Rivitaloasumisen suosio on kasvussa Suomessa

Säästöpankin Säästämisbarometri 2022 -tutkimuksen mukaan joka viides suomalainen haluaisi asua rivitalossa, jos voisi valita vapaasti asumismuotonsa. Omakotitaloasumisen, suomalaisten selvästi mieluisimman asumismuodon, suosio on laskenut viime vuodesta viisi prosenttiyksikköä. Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen uskoo muutoksen johtuvan asumisen kustannusten noususta.

– Rivitalossa asumisen kustannukset ovat yleensä alhaisemmat kuin omakotitalossa, sillä rivitaloasuntojen keskipinta-alat ovat perhekokoisissa asunnoissa pienemmät kuin omakotitalojen. Esimerkiksi neljän huoneen ja keittiön omakotitalon keskikoko on Suomessa 110–120 m2, kun taas vastaavankokoinen rivitaloasunto on kooltaan 90–100 m2. Parikymmentä neliötä vaikuttaa melko paljon esimerkiksi lämmityskustannuksiin. Rivitalossa kustannusten jakajiakin on enemmän kuin omakotitalossa, jossa joudut yksin vastaamaan kaikista kuluista, sanoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

– Säästöpankin Säästämisbarometri 2022 -tutkimuksen mukaan omakotitalo on kuitenkin yhä ylivoimaisesti suomalaisten mieluisin asumismuoto, vaikkakin sen osuus on laskenut viisi prosenttiyksikköä viime vuodesta. Edelleen 53 prosenttia suomalaisista valitsisi omakotitalon, jos voisi valita asumismuotonsa.

– Ottaen huomioon rajusti nousseet energian ja sähkön hinnat en ole yllättynyt siitä, että tänä päivänä selvästi aiempaa useammat valitsisivat omakotitalon sijaan rivitalon. Ihmiset haluavat nyt optimoida omaa asumistaan ja välttää kaikin keinoin turhia kustannuksia myös asumisessa, toteaa Rantanen. – Rivitalo tarjoaa suomalaisten haluamaa pientalotyyppistä asumista, kotiin kuuluu yleensä omaa pihaa ja naapureita on vain sivusuunnassa.

– Rivitalo on suomalaisessa asumiskeskustelussa varjoon jäänyt asumismuoto. Rivitaloja myös on Suomessa merkittävästi vähemmän kuin omakotitaloja ja kerrostaloja. Pk-seudulla niitä on paljon, mutta muualla Suomessa ja haja-asutusalueilla erittäin vähän. Tilastokeskuksen tietojen mukaan suomalaisista 48 prosenttia asuu omakotitaloissa tai paritaloissa, 37 prosenttia kerrostaloissa ja vain 13 prosenttia rivitaloissa.

Suomalaiset uskovat asuntojen hintojen ja euribor-korkojen nousevan lähivuosina

– Suomalaisten odotukset asuntojen hintojen noususta eivät ole muuttuneet vuodentakaisesta. Tutkimukseemme vastanneista 62 prosenttia uskoo asuntojen hintojen nousevan omalla alueellaan seuraavien 2–3 vuoden aikana. Nousuodotukset poikkeavat asuntokaupan asiantuntijoiden näkemyksestä, jonka mukaan asuntojen hinnat tulevat jonkin verran laskemaan ainakin vuoden 2023 aikana. Vain 12 prosenttia suomalaisista odottaa hintojen laskevan vähän tai voimakkaasti, sanoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen

– Sen sijaan euribor-korkojen nousuodotuksissa on tapahtunut selvä muutos. Tutkimukseemme vastanneista 85 prosenttia uskoo euribor-korkojen nousevan seuraavien 2–3 vuoden aikana, kun vuosi sitten korkojen nousuun uskoi 62 prosenttia, kertoo Mikkonen. – Suomalaisten tietoisuus korkojen noususta näyttää kasvaneen, sillä viime vuonna korkojen voimakkaaseen nousuun uskoi 10 prosenttia ja tänä vuonna 27 prosenttia vastanneista.

Yli puolet suomalaisista on varautunut korkojen nousuun joko säästämällä (34 %) tai ottamalla asuntolainaansa korkosuojauksen (20 %). Yli kolmannes (36 %) ei ole varautunut mitenkään. Siinä, kuinka ison osan suomalaiset käyttävät nettotuloistaan asumiseen, ei ole tapahtunut vuodessa muutosta.

Yli viidennes suomalaisista aikoo hankkia oman vapaa-ajan asunnon

– Mökkeily kiinnostaa edelleen suomalaisia. Niistä tutkimukseen vastanneista, jotka eivät omista vapaa-ajan asuntoa, 22 prosenttia ilmoitti aikovansa hankkia sellaisen tulevaisuudessa. Viime vuodesta pudotusta on tullut vain kolme prosenttia. Suomalaiset eivät myöskään ole halunneet mökeistään eroon, toisin kuin julkisuudessa on viime aikoina annettu ymmärtää. Sen sijaan, että vapaa-ajan asuntoja laitettaisiin myyntiin, iso joukko suomalaisia haluaa yhä ostaa itselleen sellaisen, sanoo Rantanen.

– Vapaa-ajan asuntojen kauppamäärät ovat laskeneet tämän vuoden tammi–syyskuun aikana viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 26,5 prosenttia. Se on enemmän kuin olisin uskonut, mutta kannattaa muistaa, että viime vuosi oli loma-asuntokaupassakin poikkeuksellinen huippuvuosi. Ukrainan sodan seurauksena rajusti noussut inflaatio, korkea energian ja sähkön hinta, nousevat korot ja muut arjen kustannukset ovat lisänneet ihmisten varovaisuutta isojen hankintojen suhteen. Nyt ostetaan asuntojakin pääasiassa vain tarpeeseen. Asumisen unelmien toteuttamisen aika on myöhemmin, myös vapaa-ajan asuntoihin liittyen.

Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää Säästöpankin Säästämisbarometri 2022 -tutkimuksen tuloksista:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita yli 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi www.saastopankki.fi