Säästöpankkiryhmä tutki: puolet omakotiasujista suunnittelee energiaremonttia

Tammikuussa 2024 Säästöpankkiryhmän teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset omistusasujat ovat kiinnostuneita kotiensa energiatehokkuuden parantamisesta. Säästöpankit vastaavat tähän toiveeseen jatkamalla viime keväänä lanseeratun energialainan asiakasetuja.

Säästöpankit lanseerasivat keväällä 2023 energialainan, joka on tarkoitettu kotien energiatehokkuuden parantamiseen. Tämä on yksi vastuullisuusteoista, joka auttaa suomalaisia tehostamaan kotiensa energiatehokkuutta. Tuoreen tutkimuksen mukaan energiatehokkuuden parantaminen kiinnostaa omistusasujia edelleen, ja Säästöpankkiryhmä kannustaa siihen tarjoamalla asuntolaina-asiakkailleen energialainaa ilman toimitusmaksua 26.2.-31.8.2024.

”On ilo päästä kertomaan tänäkin vuonna konkreettisesta hyödystä uusille ja nykyisille asuntolaina-asiakkaillemme. Arvot tulee näkyä tekoina, ja energialaina jos mikä on sellainen”, kertoo Säästöpankkiryhmän henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Martti Hakala

Joka kolmas suomalainen omistusasuja suunnittelee energiaremonttia

Säästöpankkiryhmä teetti tammikuussa 2024 kyselytutkimuksen, jossa kysyttiin mm. asumiseen liittyvistä vastuullisuusteoista sekä energiatehokkuuden parantamisesta. Tutkimuksen perusteella yli kolmannes omistusasujista on harkinnut energiatehokkuutta parantavien muutosten tekemistä kodissaan. Määrä on vielä suurempi omakotiasujille, joista puolet ovat harkinneet energiatehostamisen toimia. Tärkein syy energiatehokkuuden parantamiseen on sen tuoma säästö energiakustannuksiin (85 % vastaajista) ja sen vaikutus kiinteistön arvonnousuun (43 %).

Kodin tai loma-asunnon energiatehokkuuden parantamiseen on monia keinoja. Suomalaiset asunnonomistajat harkitsevat tutkimuksen perusteella ikkunoiden ja/tai ovien uusimista (51 %), aurinkopaneelien hankintaa (41 %) sekä seinien, lattian tai katon lisäeristämistä (39 %). Aurinkopaneelien asennusta harkitsee alueellisesti eniten länsisuomalaiset, sillä 49 % heistä harkitsee asennusta koko Suomen keskiarvon ollessa 41 %. Pienten kuntien asukkaiden kiinnostus aurinkopaneeleiden hankintaan on reilusti koko maan keskiarvoa korkeampi lukeman ollessa 55 %. Huomionarvoista on, että vain 23 % on kiinnostunut lämmitysjärjestelmän säätölaitteiden ohjattavuuteen liittyvistä ratkaisuista, vaikka energian hinta on ollut vaikeasti ennakoitavaa jo parin vuoden ajan.

Energialainalla sanoista vastuullisuustekoihin

Säästöpankkien energialaina oli vastaus maaliskuussa 2023 toteutettuun vastuullisuuskyselyyn, jossa nousi tarve vastuullisille palveluille, joilla yksityistaloudet voivat osallistua ympäristötalkoisiin. Laina voidaan myöntää kodin tai esimerkiksi loma-asunnon energiaremontin toteutukseen. Energiaremontin muotoja voi olla lämmitysmuodon vaihto, kuten öljylämmityksen vaihto maalämpöön, ikkunoiden ja ulko-ovien uusiminen energiatehokkaampiin, aurinkopaneelien asentaminen tai vaikka lisälämmöneristys. Energiaremontti auttaa sen tekijää säästämään lämmityskuluissa tai vastaavasti viilennyskuluissa kesähelteillä.

”Kannustamme energialainan myötä asiakkaitamme tekemään energiatehokkuutta parantavia muutoksia koteihinsa, sillä se auttaa pienentämään kotitalouksien asumisen kustannuksia ja tukee koko Suomea vihreässä siirtymässä”, summaa Hakala.

Säästöpankki – Suomen vastuullisin pankki

Säästöpankki oli asiakkuusindeksin vertailussa Suomen vastuullisin pankki ja kolmanneksi vastuullisin yritys vuonna 2023. Säästöpankkiryhmän vastuullisuus näkyy teoissa, kuten vuoden 2023 aikana tehdyissä lahjoituksissa, joiden yhteissumma nousi yli 2 miljoonaan euroon. Lahjoituksia tekivät Säästöpankit, Säästöpankkiryhmä ja Säästöpankkisäätiöt ja näitä jaettiin erityisesti lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja koulutuksen tukemiseen.

Säästöpankkiryhmän teettämän kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland. Tutkimusaineisto kerättiin YouGovin internet-paneelissa 29.1.-1.2.2024. Tutkimuksessa oli 1011 vastaajaa ja kohderyhmänä olivat 25–55-vuotiaat suomalaiset.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Martti Hakala
Liiketoimintajohtaja, henkilöasiakkaat
martti.hakala@saastopankki.fi, +358 50 3952439

Säästöpankkiryhmäon edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.