Pk-yrityksen rahoittaminen helpottuu – Säästöpankkiryhmä mukaan EU:n uuteen takausohjelmaan

Pk-yrityksen rahoittaminen on nyt entistä helpompaa Säästöpankkiryhmän pankeissa. EU:n investointipankin kanssa 8.12.2017 allekirjoitettu sopimus tuo EU:n uuden takausohjelman Säästöpankkiryhmän pankkeihin.

SME Initiative Finland –nimellä tunnettu takausohjelma on Suomen valtion, Euroopan komission, Euroopan investointipankin sekä Euroopan investointirahaston yhdessä rahoittamassa hanke, jonka tarkoituksena on vauhdittaa yrityslainan saamista ja kiihdyttää siten kasvua ja työpaikkojen muodostumista.

Säästöpankkiryhmälle uuteen takausohjelmaan liittyminen oli luonteva askel. Sen avulla pystytään pienentämään yrittäjälle koituvaa oman pääoman vaatimusta, joka voi monessa tapauksessa muodostua esteeksi yrittämiselle tai yrityksen kasvattamiselle.

• Säästöpankit ovat jo lähtökohtaisesti hyviä pienyrittäjän pankkeja – meillä pienempikin yritys saa oman asiakasvastaavan ja huomioivaa palvelua. EU:n uuden takausohjelman ansiosta pystymme palvelemaan pienyrittäjiä entistäkin paremmin, kommentoi Säästöpankkiliiton kehittämispäällikkö Tapani Lehti.

Säästöpankeista lainaa hakeva pk-yritys voi hakea Euroopan investointipankin takausta lainalleen, kunhan ehdot täyttyvät. Ehtoihin sisältyy mm. se, että yritys työllistää alle 250 henkilöä, liikevaihto on alle 50 miljoonaa euroa ja tase alle 43 miljoonaa euroa.

Koko takaussummaa pk-yritys ei saa takausrahastosta. Oman rahoituksen määrä vaihtelee tapauskohtaisesti ja takausohjelman takuusumma on maksimissaan 50%.

Lisää tietoa asiasta:

Tapani Lehti, kehittämispäällikkö