​Säästöpankeilla on tyytyväisiä asiakkaita

Kaksi tuoretta arvostettua ja riippumatonta tutkimusta alleviivaa, että Säästöpankeilta löytyvät tyytyväiset asiakkaat.

Säästöpankkiryhmän Säästöpankeilla on pankki- ja rahoitusalan toiseksi tyytyväisimmät yksityisasiakkaat Suomessa. Tämä selviää Epsi Ratingin 3.10.2016 julkaisemasta vuosittaisesta pankki- ja rahoitustutkimuksesta, joka selvittää yhtiöiden asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta sekä sitä, mikä niihin vaikuttaa.

Kahden parhaimmin sijoittuneen pankkien välillä oli vain hivenen eroa: ykköstilalla olleella POP Pankilla yksityisasiakkaiden indeksiluku oli 82 ja Säästöpankeilla 81,6. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin indeksillä, jossa paras lukema on sata ja 75 erittäin hyvä taso.

Epsi Rating Finlandin toimitusjohtaja Tarja Ilvonen kertoo, että yksityisasiakkaat arvostavat pankkien paikallisuutta, läheisyyttä ja luotettavuutta tämän vuoden tutkimuksessa.

Vaikka suomalaiset ovat pohjoismaisessa vertailussa edelleen varsin tyytyväisiä (73,1) saamiinsa pankkipalveluihin, asiakkaiden odotukset ovat laskeneet peräti viisi indeksipistettä ja vain kahdella pankilla arviot nousivat. Säästöpankit menivät voimakkaimmin vastavirtaan: lukema nousi pankeista selvästi eniten (1,1 pistettä). Viime vuoden kolmossijalta lähes kärkeen noussut Säästöpankki kohotti sekä imagoaan että koettua tuotelaatuaan. Myös innovatiivisuudessa se oli kolmen kärjessä.

Tutkimuksessa ilmeni lisäksi, että vaikka valtaosa asiakkaista käyttääkin digitaalisia kanavia, henkilökohtaista kohtaamista arvostetaan edelleen: asiakkaat, joilla on oma yhteyshenkilö pankissa, ovat muita tyytyväisempiä.

Säästöpankeilla paras asiakaskokemusindeksi
Viime viikolla julkaistussa vuosittaisessa Asiakkuusindeksissä vastaavasti kävi ilmi, että Säästöpankeilla oli pankeista paras ja kaikista yrityksistä toiseksi paras asiakaskokemus. Lisäksi Säästöpankkien asiakkaat suosittelevat pankkiaan eniten. Tutkimus on Suomen kattavin vuosittainen tutkimus suomalaisten yritysten asiakasuskollisuudesta.

Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri, mistä nämä tulokset kertovat?

- Tulokset kertovat siitä, että suomalaiset arvostavat pankkia, joka välittää asiakkaastaan ihmisenä ja asiakkaana, eikä vain hänen lompakostaan. Suomalaiset arvostavat pankkia, joka kuuntelee, palvelee ja neuvoo. He arvostavat osaavaa ja ammattitaitoista kumppania.

- Ne kertovat myös siitä, että pitkäjänteinen työ asiakkaitten hyvinvoinnin turvaamiseksi tuo tulosta ja asiakkaamme arvostavat Säästöpankkien tapaa olla heidän kanssaan, Kämäri sanoo ja jatkaa:

- Tästä on erinomaista jatkaa vuoden 2017 onnistumisia kohtii.

Epsi Ratingin Pankkitutkimukseen osallistui 1 922 Suomessa asuvaa 18–79-vuotiasta yksityisasiakasta, sekä 1 183 yritysasiakasta. Puhelinhaastattelut tehtiin 4.8.–15.9.2016.

Asiakkuusmarkkinointiliiton ja Avaus Marketing vuosittaisen Asiakkuusindeksi-tutkimuksen tiedonkeruun toteutti Norstat kesäkuussa 2016. Kyselyyn vastasi yli 2500 kuluttajaa ja yrityskohtaisia vastauksia kerättiin noin 6 800.