Kynnys uudisasunnon ostamiseen on korkea kaikkialla Suomessa

Sp-Kodin valtakunnallisen kyselytutkimuksen mukaan Suomen kolmella isoimmalla paikkakunnalla – pk-seudulla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa – asuvien haaveet sekä mielipiteet asuntokauppaan liittyen eivät poikkea merkittävästi toisistaan. Uudesta kodista ja matkustelusta haaveillaan kaikkialla. Huoli oman talouden tilanteesta jarruttaa haaveiden toteuttamista eniten Pirkanmaalla.

Kolmen suurimman paikkakunnan välisessä vertailussa vain Pirkanmaalla haaveillaan uutta kotia enemmän paremmasta oman talouden tilanteesta. Suhtautumisessa uudisasunnon ostamiseen tai isoihin remontteihin ei ole suuria eroja pk-seudulla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa asuvien välillä.

– Loppukeväästä teettämämme valtakunnallisen ”Mistä sinä haaveilet? -kyselytutkimuksemme tulosten mukaan kaikilla näillä paikkakunnilla asuvilla suomalaisilla tuntuu olevan tällä hetkellä melko korkea kynnys ostaa uudisasunto. Erityisen varovaisia ollaan hankkimaan asunto vasta rakenteilla olevasta asunto-osakeyhtiöstä tai yhtiöstä, joka sijaitsee yksityisen tahon omistamalla vuokratontilla, kertoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

– Olen varma, että jos meillä olisi nähtävillä vertailuluvut esimerkiksi vuodelta 2021, voisimme todeta uudisasunnon ostamiseen liittyvien asenteiden muuttuneen varovaisemmiksi. Jatkuvilla uutisilla rakennusyhtiöiden konkursseista ja jopa kesken jääneistä rakennuskohteista on varmasti ollut vaikutusta tähän. Vielä pari vuotta sitten sellaisetkin uudisasunnot kävivät nopeasti kaupaksi, jotka olivat olemassa vasta piirustuksina rakennuttajien pöydillä, Rantanen jatkaa.

– Vuokratonttien suosio on laskenut, koska viimeisen parin vuoden aikana asumisen kustannukset, yhtiövastikkeet, taloyhtiöiden ja henkilökohtaisten lainojen hoitokulut sekä tonttivastikkeet, ovat nousseet merkittävästi. Uudiskohteet, joka sijaitsevat omalla tai kaupungin tai kunnan omistamalla tontilla, ovat huomattavasti turvallisempia asunnonostajalle kustannusriskien näkökulmasta.

– Nykyisessä markkinatilanteessa myös uudiskohteen rakentajana toimivalla rakennusliikkeellä on merkitystä ostopäätökseen yli puolelle kyselyymme vastanneista pk-seutulaisista, pirkanmaalaisista ja varsinaissuomalaisista. Pirkanmaalla rakennusliikkeellä on merkitystä 64,9 prosentille, pk-seudulla 56,1 prosentille ja Varsinais-Suomessa 57,2 prosentille vastanneista.

– Uudiskohteiden kauppaa jarruttaa myös se, että niiden hintatasoa pidetään liian korkeana kaikkialla Suomessa. Vuonna 2021 ero uusien ja vanhojen asuntojen hinnoissa oli yllättävänkin pieni. Nyt ero on kasvanut jälleen melko suureksi, kun vanhojen asuntojen hinnat ovat laskeneet ja uudisasuntojen ei.

Pirkanmaalaisia huolettaa oman talouden tilanne muita enemmän

– Vaikka kaikilla kolmella suurimmalla paikkakunnalla haaveillaan uudesta kodista, Pirkanmaalla siitä haaveillaan vähemmän kuin pk-seudulla tai Varsinais-Suomessa. Pk-seudulla uudesta kodista haaveilee 41,4 prosenttia, Varsinais-Suomessa 44,2 prosenttia ja Pirkanmaalla 37,4 prosenttia, kertoo Rantanen.

– Pirkanmaalla asuvien varovaisuus ja epävarmuus oman talouden tilanteen kehittymisestä korostuu kolmen suurimman paikkakunnan välisessä vertailussa. Pirkanmaalaiset ovat muita enemmän huolissaan oman taloutensa tilanteesta ja siksi myös varovaisempia toteuttamaan haaveitaan. Pirkanmaalla asuvista 41,2 prosenttia, pk-seudulla asuvista 20,7 prosenttia ja Varsinais-Suomessa asuvista 32,5 prosenttia haaveilee paremmasta oman talouden tilanteesta.

Sp-Kodin kyselyn mukaan pirkanmaalaiset haaveilevat muita enemmän nykyisen kodin remontoinnista. Rantasen mukaan tähän voi olla useampia syitä. – Ehkä pirkanmaalaiset ovat tyytyväisiä nykyiseen kotiinsa, eikä tarvetta asunnon vaihtamiseen ole juuri nyt. Remonttihaaveet voivat johtua myös siitä, oman talouden tilanne huolestuttaa heitä. Remonttihan tulee yleensä aina edullisemmaksi kuin uuden kodin ostaminen.

– Suurimmat erot kolmen suurimman paikkakunnan välisessä vertailussa liittyvät haaveiden toteuttamisen aikataulusuunnitelmiin ja syihin, mitkä estävät toteuttamasta haaveita juuri nyt. Pk-seudulla asuvista 32,3 prosenttia, pirkanmaalaisista 20,6 prosenttia ja varsinaissuomalaisista 27,3 prosenttia aikoo toteuttaa haaveensa lähiaikoina. Pirkanmaalla enemmistö (41,2 %) ilmoitti aikovansa toteuttaa haaveensa lähivuosina ja Varsinais-Suomessa 37,7 prosenttia ehkä jonain päivänä, kertoo Rantanen.

Asuntokauppa alkaa vilkastua voimakkaammin ensin pk-seudulla

– Pk-seudulla asunnonvaihtotarve on päässyt eniten patoutumaan alkusyksystä 2022 lähtien, ja siksi siellä asuvat aikovat toteuttaa haaveensa eli hankkia uuden asunnon mahdollisimman pian. Tilastokeskuksen kesäkuun kuluttajabarometri-tutkimuksen mukaan kuluttajien asunnonvaihtoaikeet vahvistuivat koko Suomessa, mutta erityisen huimaa nousu oli pk-seudulla. Uskonkin, että kauppamäärät alkavat nousta pk-seudulla voimakkaammin ennen muuta Suomea.

– Siinä, miten haaveet aiotaan toteuttaa, ei ole merkittäviä eroja paikkakuntien välillä. ”Säästämällä” oli ylivoimaisesti suosituin kaikista vastausvaihtoehdoista kaikilla paikkakunnilla. Pk-seudulla, jossa asunnot maksavat selvästi muuta Suomea enemmän, haaveiden toteuttamiseksi myydään nykyistä omaisuutta enemmän kuin Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Pk-seudulla on myös vähiten halukkuutta ottaa maksimimäärä asuntolainaa sopivan kohteen osuessa kohdalle. Tämäkin kertoo lisääntyneestä varovaisuudesta asuntomarkkinoilla, toteaa Rantanen.

Lähde: Sp-Kodin ”Mistä sinä haaveilet?” -kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä lomakkeella Sp-Kodin uutiskirjeen ja sosiaalisen median kautta 24.4.–15.5. välisenä aikana. Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä 1070.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita n. 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi