Säästöpankki Pohjoismaiset Yhtiöt -indeksilainan merkintä on alkanut

Säästöpankkiryhmä on tuonut markkinoille Säästöpankki Pohjoismaiset Yhtiöt -indeksilainan. Se on noin viisivuotinen pääomasuojattu joukkovelkakirjalaina, jonka tuotto seuraa tasapainotettua osakeko­ria Pohjoismaiden osakemarkkinoilta. Korin neljän parhaiten kehittyvän osakkeen tuotto on kiinteä 30 prosenttia laina-aikana.

Osakekoriin kuuluu tasapainoin kaksitoista kansainvälisesti toimivaa yritystä Pohjoismaiden osakemarkkinoilta: AstraZeneca, Orkla, Tele2, Fortum, Statoil, Novo Nordisk, Skanska, Hennes & Mauritz, TeliaSonera, UPM Kymmene, Securitas ja Sampo.

”Pohjoismaat kuuluvat Euroopassa asiansa parhaiten hoitavien maiden kerhoon. Alue tarjoaa vakaan ja turval­lisen toimintaympäristön alueen yhtiöille. Epävarmat ajat etenkin Euroo­passa tarjoavat osakekoriimme kuuluville, markkinoidensa johtaville yrityksille mahdollisuuden kasvattaa markkinaosuuttaan ja parantaa kannattavuuttaan heikoimpien kilpailijoiden kustannuksella. Maailmantalouden nousun käynnistyessä pohjoismaisilla osakkeilla on tapana nousta monia suuria osakealueita vauhdikkaammin. Pitkän ai­kavälin säästäjälle osakkeiden tämän hetken matalat arvostustasot sekä kansainvälis­ten markkinoiden kasvumahdollisuudet tarjoavat oivan sijoitusmahdollisuuden”, todetaan Sp-Rahastoyhtiön arviossa.

Indeksilainaan sisältyy aina riskejä. Pääomasuoja on voimassa vain eräpäivänä. Osakemarkkinoiden kehittyessä epäsuotuisasti tuottoa ei synny. Liikkeeseenlaskijan ajautuessa maksukyvyttömäksi sijoittaja voi menettää mahdollisen tuoton kokonaan tai osittain sekä sijoittamansa pääoman osittain joukkovelkakirjalainan erääntyessä ennenaikaisesti. Talletuspankin ajautuessa maksukyvyttömäksi sijoittaja voi menettää sijoittamansa pääoman kokonaan tai osittain.

Indeksilainan merkintäaika on 27.8.–5.10.2012 ja merkintäkurssi 100 tai 110 prosenttia. Merkinnän minimimäärä on nimellisesti 1 000 euroa. Merkintäpaikkana toimivat Säästöpankkien konttorit. Liikkeeseenlaskijana toimii Royal Bank of Scotland PLC (RBS) ja talletuspankkina Nooa Säästöpankki Oy.

Lisätietoja:
Säästöpankkiliiton kehitysjohtaja Harri Mattinen, puh. (09) 5480 5210 ja s-posti harri.mattinen@saastopankki.fi.