​Näkyykö uuden vuoden tinassasi rahaa?

Vuosi 2015 lähenee loppuaan, ja paraikaa eletään suomalaisten suurinta kulutusjuhlaa. Veronpalautukset on ehkä jo käytetty, ja osa meistä jatkaa joululahjabudjettiaan erilaisilla kulutusluotoilla.

Jos uutena vuotena käy niin onnekkaasti, että uudenvuodentinassa näkyy rahaa, se on selvä merkki siitä, että omaa talouttaan kannattaa alkaa rakentaa entistä vakaammalle pohjalle. Ja vaikka rahaa ei tinassa näkyisikään, niin säästämällä vuosi 2016 tuo varmasti vaurautta tullessaan!

Joulunvieton jälkeen tammikuussa moni tuntee tarvetta vahtia paitsi vyötäröään, myös kukkaroaan. Vuoden alussa postitettavat verokortit saavat niin ikään itse kunkin miettimään, miten vuoden tulot kattavat vuoden menot. Ja kuinka ihmeessä rahat saisi riittämään vielä säästöönkin asti?

Nyrkkisääntönä kannattaa pitää mielessä, että kulujen karsiminen on helpompaa kuin tulojen kasvattaminen. Säästämällä rahat riittävät paremmin ja jotakin jää myös talteen. Säästötili tuntuu turvalliselta ja helpolta säästövaihtoehdolta. Mutta tulisiko sinun kajottua säästöihisi harkitsevammin, jos säästöt olisivat tilin sijaan paremmassa tallessa esimerkiksi rahastoissa?

Onnistunut säästäminen kannustaa säästämään vieläkin enemmän. Mitäpä, jos antaisitkin uudenvuoden rahastosäästölupauksen?

Näitä säästövinkkejä noudattamalla vuodesta 2016 tulee varmasti vaurastumisen vuosi.

• Älä lykkää rahastosäästämisen aloittamista, vaan ota yhteys pankkiin viimeistään heti tammikuun alussa. Yhdessä etsimme juuri sinulle sopivan tavan säästää.
  • Voit aloittaa rahastosäästämisen myös verkossa; ihan itse ja vaikkapa juuri keskiyöllä vuoden vaihtuessa toiseen. Voit myös tehdä lisäsijoituksia tarpeen mukaan aina silloin, kun huomaat että pakollisten hankintojen jälkeen rahaa on jäänyt yli.
  • Säästöön laitettavien summien ei tarvitse olla isoja – jo pienillä kuukausisummilla pääsee hyvin alkuun.
  • Älä laita kaikkia rahojasi samaan rahastoon – hajauta rohkeasti ja myös pienemmillä summilla.
  • Jos sijoitat, älä tee hätiköityjä päätöksiä kurssien noustessa tai laskiessa. Vaikka rahasto-osuuksien lunastaminen onnistuu verkkopankissa helposti, ota rauhallisesti äläkä lähde mukaan joukkohysteriaan.
  • Opettele käyttämään verkkopankistasi löytyvää Finanssivahtia – se auttaa hahmottamaan paremmin sitä, mihin rahasi kuluvat.

• Jani Eenola

Kirjoittaja toimii Aito Säästöpankin varatoimitusjohtajana ja Sp-Rahastoyhtiön hallituksen jäsenenä sekä säästää kuukausittain rahastoihin itselleen ja lapsilleen.