​Lomalaisen muistilista – 12 vinkkiä

Omaa taloutta ja rahankäyttöä kannattaa suunnitella hyvissä ajoin ennen kesää ja lomakauden alkamista. Säästöpankki kulkee mukanasi myös lomalla – niin kotimaassa kuin ulkomailla. Tässä tusina vinkkiä niistä asioista, jotka on hyvä pitää lomalla mielessä.

1. Käteistä kaupan kassalta

Säästöpankkiryhmään kuuluvien Säästöpankkien asiakkaat voivat nostaa korttiostosten yhteydessä käteistä kaikkien K-ruokakauppojen kassoilta sekä Neste K -liikenneasemilta ympäri Suomen. Debit- tai Electron-kortilla maksettassa kassalta voi nostaa rahaa aina 200 euroon asti. Nostolle ei ole määritelty alarajaa.

2. Liikaa rahaa lompakossa? Talleta käteistä automaatilla

Mikäli käteistä on lompakossa liikaakin, Säästöpankkien asiakkaana voit tehdä käteistalletuksia konttorin aukioloajoista riippumatta. Tämä onnistuu TalletusOtto-automaatin avulla: sillä voi tallettaa euroseteleitä ja kolikoita korttiin liitetylle tilille ja se tarjoaa myös Ottopisteiltä tutut peruspalvelut: otto, saldo ja tapahtumat.

3. Mobiilipankki mukana lomalla

Säästöpankin mobiilisovelluksella, Sp-Mobiililla, pankkiasiat hoituvat näppärästi myös kesälaitumilta riippumatta siitä, viettääkö lomaa mökillä vai ulkomailla. Mobiilisovelluksella on helppo tarkistaa ilman turvalukua, paljonko saldoa on jäljellä ja kuinka paljon visa-laskua on kertynyt. Tarvittaessa rahaa voi siirtää säästötililtä käyttötilille, jos eteen tulee yllättäviä menoja. Muista pakata turvalukulista lomalle mukaan maksuja ja tilisiirtoja varten. Tarkista myös, että turvalukuja on tarpeeksi jäljellä.

4. Ota Säästöpankin Visa-kortti matkakumppaniksi

Säästöpankin korteilla maksat kätevästi ostoksesi ja nostat rahaa automaateista niin kotimaassa kuin ulkomailla. Kortti on usein tarpeen jo ennen matkalle lähtöä. Esimerkiksi hotellit ja autovuokraamot vaativat varauksen yhteydessä kortin numeroa, vaikka veloitus tehdään vasta paikan päällä. Kortti on myös tarpeen kun varaat matkoja ja etsit edullisia tarjouksia verkossa.

5. Vaihda ajoissa matkavaluuttaa

Pieni käteiskassa on hyödyllinen varata mukaan jo kotona ennen lähtöpäivää. Säästöpankin verkkopankkiasiakkaana saat matkavaluutan kätevästi tilattua netistä osoitteesta www.valuutanvaihto.fi.

6. Näppärä e-lasku

E-lasku on kätevin tapa hoitaa laskujen maksu loman aikana. Kun muistaa muuttaa paperilaskut e-laskuiksi jo ennen lomaa, laskut tulevat suoraan verkkopankkiin. Laskut voi laittaa veloittumaan automaattisesti tililtä tai ne voi käydä hyväksymässä esimerkiksi Sp-Mobiilin kautta. Mobiilisovelluksessa kannattaa kytkeä päälle push-viestitoiminto, joka lähettää ilmoituksen saapuneesta e-laskusta puhelimeen.

7. Finanssivahti huolehtii budjetista

Säästöpankin Finanssivahti seuraa menoja kesälläkin. Finanssivahti on apuna lomabudjetin suunnittelussa ja sen avulla on helppo seurata kesälomareissun kuluja. Kun tietää paljonko rahaa meni bensaan, yöpymiseen ja ruokaan, on helppo suunnitella tuleviakin reissuja.

8. Hyödynnä maksuvapaat kuukaudet

Lomaan voit varautua Visa-kortin maksuvapailla kuukausilla. Maksuvapaasta kuukaudesta voit sopia ennakkoon oman pankkisi kanssa tai soittamalla Visa Credit asiakaspalveluun.

9. Turvaa lomasi matkavakuutuksella

Ulkomailla sattuva tapaturma tai sairastuminen on aina ikävä tilanne. Säästöpankin Vakuutusten matkavakuutus antaa turvaa yllättävien vahinkojen varalle ja varmistaa laadukkaan hoidon jo matkan aikana. Voit hankkia matkavakuutuksen ennen matkaasi näppärästi suoraan netistä. Matkatavarat vakuutat joko matkatavaravakuutuksella tai kotivakuutuksen kautta. Visa Gold -korttiasiakkaana sinulla on aina voimassa LähiTapiolan ryhmämatkavakuutus.

10. Hanki Säästöpankista lisärahoitusta lomahaaveisiin

Säästöpankki tarjoaa nopeaa ja joustavaa rahoitusta kaikenlaisten suunnitelmien toteuttamiseksi. Esimerkiksi Joustoluotto antaa sinulle mahdollisuuden tehdä niin pieniä kuin suuria hankintoja silloin kun itse haluat. Joustoluotto on myös kätevä vararahasto yllättäviin menoihin.

11. Muista turvata tunnusluvut

Muista reissussakin pitää aina korttisi ja sen tunnusluku erillään toisistaan. Kun kirjoitat tunnuslukuasi, suojaa näppäimistö vaikka kädelläsi niin, ettei ulkopuolinen pääse näkemään sitä. Muistathan myös, että pankkisi ei koskaan kysy tunnuksiasi sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimessa. Korttiturvallisuus.fi:n sivuilta löydät vinkkejä, kuinka tunnistat huijausviestin. Jos kortin tai verkkopankin tunnuksesi katoaa, soita heti omaan säästöpankkiisi (pankin aukioloaikana) tai sulkupalveluun (24 h/vrk), puhelin Suomessa: 020 333 ja ulkomailta: +358 20 333.

12. Säästä & suunnittele

Kun säästät ja pidät oman taloutesi tasapainossa, onnistuvat lomareissutkin helpommin. Säästöpankissa voit säästää omalla tavallasi – vaikka pieniäkin summia kerrallaan.