Säästöpankkiryhmä jatkaa vahvoja näyttöjä

Säästöpankkiryhmän ensimmäinen vuosipuolisko sujui erinomaisesti. Korkokate parani 16,8 prosenttia ja liiketoiminnan tuotot kasvoivat yhteensä 16,1 prosenttia. Vakavaraisuus on vahvaa, jonka pohjalta on hyvä aloittaa kesäkuussa vahvistetun strategian toteuttaminen.

Puolivuosikatsauksen luvut kertovat Säästöpankkiryhmän vakaasta tuloskehityksestä. ​Tulos ennen veroja vahvistui 25,3 prosenttia 82,6 miljoonaan euroon (65,9 miljoonaa euroa vertailujaksolla 1.1.2023-30.6.2023).

Säästöpankkiryhmän korkokate parani 16,8 prosenttia ja palkkiotuotot ja -kulut, netto parani 5,8 prosenttia. ​ ​Liiketoiminnan tuotot yhteensä kasvoivat 16,1 prosenttia.​ Liiketoiminnan kulut kasvoivat odotusten mukaisesti maltilliset 2,4 prosenttia. Kasvu johtui suunnitelmien mukaisista panostuksista henkilöstöön ja merkittävistä investoinneista digitalisaatioon ja asiakaspalveluun.

Uusi strategia vauhdittaa kasvua

Säästöpankkiryhmän uusi strategia vuosille 2024–2030 hyväksyttiin kesäkuussa. Sen tärkeimmät päämäärät ovat liiketoiminnan kasvu ja paras asiakaskokemus. Kasvu mahdollistetaan vuosi sitten aloitetulla mittavalla liiketoiminnan kehityshankkeella. Viisivuotisen hankkeen aikana Säästöpankkiryhmä investoi digitalisaatioon ja taustatyön automatisointiin yli 100 miljoonaa euroa. Hankkeen ensimmäiset toteutukset realisoituvat tämän syksyn aikana. Parhaaseen asiakaskokemukseen Säästöpankki panostaa jatkossakin henkilökohtaisen ja digitaalisten palvelujen saumattomalla yhdistelmällä, jossa asiakas voi joustavasti valita itselleen parhaan asiointitavan.

”Edellisen strategiakauden päätavoitteemme asiakasliiketoiminnan kannattavuudesta toteutui erittäin hyvin. Nyt lähdemme toteuttamaan uutta strategiaa hyvistä lähtökohdista, vakaan markkina-aseman ja asiakaskohtaamisten erinomaisen asiakastyytyväisyyden siivittämänä. Uuden strategian myötä haemme aikaisempaa vahvempaa kasvua tinkimättä kannattavuudesta, vakavaraisuudesta ja riskienhallinnasta”, kertoo Robin Lindahl, Säästöpankkiliitto osk hallituksen puheenjohtaja.

"Strategian valmistelutyössä osallistettiin kattavasti asiakkaita sekä henkilöstöä, johtoa ja hallintoa kaikissa Säästöpankeissa ja Säästöpankkikeskuksessa.  Haluamme antaa henkilöstöllemme laajat mahdollisuudet Säästöpankkiryhmän toiminnan sekä oman osaamisen kehittämiseen ja urapolkujen rakentamiseen, jotta olemme halutuin työpaikka pankkitoiminnan huippuosaajille. Henkilökohtainen palvelu ja paikallinen osaaminen ovat aina olleet vahvuuksiamme, jotka näkyvät myös asiakkaillemme. Tarjoamme heille parasta pankkipalvelua sekä arjessa että elämän käännekohdissa”, jatkaa Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Karri Alameri.

Säästöpankkien keskitetty asiakaspalvelu valittiinkin vuoden 2023 parhaaksi asiakaspalveluksi. Voittajan valinnassa korostui asiakaspalvelukanavien toimiva kokonaisuus, henkilökohtaisen palvelun nopea saatavuus ja asioiden ratkaiseminen heti asiakkaan ensimmäisellä yhteydenotolla. Säästöpankki sai kiitosta myös työntekijöiden kuuntelemiseen ja hyvinvointiin panostamisesta.

Vastuullisuus osa dna:ta

Säästöpankkiryhmä ottaa vastuullisuuden tosissaan. Tämä näkyy vastuullisessa lainanannossa sekä vihreiden lainatuotteiden muodossa. Myös vastuullisen sijoittamisen periaatteiden soveltaminen on tärkeä osa ryhmän sijoitusprosessia, mutta vastuullisuus toteutuu erityisesti yhteiskuntavastuussa. Säästöpankkiryhmä ja Säästöpankkisäätiöt lahjoittavat vuosittain merkittävän osan tuloksestaan hyvän tekemiseen. Vuonna 2023 yhteissumma nousi yli 2 miljoonaan euroon. Vuoden 2024 lahjoitusten jakaminen on jo aloitettu. Säästöpankkiryhmä tiedottaa tarkemmin kokonaisuudesta vuoden lopulla.

Määrätietoinen panostus asiakkaisiin tuo tulosta

Säästöpankkiryhmä jatkoi asiakkaisiinsa panostamista määrätietoisesti myös ensimmäisellä vuosipuoliskolla.  Markkina-asema vahvistui niin henkilö- kuin yritysasiakasliiketoiminnassa. Vahvat näytöt jatkuivat asiakaskohtaamisten suositteluindeksin (NPS) ollessa 83,8. Asuntolainakanta kasvoi 2 prosenttia, mikä ylittää markkinoiden yleisen kehityksen. Strateginen panostus yritysasiakasliiketoimintaan kasvatti yrityslainakantaa 5,1 prosenttia, mikä on selvästi alan keskimääräistä kasvua nopeampaa. Luottokannan kokonaiskasvu oli 2,9 prosenttia, myös talletuskanta kasvoi 1,5 prosenttia. Luottosalkun laatu on hyvä ja suurin osa myönnetyistä luotoista on vakuudellisia.

”Voin ilokseni todeta, että Säästöpankki on myös tulevaisuudessa luotettava ja vakavarainen kumppani niin henkilö- kuin yritysasiakkaillemme. Voimme edelleen jatkaa toimintaympäristömme ja yhteiskuntamme taloudellisen toimeliaisuuden ja hyvinvoinnin tukemista”, iloitsee Alameri.

Rahastoyhtiön markkinaosuus kasvoi jälleen

Säästöpankkiryhmän hallinnoimat rahastot kehittyivät alkuvuodesta hyvin. Osuudenomistajilla mitattuna Sp-Rahastoyhtiö on Suomen neljänneksi suurin rahastoyhtiö.

Nettomerkinnät Sp-Rahastoyhtiön hallinnoimiin sijoitusrahastoihin olivat 131 miljoonaa euroa positiiviset (150) ja uusia jatkuvia rahastosäästösopimuksia tehtiin 17,4 prosenttia vertailukautta enemmän. Sp-Rahastoyhtiön hallinnoimat rahastopääomat kasvoivat 6,9 prosenttia ja olivat kauden lopussa 5,0 miljardia euroa (4,7, 31.12.2023).

Mitä seuraavaksi?

Vuoden 2024 loppupuolen Säästöpankkiryhmä odottaa jatkuvan positiivisena. Taantuma alkaa olla ohi, korot ovat laskussa ja inflaatio on alkanut helpottaa, kokonaisuutena Suomen talous on kääntynyt kasvuun. Kuluttajien luottamus on kuitenkin edelleen vaisua, mutta tulee paranemaan taantuman väistyessä ja talouden noustessa plussakasvuun.

“Haluan osoittaa kiitokset alkuvuoden hyvästä menestyksestä sitoutuneelle henkilöstöllemme, hallinnollemme sekä asiakkaillemme. Vahvalla tuloskehityksellä varmistamme myös 100 miljoonan investoinnin toteutumisen. Hyvä tulos luo vakaan pohjan juuri vahvistetun strategiamme toteutumiselle”, summaa Alameri.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Karri Alameri,
Toimitusjohtaja, Säästöpankkiliitto

karri.alameri@saastopankki.fi

Ville Mikkola
Talousjohtaja, Säästöpankkiliitto

ville.mikkola@saastopankki.fi

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo yli 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Jaamme osan tuloksestamme paikallisen yhteisön hyvinvointiin, koulutukseen ja tutkimukseen. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.