​Puhu nuorille rahasta

Pankissa on luontevaa puhua rahasta. Niin asiakkaan isoja ja pieniä haaveita rahoittaessa, sopivaa säästämisvaihtoehtoa etsittäessä kuin maksukorttia haettaessa. Pankin seinien ulkopuolella rahasta ja varsinkin rahankäyttöön liittyvistä ongelmista puhuminen on kuitenkin suomalaisessa yhteiskunnassa vaikeaa. Raha, tuloineen ja menoineen, on niin henkilökohtainen asia että siitä mieluiten vaietaan, ja siihen jokaisella toki on halutessaan oikeus.

Yhteiskunnallisesti katsottuna vaikenemisella on kuitenkin kääntöpuolensa, sillä osa nykynuorista opettelee rahankäyttöä kantapään kautta. Kukaan ei ole liian nuori kiinnostumaan omista rahoistaan ja siksi me – media, koulut, koti, opettajat, politikot, julkkikset, pankit ja muut yritykset, myös ihan jokainen meistä yksilönä – voimme puhua nuorille rahasta, sen käyttöön liittyvistä haasteista sekä kokemuksista avoimesti. Tällä viikolla on nimittäin käynnissä Puhu rahasta -haasteviikko. Haasteviikon järjestävän Mun talous -verkoston tavoitteena on edistää nuorten talousosaamista ja ennaltaehkäistä talousongelmia. Nyt siis myös sinut on haastettu mukaan jakamaan rahaan liittyviä kokemuksiasi sosiaalisessa mediassa!

Lapsille ja nuorille kannattaa puhua rahasta ja rahankäytöstä rohkeasti, mahdollisuuksien mukaan positiiviseen sävyyn. Vaikka on totta, että maksuhäiriö sulkee monta ovea, ei maksuhäiriömerkintäkään ole ikuinen; yleisimmillään se säilyy 2-4 vuotta mutta pisimmillään jopa vuosikymmenen. Merkinnän voi kuitenkin nähdä myös mahdollisuutena; mahdollisuutena opetella järkevää rahankäyttöä, kulujen karsimista ja säästämistä aikana, jolloin maksuhäiriö on saanut aikaan lainahanojen sulkeutumisen.

Ajoituksella on monessa asiassa suuri merkitys. Niin myös siinä, missä vaiheessa reagoi postiluukusta kolahtaneeseen laskuun. Se, että jättää laskut avaamatta, ei poista velvoitetta niiden maksamiseen. Joten kun eräpäivä lähestyy ja tilin saldo lähenee nollaa, on tärkeää tarttua puhelimeen. Ottamalla yhteyden laskuttajaan jo ennen eräpäivää on mahdollista sopia laskulle itselle sopivat maksuerät ja maksuaikataulu. Positiivisesti asiaa tarkastellen maksujärjestelyistä sopiminen on sekä maksajan että laskuttajan edun mukaista. Maksuaikataulusta sopimalla maksaja voi myös säästää sievoisen summan rahaa, kuten oheisessa kännykkälasku-esimerkissä.

Rahankäyttö on arkisia valintoja: menenkö kahvilaan vai ostanko paketin kahvia ja keitän kahvit kotona? Säästänkö ensi vuoden ulkomaanmatkaa varten vai lähdenkö viikonloppuna laivalle? Ostanko tavarat uusina vai käytettyinä? Ei ole oikeita tai vääriä valintoja, vaan jokainen saa käyttää rahansa juuri niin kuin kokee parhaaksi. Kultaisena sääntönä voisi tästä huolimatta pitää esimerkiksi tämän: elä, mutta älä yli varojesi.

Ja koska me Aito Säästöpankissa tosiaan tykkäämme puhua rahasta, tulemme mielellämme kertomaan nuorille rahankäytöstä ja oman talouden fiksusta hallinnasta myös oppilaitoksiin. Säästöpankki auttaa aina, tässä tapauksessa myös opettajia. Olkaahan rohkeasti yhteydessä, jos voimme olla avuksi.

Kirsi Evilä

Kirjoittaja työskentelee Aito Säästöpankin markkinoinnin ja viestinnän parissa ja harjoittelee parhaillaan kotona lapsensa kanssa käytännön esimerkkien kautta rahan arvoa.