​Säästöpankin Autetaan Suomea yhdessä -kysely kertoo: Suomalaisten halu auttaa vanhuksia on kasvanut

Säästöpankki kysyi alkukeväästä 2015 suomalaisilta, mihin heidän kotipaikkakunnallaan tarvittaisiin eniten taloudellista tukea. Vastauksia tuli yhteensä 5500 ja eniten apua haluttiin saada lapsille ja nuorille. Vanhusten auttaminen on kuitenkin selvästi nousussa ja mm. Tampereella, Jyväskylässä ja Helsingissä vanhukset kiilasivat jopa lasten ja nuorten ohi. Paikallisen hyvinvoinnin tukeminen on osa Säästöpankkien jatkuvaa yritysvastuutyötä.

Paikallisen hyvinvoinnin tukeminen on ollut osa Säästöpankkien toimintaa siitä lähtien, kun ensimmäinen Säästöpankki perustettiin Suomeen 1822. Säästöpankeille on tärkeää pitää Suomen kaupungit, kylät ja lähiöt hyvinvoivina, virkeinä ja kehittyvinä. Suurten kertaluontoisten lahjoitusten sijaan Säästöpankit tukevatkin siksi mieluummin useita hyviä, paikallisia hankkeita.

- Äänestys toteutettiin nyt tällä tavalla kolmatta kertaa. Valtakunnallisesti eniten kannatusta (49%) sai nyt aiempien vuosien tapaan lasten ja nuorten auttaminen, mutta suomalaiset näkivät vanhusten tukemisen (34%) tänä vuonna selvästi aiempaa tärkeämmäksi. Ensimmäistä kertaa Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä vanhusten auttaminen nousi jopa ykköseksi, kertoo Säästöpankin markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Änkilä.

Äänestykseen pystyi osallistumaan Facebookissa, tekstiviestillä tai Säästöpankin konttorissa ja vastaaja sai äänestää kohderyhmää tai ehdottaa yksilöityä avustuskohdetta.

Vuonna 2014 Säästöpankit jakoivat voittovaroistaan yli 400 000 € yli 130:lle paikalliselle avustuskohteelle, jotka vaihtelivat nuorisourheilusta ja ensikodeista vanhusten ystävätoimintaan. Säästöpankkiryhmän 25 Säästöpankkia tekevät päätökset vuoden 2015 avustuskohteista yksitellen kevään ja kesän aikana.

- Tänä päivänä vastuullisuuden halutaan näkyvän ihan kaikessa Säästöpankin tekemisessä. Sen tulee näkyä tavassa, miten Säästöpankki suhtautuu asiakkaisiinsa, työntekijöihinsä, kumppaneihinsa, toimialueeseensa, viranomaisiin, ympäristöönsä ja muihin sidosryhmiinsä, sanoo Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri.

Lisätietoja:

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Änkilä, 050 5444450, katja.ankila@saastopankki.fi

Toimitusjohtaja Pasi Kämäri, 0500 688222, pasi.kamari@saastopankki.fi