​Säästäminen – pallo jalassa?

Vietimme viime viikolla Säästöpankeissa Säästäväisyysviikkoa ja osana Säästäväisyysviikkoa julkaisimme perjantaina Näin Suomi säästää -tutkimuksen tulokset.

Tutkimuksen tulos piristää koko ajan lyheneviä loppusyksyn päiviä: valtaosalla suomalaisista usko oman talouden paranemiseen on virinnyt ja säästämisaikeet ovat lisääntyneet!

Säästämisen edistäminen on yksi Säästöpankkien perustehtävistä ja säästäminen on oiva keino varautua sekä hyvien että vähän huonompienkin päivien varalle. Vaikka säätäminen on Näin Suomi säästää -tutkimuksen mukaan lisääntynyt, löytyy edelleenkin myös niitä, jotka eivät säästä. Miksi?

Tuntuuko niistä, jotka eivät vielä säästä, että säästämisen aloittaminen asettaisi uusia rajoitteita heidän elämäänsä? Että tililtä katoaisi joka kuukausi pieni siivu säästöön vaikka auto pitäisi huoltaa ja pesukonekin vetelee viimeisiä? Näin ei kannata ajatella.

Säästäminen on itse asiassa hyvin joustavaa monella tavalla. Voit säästää kuukausittain tai vaikka vain muutaman kerran vuodessa; mikä ikinä sopii sinun elämäntilanteeseesi parhaiten. Voit halutessasi pitää taukoa jatkuvasta säästämisestä ilman minkäänlaisia sanktioita, omantunnon tuskat ovat toki asia erikseen. Jos et halua olla sidottuna esimerkiksi yhteen tiettyyn rahastoon, voit valita säästömuodoksesi säästövakuutuksen. Sen sisällä rahaston vaihtaminen toiseen käy käden käänteessä, kuusi kertaa vuodessa ilman lunastus- ja merkintäpalkkiota tai myyntivoittojen verotusta. Myös ASP-säästämisen ensiasuntoa varten voi aloittaa jo ennen vakityöpaikan löytymistä, ja laittaa aluksi syrjään pienen summan vaikka kesätyötienesteistä.

Säästäminen ei siis rajoita elämääsi, päinvastoin: se antaa elämiseen aika paljon joustovaraa. Säästäminen toimii oman talouden puskurina ja vararahastona, toisaalta se mahdollistaa välillä myös arjen pientä luksusta, heräteostoksia ja irtiottoja oravanpyörästä. Ja jopa sen suomalaisten unelmista suurimman, oman kodin hankinnan.

Suomalaisten TOP 3 säästötavat ovat:

1. Säästötilit 60 %

2. Rahastosijoitukset 46 %

3. Vapaaehtoinen eläkevakuutus 17 %

Kaikki nämä ovat erityisen hyviä tapoja kerryttää säästöjä. Miksi et siis alkaisi säästämään jo tänään? Sinulle sopivalla tavalla, summalla, aikajänteellä ja riskillä.

Pia Liinavuori

Kirjoittaja toimii Aito Säästöpankissa sijoituspäällikkönä ja elää asiakkaiden rinnalla läpi talouden nousu- ja laskusuhdanteiden.