välittäjät isoon digiloikkaan – Hyvänä esimerkkinä tästä ovat myyntikohteiden live-esittelyt. Meillä, kuten niin monessa muussakin organisaatiossa, live-esittelyt otettiin laajasti käyttöön ennätysnopealla aikataululla, vain viikossa, Rantanen kertoo. – Välittäjämme myös pitivät live-esittelyjä todella aktiivisesti, ja saivat niistä asiakkailta hyvää palautetta.– Myös sähköinen kaupankäynti yleistyi ketjussamme koronakevään aikana harppauksella. Nyt monet kiinteistö- ja osakekaupat tehdään meillä sähköisesti. Ilman koronaa käyttöönotto olisi ollut huomattavasti hitaampaa, jatkaa Rantanen.– Muutamien minuuttien mittaiset live-esittelyt osoittautuivat tehokkaaksi tavaksi herättää kiinnostusta ja myydä asuntoja. Itse oikein innostuin niistä alkujännityksen jälkeen, ja aion varmasti pitää niitä jatkossakin tarpeen mukaan, kertoo Sp-Koti Rauman toimitusjohtaja Tero Käpynen. – Lähdin tekemään niitä aika lailla fiilispohjalta, kännykällä ja omalla tyylilläni, ilman mitään valmista käsikirjoitusta. Vaikka alkuun jännitinkin livefilmauksia, vaihtoehtoa ei ollut, jos halusi näyttää myynnissä olevia asuntoja ja saada kauppoja tehtyä.

– Meillä välittäjillä on yleensäkin oma tyylimme, jolla tätä työtä teemme. Ei kannata feikata tai matkia muita. Aitous on tärkeää, Käpynen jatkaa.

– Uskon kuitenkin, että live-esittelyt tulevat jäämään meillä myynnin työkalupakkiin. Monet asiakkaat toivovat ja pyytävät niitä. Ne ovat meille hyvä hankintakeino, jolla erottaudumme kilpailijoistamme. Olimme ja olemme edelleen tietääkseni ainoa toimija Raumalla, jolla on myyntikohteista live-esittelyjä.

– Pidän tärkeänä, että välittäjillämme on nyt taitoa ja kokemusta uusista toimintatavoista ja työvälineistä. He voivat palvella asiakkaita entistä monipuolisemmin jatkossa, sanoo Jukka Rantanen. – Ainahan tavoite on, että asiakas saa mahdollisimman hyvää henkilökohtaista palvelua ja itselleen parhaiten sopivalla tavalla.

Ostotoimeksiannot ovat yleistyneet

– Kevään aikana, kun ihmiset tulivat varovaisemmiksi oman asuntonsa myyntiin laittamisessa ja ostajat eivät löytäneet itselleen sopivia uusia koteja myynnissä olevien joukosta, yleistyivät myös ostotoimeksiannot, Rantanen kertoo.

– Välittäjät, jotka ovat ymmärtäneet ostotoimeksiantojen edut ja hyödyt sekä asiakkailleen että itselleen, pärjäävät kilpaillulla alallamme yleensä hyvin. He voivat tehdä sopimuksia sekä ostajien että myyjien kanssa. Ostotoimeksiannot ovat erinomainen työkalu välittäjälle myyntitoimeksiantojen rinnalle, ja hieno mahdollisuus heille kasvattaa omaa tuloaan, Rantanen toteaa.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
jukka.rantanen@spkoti.fi, 050 341 1391

Sp-Koti keskittyy palvelutoiminnassaan yksittäisten kuluttajien asunnonvaihtoon ja vuokraukseen liittyviin palveluihin sekä niihin liittyvään arviointitoimintaan. Sp-Koti on franchising-periaatteella toimiva kiinteistönvälitysketju, joka muodostuu itsenäisistä, paikallisista yrittäjistä. Ketjua johtaa Sp-Koti Oy, ketjun keskusyksikkö, jonka omistavat Säästöpankkiryhmään kuuluvat Säästöpankit. www.spkoti.fi