• Säästöpankkiryhmä/

Säästöpankkiryhmä tutki: Joka kymmenes suomalainen haaveilee ostavansa asunnon tänä vuonna – verouudistuksella vaikutusta ostoaikeisiin

Säästöpankkiryhmän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan joka kymmenes suomalainen haaveilee asunnon ostosta tämän vuoden aikana. Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantasen mukaan juuri nyt on erinomainen aika ostaa asunto, sillä kysynnän ja hintojen ennakoidaan kääntyvän kasvuun kesän aikana. Myös korkokehitys mietityttää asunnon ostoa harkitsevia. 43 % heistä etsii totuttua korkeampien korkojen vuoksi edullisempaa asuntoa mitoittaakseen asuntolainan pienemmäksi kuin pankista enimmillään voisi saada.

Säästöpankkiryhmän kyselytutkimuksen mukaan noin puolet suomalaisista haaveilee asunnon ostamisesta. Asuntokaupoilla kiinnostaa tällä hetkellä eniten omakotitalot (44 %). Asunnon ostoa harkitsevat katselevat eniten kolmioita (38 %) ja neljän tai useamman huoneen perheasuntoja (34 %). Huomionarvoista on, että yksiöistä oli kiinnostunut vain 2 % vastaajista.

"Omakotitalojen kysyntä on tällä hetkellä suurempaa kuin tarjonta, mutta muita kohteita saa tällä hetkellä katsella ja harkita hyvinkin rauhassa – siinä missä muutama vuosi sitten asuntoja myytiin tunneissa myynti-ilmoituksen julkaisusta. Juuri nyt onkin erinomainen hetki ostaa asunto, sillä ennusteemme mukaan kysyntä alkaa vilkastua vasta vuoden toisella puoliskolla. Myös hinnassa on nyt enemmän neuvotteluvaraa kuin silloin, kun kysyntä on kovaa”, Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen kuvailee.

Ensiasunnon ostajien asuntokaupoissa nähtiin selkeä kysyntäpiikki loppuvuodesta, kun tieto ensiasuntojen varainsiirtoverovapauden poistamisesta sai ostajat liikkeelle. Nyt varainsiirtovero tulee maksettavaksi myös ensiasunnon ostajille, ja kyselytutkimuksen mukaan lähes kolmannes kaikista ensiasunnon ostoa harkitsevista vastaajista arvioi ostopäätöksensä viivästyvän varainsiirtoveroon säästämisen vuoksi.

”Vastaajista, jotka haaveilevat ostavansa ensiasunnon vuonna 2024, peräti 53 % arvioi veromuutoksen viivästyttävän omaa ostopäätöstä. Veromuutoksen yhteydessä moni pankki on tarjonnut ensiasunnon ostajille etuja uuteen tilanteeseen. Säästöpankit tarjoavat ensiasunnon ostajille asuntolainan ilman toimitusmaksua maaliskuun loppuun saakka”, kertoo Säästöpankkiryhmän henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Martti Hakala.

Samassa yhteydessä veroaste pieneni kaikilla asunnonostajilla kiinteistöjen osalta neljästä prosentista kolmeen ja asunto-osakkeiden osalta kahdesta prosentista 1,5 prosenttiin. Muun kuin ensiasunnon ostamisesta haaveilevista vastaajista 18 % arvioi varainsiirtoveron laskun vauhdittavan asunnonostopäätöstään.

Moni mitoittaa lainasummaa pienemmäksi totuttua korkeamman korkotason vuoksi

Korko on yksi merkittävimmistä tekijöistä, jota asunnon ostamista harkitsevat puntaroivat asuntolainaa hakiessaan. 43 % vastaajista kertoi etsivänsä totuttua korkeamman korkotason vuoksi edullisempaa asuntoa, jotta voivat mitoittaa asuntolainan pienemmäksi kuin pankista enimmillään voisi saada. Naiset (51 %) pyrkivät turvaamaan talouttaan tällä tavalla huomattavasti useammin kuin miehet (36 %). Hakalan mukaan turvallisuushakuisuus asuntokaupoilla on luonnollista, sillä viime vuosina asumiskustannukset ovat kasvaneet monilla merkittävästi niin korkotason kuin energiakustannusten nousun vuoksi. Erityisesti kulujen kasvun nopeus yllätti monet asuntovelalliset.

”Jos asumiskustannuksiin kaipaa vakautta ja ennustettavuutta, kannattaa harkita kiinteän sähkösopimuksen lisäksi myös asuntolainaan kiinteää korkoa. Markkinoilla odotetaan tänä vuonna korkojen laskua, mutta ei kuitenkaan paluuta nollakorkoaikaan. Silloin pankin kiinteä korko voi olla hyvinkin houkutteleva vaihtoehto turvallisuutta arvostavalle asuntovelalliselle. Kun omat lainakulut tietää vaikkapa kolmeksi tai viideksi vuodeksi eteenpäin, omaa taloutta voi suunnitella pitkälle tulevaisuuteen korkotason heilahteluista välittämättä”, Hakala muistuttaa.

Säästöpankkiryhmän teettämän kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland. Tutkimusaineisto kerättiin YouGovin internet-paneelissa 29.1.-1.2.2024. Tutkimuksessa oli 1011 vastaajaa ja kohderyhmänä olivat 25–55-vuotiaat suomalaiset.

Lisätietoja:

Jukka Rantanen
Sp-kodin toimitusjohtaja
jukka.rantanen@spkoti.fi, puh. 050 341 1391

Martti Hakala
liiketoimintajohtaja, henkilöasiakkaat
martti.hakala@saastopankki.fi, puh. 050 395 2439

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.