​Markkinaheilunta vaatii sijoittajalta malttia

Matalat korot, osakekurssien lasku ja rahastojen arvon heilahtelu mietityttivät alkuvuodesta monia rahastosijoittajia. Osittain kuitenkin turhaan, sillä kurssien lasku ja matalat korot antoivat hyvät lähtökohdat omien säästöjen tarkasteluun ja lisäsijoitusten tekoon. Sijoittajilta kaivataankin usein malttia – etenkin silloin, kun se tuntuu kaikkein vaikeimmalta.

Alkuvuoden laskun jälkeen kurssit ovat jälleen kääntyneet nousuun. Juuri näistä heilahteluista säännöllinen rahastosäästäjä hyötyy automaattisesti. Kurssiheilahtelut voivat aiheuttaa epävarmuudentunnetta ja pelkoa omien säästöjen menettämisestä. Kannattaa muistaa, että sijoitukset on tehty pidemmän aikavälin tähtäimellä, johon kuuluu myös kurssiheilahtelut – niin ylös- kuin alaspäin.

Kurssilasku on myös positiivinen asia, josta rahastosijoittajakin hyötyy. Silloin on nimittäin oivallinen hetki tehdä lisäsijoituksia, ja ostaa rahasto-osuuksia ”alennusmyynnistä”. Uudet, nykyisellä halvemmalla hinnalla ostetut osuudet nimittäin nostavat sijoituksen nopeammin voitolle kurssien kääntyessä nousuun. Laskussa siis tehdään tulevaisuuden tuotto. ”Osta halvalla, myy myöhemmin kalliilla” pätee tässäkin tapauksessa.

Jatkuva säästäminen tasaa markkinaheilahtelut
Kuukausittainen rahastosäästäminen on hyvä tapa kerryttää varoja joko haaveiden toteuttamiseen, taloudellisen puskurin rakentamiseksi tai ylipäätään tulevaisuuden turvaksi. Rahastosäästäjäksi pääsee pienelläkin kuukausittaisella summalla, ja ajan myötä säästöille voi odottaa hyvää tuottoa. Parhaiten suhdannevaihteluja tasaakin säännöllisen rahastosäästämisen yhdistäminen tarpeeksi pitkään, useamman vuoden säästöaikaan. Jatkuva säästäminen on myös mainio keino hoitaa aiempia, suurempia kertamerkintöjä; ja kääntää kulloisetkin markkinaheilahtelut omaksi eduksi.

Parhaimmillaan rahastosäästäminen on säännöllistä ja pitkäjänteistä toimintaa, jonka lopputuloksena haaveista tulee totta. Autamme mielellämme sinua löytämään omaan tilanteeseesi ja tarpeeseesi sopivimman rahaston. Mikä parasta, jatkuva säästäminen sopii kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Rahasto sopii säästämismuodoksi myös silloin, kun varoja kerrytetään lapsen tai lapsenlapsen tulevaisuutta silmällä pitäen.

Neuvoni rahastosäästäjälle? Pysy rauhallisena, äläkä anna osakemarkkinoiden lyhyen tähtäimen toiminnan ohjata päätöksentekoasi. Aika on kaikissa markkinatilanteissa sijoittajan paras ystävä.

Pia Liinavuori

Kirjoittaja työskentelee sijoituspäällikkönä Aito Säästöpankeissa ja yhdessä muiden asiantuntijoidemme kanssa auttaa asiakkaita läpi markkina-aallokoiden.