​Pankit eivät kunnolla vastaa pienyrittäjien tarpeisiin – Säästöpankki ui vastavirtaan

Tutkimuksen mukaan 55 prosenttia pienyrittäjistä kokee, että heitä ja suuryrityksiä kohdellaan eri tavoin. Harva pienyrittäjä osaa edes vaatia pankiltaan hänen tarpeisiinsa sopivaa palvelua. Pääkaupunkiseudulla toimiva Nooa Säästöpankki haluaa ottaa ongelmasta niskalenkin ja panostaa pienyrittäjien pankkipalveluihin. Säästöpankki avasi lokakuussa pop up -konttorin Kallioon, jossa pienyrittäjät voivat mm. laittaa pankkiasiansa kuntoon Yrittäjäklinikalla.

Pari viikkoa avoinna oleva pop up -konttorin Kalliossa palvelee niin kuluttajia kuin pienyrittäjiäkin. Erityisenä tavoitteena oli edistää pienyrittäjyyttä ja yrittäjien talousasioita.

– Pienyrittäjät ovat taloutemme perusta. Alle 10 hengen firmat muodostavat 93 prosenttia kaikista yrityksistä ja alle 50 työntekijän yrityksiä on jopa 99 prosenttia. Tottahan toki yrittäjyysasiat ovat hyvin lähellä meidän kaltaisen kaupunkilaispankin sydäntä, Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja Tommi Rytkönen sanoo.

Vuorossaan toinen Säästöpankin pop up pystytettiin urbaanin Made in Kallion tiloihin, missä toimii paikallistuotteiden, myymälän, kahvilan ja työyhteisön yhdistelmä. Se on monen pienyrittäjän työhuone, liiketila ja kohtaamispaikka.

– Kokeilimme ensimmäistä kertaa pop up -konttorin pystyttämistä alkukesästä. Vastaanotto oli kerrassaan huikea, joten meinaamme sinne Munkkiniemeenkin palata vielä. Mutta halusimme myös rantautua toisille kulmille. Helsingin Kallio kuhisee nuorta yritteliästä porukkaa, jonka tärkein työkalu on korvien välissä. Aivoyrittäjän liiketoiminta eroaa monella tavoin esimerkiksi pääomaintensiivisistä yrityksistä, ja nämä erot on pankinkin tärkeä ymmärtää, Rytkönen lisää.

Pienyrittäjät kaipaavat pankilta tukea talouspulmiinsa
Nooa Säästöpankin kesällä teettämän tutkimuksen mukaan yli puolet (55 prosenttia) pienyrittäjistä kokee, että heitä kohdellaan pankeissa eri tavoin kuin suuryrityksiä. TNS Gallupin toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin alle 10 hengen yritysten näkemyksiä pankkipalvelusta. Tutkimuksessa haastateltiin puhelimitse 300 pienyritysten taloudesta vastaavaa henkilöä.

Tutkimuksen mukaan pienyritysten tyytyväisyys pankkiin muodostuu erityisesti asioinnin sujuvuudesta ja nopeudesta sekä siitä, että yrittäjällä on oma yhteyshenkilö. Merkittävimmäksi kehitystoiveeksi nousi pankin yhteydenpito pienyritykseen. Toisin kuin moni kuluttaja, pienyrittäjät arvostavat pankin aktiivista roolia.

Pienyrittäjien töyssyt pankkisuhteissa liittyvät erityisesti hankaliin palvelukokemuksiin. Yli kolmannes vastaajista kokee, että eniten tyytymättömyyttä aiheuttaa epäystävällinen palvelu. 28 prosenttia nostaa esiin hitaan ja hankalan päivittäisten pankkiasioiden hoitamisen. Tutkimuksen avoimista vastauksista paistaa läpi pienyrittäjien matala odotustaso pankkipalveluja kohtaan: henkilökohtaista palvelua ei edes odoteta.

– Pienyrittäjät ovat helposti väliinputoajia, jotka kokevat tulevansa sorsituiksi joka luukulla. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että he eivät ole tyytyväisiä tai tyytymättömiä – vaan ennemminkin kohtaloonsa tyytyneitä. Tässä ei ole järkeä. Jokaisen asiakkaan kuuluu olla pankille merkityksellinen. Säästöpankin sisäiset toimintatavat ohjaavat toimintaamme niin, ettei pienintäkään läppäriyrittäjää tai toiminimellä työtä tekevää ylenkatsota, Rytkönen lupaa.

Talouden laskusuhdanne on luonut yrittämiselle haastavat olosuhteet. Tilastokeskuksen mukaan aloittaneiden yritysten määrä aleni 8,3 prosenttia vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä edellisen vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Lopettaneiden yritysten määrä kasvoi 2,9 prosenttia vuoden 2014 neljännellä neljänneksellä edellisen vuoden vastaavaan verrattuna. Syyskuussa julkaistun pk-yritysbarometrin mukaan monen pienen ja keskisuuren yrityksen kassatilanne on tiukka: joka viides pk-yritys kertoo vaikeuksista hoitaa maksuja viimeisen kolmen kuukauden aikana.

Mikä pop up?
Säästöpankin pop up -konttoriin toivotetaan tervetulleiksi sekä uudet että nykyiset yrittäjä- ja henkilöasiakkaat juttelemaan pankkiasioista kahvimukillisen ääreen. Sinne voi piipahtaa keskustelemaan omasta taloudesta ja tulevaisuudensuunnitelmistaan, neuvottelemaan asuntolainaa tai vaikkapa juttelemaan yrityksensä tulevaisuudesta. Kassapalvelut, kuten rahan nostaminen, tallettaminen ja laskujen maksaminen, eivät ole saatavilla pop upissa.

Yrittäjille järjestettiin 6.–8.10 drive-in-periaatteella toimiva Yrittäjäklinikka. Siinä pistettiin yrityksen talousasiat kerralla kuntoon yrittäjien taloutta tuntevien eksperttien johdolla tai autettiin yrittäjyyden alkuun. Lisäksi Yrittäjäbrekussa 6.10 tarjoiltiin aamiaisen ohessa kiinnostavia puhujia ja hyödyllistä asiaa yrityksen rahoitusasioista. Duunijatkoilla 15.10 klo 17 tarjolla taas on pikkupurtavaa DJ:n tahdittamana sekä mahdollisuus rupatella pankkiasioista ilman otsaryppyjä.

Nooa Säästöpankin pop up -konttori on avoinna 5.–16.10.2015 maanantaista torstaihin kello 13–19 ja perjantaisin klo 13–17 osoitteessa Vaasankatu 14, Helsinki. Lue lisää Pop up -konttorista sekä Munkkiniemeen avatusta ensimmäisestä Pop up -konttorista

TNS Gallup toteutti Nooa Säästöpankille pienyrittäjien pankkiasioihin liittyvän tutkimuksen tietokoneavusteisin puhelinhaastatteluin 26.5.–5.6.2015 välisenä aikana. Haastatteluja tehtiin yhteensä 300 kpl. Tutkimus kohdistettiin alle 10 työntekijän pienyrityksiin. Kysymyksiin vastasi kussakin yrityksessä sen pankkiasioista vastaava henkilö.

Lähteet:

TNS Gallupin tutkimus pienyrittäjien näkemyksistä pankkipalvelua kohtaan

Suomen Yrittäjien yrittäjyystilasto

Tilastokeskus, Yritysrekisteri 2013, aloittaneet ja lopettaneet yritykset