Kuluttajien luottamus ei ota noustakseen ostovoiman kasvusta huolimatta

Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen kertoo tuoreessa kotitalouksien suhdannekatsauksessaan, että Suomen talousnäkymät ovat alkuvuonna vielä vaisut, mutta paranevat loppuvuotta kohden. Kotitalouksien velkaantumisaste on kääntynyt laskuun, mutta miesten työttömyys jatkaa nousuaan. Kuitenkin ostovoima alkaa selvästi nousta, mikä on seurausta inflaation maltillistumisesta ja totuttua suuremmista palkankorotuksista.

Edelliset vuodet ovat olleet suomalaisille kotitalouksille haastavia. Suomen talous supistui 1 prosentin verran vuonna 2023, eikä kuluvanakaan vuonna päästä vielä kokonaisuutena plussakasvuun. Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen arvioi huhtikuussa tehdyssä ennusteessa Suomen BKT:n supistuvan 0,5 % vuonna 2024. Korot ovat nousseet reilusti, mutta se on hillinnyt isojen lainojen nostamista, mikä on puolestaan laskenut suomalaisten kotitalouksien velkaantumisastetta. Inflaatio on jyllännyt viimeisten vuosien aikana, mikä on pitänyt korot korkealla, mutta inflaation rauhoittumisen myötä Euroopan keskuspankki tulee aloittamaan koronlaskut pian.

Ostovoima nousussa – asuntomarkkinoille helpotusta

Suomen talous on erittäin korkoherkkä. Suomessa asuntolainoista ehdoton valtaosa on sidottu vaihtuviin korkoihin, jolloin korkojen muutokset välittyvät ihmisten lainanhoitokuluihin nopeasti. Tämä yhdessä yleisen epävarmuuden ja heikentyneen ostovoiman kanssa ovat laskeneet selvästi myös asuntokauppamääriä, ja asuntojen hinnat ovat laskeneet keskimäärin reilut 10 % parin vuoden takaisesta.

”Korkojen lasku tekee hyvää Suomen taloudelle ja on huojentava uutinen asuntovelallisille. On hyvä kuitenkin muistaa, että vaikka korkojen lasku tuo helpotusta velallisille kotitalouksille, ei nollakorkoaikaan ole näillä näkymin paluuta. Odotamme myös asuntomarkkinoiden verkkaisen menon jatkuvan vielä tovin, mutta kesäkuussa odotettu ohjauskoron laskeminen piristänee asuntomarkkinoita vuoden jälkipuoliskolla”, arvioi Mikkonen.

Laskevien korkojen lisäksi inflaation rauhoittuminen hillitsee hintojen nousua, mikä yhdessä palkankorotusten ja nousseiden eläkkeiden kanssa lisäävät kotitalouksien ostovoimaa.

”Kuluttajien ostovoimassa viime vuosina nähty pudotus on niin suuri, että sen kiinnikurominen kestää vielä useamman vuoden. Kuluttajat ovat yhä varsin varovaisia, eikä kaikki tulojen nousu ohjaudu kulutukseen, vaan myös säästämisaste nousee tänä vuonna. Säästöpuskureiden kerryttäminen onkin järkevää, jos niitä on viime vuosina joutunut käyttämään”, kertoo Mikkonen.

Työllisyystilanne heikentynyt – erityisesti miesvaltaisilla aloilla

Mikkonen havaitsi alkuvuoden talouskatsauksessaan miesvaltaisten alojen työttömyyden olevan kasvussa. Se jatkaa yhä kasvuaan ja onkin noussut selvästi naisten työttömyyttä enemmän. Tämä näkyy myös Säästöpankkien korttidatassa, jossa havaittiin ero naisten ja miesten korttimaksamisen välillä.

Työllisten määrän väheneminen on kuitenkin puhtaasti yksityisen sektorin ongelma. Julkisella sektorilla työllisten määrä on kasvanut.

”Vaikka kehityssuunta työmarkkinoilla on huonompaan päin, kokonaisuutena tilanteen heikentyminen on kuitenkin ollut varsin maltillista. Yksi syy tähän löytyy työmarkkinoiden pitkäaikaisesta osaajapulasta. Yritykset ovat jo pitkään kertoneet, että osaavien työntekijöiden löytäminen on vaikeaa. Vaikka tämä haaste on nyt helpottanut, se on edelleenkin suomalaisten yritysten toiseksi merkittävin kasvun este, merkittävin este on riittämätön kysyntä”, sanoo Mikkonen.

Kuluttajien luottamus erittäin matala

Ukrainan sodan syttymisen ja inflaation nopean kiihtymisen sekä korkojen nousun seurauksena suomalaisten kuluttajien luottamus tippui ennätyksellisen matalalle tasolle. Monet tekijät näyttäytyvät kuitenkin jo hieman parempana kuluttajien arjessa, minkä myötä luottamuksen voisi odottaa hiljalleen kääntyvän nousuun.

”Hintojen nousu on rauhoittunut, ostovoima kasvaa jälleen ja korkojen lasku siintää jo lähitulevaisuudessa. Työmarkkinatilanne tosin tuo vastatuulta ja kuluttajat kokevatkin työttömyyden uhan aiempaa suurempana. Kokonaisuutena odotamme kuitenkin, että kuluttajien luottamus hiljalleen elpyy tämän vuoden aikana. Niiden osuus, jotka joutuvat käyttämään säästöjään tai velkaantumaan, on hieman vähentynyt viime kuukausina. Säästämään pystyy edelleen noin 55 prosenttia kuluttajista, joskin ennen inflaation kiihtymistä heidän osuutensa oli reilut 60 %”, summaa Mikkonen.

Tutustu Kotitalouksien suhdannekatsaukseen tai katso tallenne verkkosivuiltamme.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo yli 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Jaamme osan tuloksestamme paikallisen yhetisön hyvinvointiin, koulutukseen ja tutkimukseen. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.