Kristiinankaupungin Säästöpankki ja Yttermark Sparbank yhdistyivät Närpiön Säästöpankki Oy:n kanssa

Säästöpankkien yhdistymisellä haetaan entistä vahvempaa alueellista säästöpankkia, joka tarjoaa kilpailukykyisiä ja moderneja palveluita ja tuotteita, sanoo toimitusjohtaja Hans Bondén Närpiön Säästöpankki Oy:stä.

Kristiinankaupungin Säästöpankki ja Yttermark Sparbank yhdistyivät touko-kesäkuun vaihteessa 2015 Närpiön Säästöpankki Oy:öön. Kristiinankaupungin ja Yttermarkin Säästöpankit muuttuivat samalla säätiöiksi. Yhdistymisen myötä Kristiinankaupungin Säästöpankkisäätiöstä ja Yttermarkin Säästöpankkisäätiöstä tuli Närpiön Säästöpankki Oy:n omistajia. Jo vuodenvaihteessa 2014–2015 Närpiön Säästöpankki luovutti koko liiketoimintansa pankkitoimintaa jatkamaan perustetulle Närpiön Säästöpankki Oy:lle. Pankin omistajaksi tuli Närpiön Säästöpankkisäätiö.

- Yhdistymisen myötä muodostuu vahva alueellinen säästöpankki, joka tarjoaa kilpailukykyisiä ja moderneja palveluita ja tuotteita. Yhdistyminen takaa paikallisen päätöksenteon, monipuolisen ja kattavan palvelun asiakkaille, vahvistaa kasvumahdollisuuksia ja yhdistää pankkien monipuolisen osaamisen, sanoo toimitusjohtaja Hans Bondén Närpiön Säästöpankki Oy:stä.

Närpiön Säästöpankki Oy, aputoiminimenä Kristiinankaupungin Sp ja Yttermarkin Sp, toimii yhdistymisen myötä Karijoen, Kaskisten, Kristiinankaupungin ja Närpiön kuntien alueella. Yhdistyminen turvaa pankkipalveluiden saatavuuden, kilpailukyvyn, kasvun, kannattavuuden ja tehokkuuden myös tulevaisuudessa, Bondén muistuttaa.

- Yhdistymisen myötä eteläisen pohjanmaan yli satavuotias säästöpankkitoiminta turvataan, ja uusi yhteinen säästöpankki, Närpiön Säästöpankki Oy, voi entistä paremmin toteuttaa säästöpankkien perustavanlaatuista tehtävää, eli säästäväisyyden ja asiakkaiden taloudellisen hyvinvoinnin edistämistä, sekä toimia voimakkaana paikallisyhteisön ja toiminta-alueen edistäjänä.

Miten yhdistyminen vaikuttaa asiakkaisiin ja konttoreihin?
Bondénin mukaan yhdistymisellä ei ole suurempia asiakasvaikutuksia.
- Asiakassuhteet ja henkilökunta siirtyvät yhdistymisen myötä Närpiön Säästöpankki Oy:öön. Asiakkaat voivat jatkossakin olla yhteydessä oman konttorin tuttuun henkilökuntaan. Tavoitteenamme on jatkossakin kehittää asiakaspalveluamme, ja yhdistymisen myötä voimme tarjota erilaisia asiantuntijapalveluita esimerkiksi säästämisen, maksuliikenteen, rahoituksen ja juridiikan alueilta.

Lisäksi olemassa olevat konttorit palvelevat jatkossakin asiakkaita kuten ennenkin. Konttoreitten aukioloajat eivät myöskään muutu.

- Asiakkaat voivat käydä kuten aiemmin konttorissa Kristiinankaupungissa, Lapväärtissä, Karijoella ja Yttermarkissa ja keskustella eri asioista kasvotusten asiakasneuvojiemme kanssa. Lisäksi Närpiön Säästöpankin muut konttorit ovat asiakkaiden käytettävissäsi, Närpiön keskustassa (pääkonttori), Piolahdessa, Kaskisissa, Töjbyssä ja Ylimarkussa. Konttorit ovat tärkeä osa paikallista Säästöpankkia, Hans Bondén sanoo.