Säästöpankkiryhmä tutki: Joka viides suomalainen arvioi kuluttavansa tällä hetkellä yli varojensa

Säästöpankkiryhmän tuoreessa kyselytutkimuksessa selvitettiin suomalaisten tilannetta ja suhtautumista talousvaikeuksiin. Enemmistöllä taloustilanne on tasapainossa ja säästöpuskuri kunnossa, mutta samaan aikaan 19 % suomalaisista arvioi kuluttavansa yli varojensa. Säästöpankkiryhmä haluaa edistää avointa keskustelua talousvaikeuksista ja toimii syksyllä pääyhteistyökumppanina Nelosen uudessa Raharemontti-ohjelmassa.

Kyselyn tuloksissa piirtyy esiin monenlaisia tilanteita. Monella suomalaisella talous on hyvin tasapainossa: 49 %:lla on olemassa noin kahden kuukauden tuloja vastaava säästöpuskuri yllättävien menojen varalle, ja 46 %:lla rahaa jää kuukausittain myös säästöön. Lähes viidennes suomalaisista kuitenkin arvioi kuluttavansa tällä hetkellä yli varojensa, ja 9 % vastaajista kertoi, ettei ole tänä vuonna pystynyt maksamaan vuokraa tai asuntolainaa ajallaan joka kuukausi.

”Syyt taloushaasteiden taustalla ovat varmasti moninaisia. Ulkoisilla olosuhteilla on vaikutusta, ja viime vuosien merkittävät kriisit koronasta Venäjän hyökkäyssotaan ja korkojen ja elinkustannusten nousuun ovat haastaneet lukuisia suomalaisia kotitalouksia. Tärkeä rooli on myös omilla valinnoilla ja taloudenhallinnan taidoilla”, kommentoi Säästöpankkikeskuksen henkilöasiakasliiketoimintajohtaja Martti Hakala.

Yli neljännes kolmekymppisistä on ottanut useita pikavippejä

Suomen Asiakastieto Oy:n julkaiseman tilaston mukaan kesäkuun 2024 lopussa noin 361 700 suomalaisella oli maksuhäiriömerkintä. Säästöpankin kyselyssä kartoitettiin oman elämän historiaa maksuhäiriömerkintöjen ja pikavippien osalta. 11 % vastaajista kertoi saaneensa maksuhäiriömerkinnän yhden kerran ja 15 % kertoi saaneensa useita maksuhäiriömerkintöjä. Lisäksi 10 % suomalaisista on turvautunut pikavippiin yhden kerran, ja peräti 19 % on ottanut pikavipin useita kertoja. Pikavipit olivat muita yleisempiä 30–39-vuotiaiden ikäluokassa, joista jopa 28 % kertoi ottaneensa elämässään useita pikavippejä.

”Tuloksista nähdään, että yksi maksuhäiriömerkintä tai pikavippi johtaa usein toiseen. Yhteen kertaan jääneiden tapausten osuus on pienempi kuin heidän, jotka ovat ajautuneet samaan tilanteeseen toistuvasti”, Hakala toteaa.

Maksuhäiriömerkinnän saaneista 45 % kertoi saaneensa luottotiedot palautettua ja talouden jälleen hallintaansa. 7 % vastaajista arvioi kuitenkin olevansa vaarassa saada uuden maksuhäiriömerkinnän, vaikka oli saanut luottotiedot palautettua aiemman merkinnän jälkeen.

”Kierteen katkaiseminen ei ole helppoa, vaan vaatii sitkeää suunnittelua ja uusien kulutustottumusten harjoittelua. Jos oman talouden haluaa saada tasapainoon, ensimmäinen askel on laskea omat tulot ja menot rehellisesti auki. Kyselyssä 5 % niistä vastaajista, joilla on kulutusluottoja, ei tiennyt oman kulutusvelan määrää tällä hetkellä. Jotta omaa taloutta voi hallita, ensimmäisenä täytyy tietää mihin rahaa kuluu ja kuinka paljon”, Hakala lisää.

Säästöpankkiryhmä mukana avointa rahapuhetta edistävässä Raharemontti-ohjelmassa

Kyselyn mukaan 30 % vastaajista ei kehtaa kertoa läheisilleen omista taloushaasteistaan, ja 24 % kertoi kokevansa häpeää omasta rahatilanteestaan. Rahahuoliin liittyy edelleen myös yksin pärjäämisen kulttuuria, sillä lähes kolmannes (31 %) vastaajista kertoi haluavansa etsiä ratkaisuja taloudenhallintaan omin voimin, ilman läheisten tai ammattilaisten apua. Omin voimin selviytyminen oli selkeästi yleisempi toive miehillä (36 %) kuin naisilla (27 %).

Talousvaikeudet ovat siis edelleen aihe, josta ei ole helppo puhua. Säästöpankkiryhmä haluaa nostaa aiheen keskusteluun ja on tänä syksynä pääyhteistyökumppanina Nelosella esitettävässä Raharemontti-ohjelmassa, jossa autetaan erilaisten taloushaasteiden kanssa kamppailevia ihmisiä. Ohjelman kautta Säästöpankki pyrkii edistämään avointa keskustelua talousvaikeuksista ja kannustaa jokaista ottamaan omat raha-asiat haltuun.

”Päällimmäisenä ohjelman kuvauksista jäi mieleen rohkeat osallistujat, joita olemme saaneet tavata kuvauksissa. He ovat esimerkillään näyttäneet kuinka raha-asioista voi puhua avoimesti ja myös pyytää apua muutosmatkalla kohti tasapainoista taloudenpitoa. On ollut ilo olla mukana auttamassa heitä kohti arkea, jossa rahat riittävät ja säästäminen on osa taloutta”, kertoo Säästöpankkiryhmän talousasiantuntijana ohjelmassa toimiva Joni Rintamaa.

Raharemontti-ohjelma nähdään Nelosella ja Ruudussa tiistaisin klo 20, 10.9. alkaen.

Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselynä 16.-19.8.2024 ja siihen vastasi 1005 henkilöä. Tutkimuksen toteutti YouGov Finland.

Lisätiedot medialle:

Martti Hakala
Liiketoimintajohtaja, henkilöasiakkaat
martti.hakala@saastopankki.fi
+358 50 3952439

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo yli 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Jaamme osan tuloksestamme paikallisen yhteisön hyvinvointiin, koulutukseen ja tutkimukseen. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.