​Säästöpankkiryhmä vahvistaa kilpailukykyään merkittävästi: kiinnitysluottopankkitoiminta alkaa

Euroopan Keskuspankki on myöntänyt Sp-Kiinnitysluottopankki Oyj:lle toimiluvan kiinnitysluottopankkitoimintaa varten.

Euroopan Keskuspankki (EKP) on myöntänyt 21.3.2016 Säästöpankkiryhmän Sp-Kiinnitysluottopankki Oyj:lle toimiluvan kiinnitysluottopankkitoimintaa varten. Toiminta käynnistyy 29.3.2016.

- Sp-Kiinnitysluottopankin tavoitteena on vahvistaa Säästöpankkiryhmän toimintaedellytyksiä kilpailukykyisen varainhankinnan kautta ja edistää omalla toiminnallaan Säästöpankkiryhmän strategian toteutumista, kertoo Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri.

Sp-Kiinnitysluottopankin tarkoituksena on laskea liikkeeseen markkinoilla kiinnitysluottopankkilain alla euromääräisiä, asuntolainavakuudellisia joukkovelkakirjalainoja, eli katettuja joukkolainoja. Katettujen joukkolainojen vakuutena käytetään Säästöpankkien Sp-Kiinnitysluottopankille välittämiä asuntolainoja.

Kämäri muistuttaa, että Säästöpankkiryhmän taipaleella tämä on yksi merkittävä askel liiketoiminnan kehittämisessä ja sen edellytysten vahvistamisessa.

- Säästöpankkiryhmän tavoitteena on olla merkittävämpi toimija suomalaisilla pankkimarkkinoilla. Liiketoiminnan vahvistaminen eteneekin Säästöpankkiryhmältä määrätietoisesti ja pitkin askelin. Sp-Kiinnitysluottopankki Oyj:n toiminnan käynnistyminen on yksi keskeinen osa strategiamme toteuttamista.

Sp-Kiinnitysluottopankki kuuluu Säästöpankkien yhteenliittymään ja on Säästöpankkiliitto osk:n jäsenpankki. Sp-Kiinnitysluottopankkiin asuntoluottoja välittävänä pankkina voivat toimia vain Säästöpankkien yhteenliittymään kuuluvat Säästöpankit.

Suomalaisessa pankkihistoriassa historiallinen askel
Säästöpankkiryhmän Sp-Kiinnitysluottopankki Oyj on ensimmäinen suomalainen pankki, joka on hakenut ja saanut toimilupansa Euroopan Keskuspankilta.

- Säästöpankkiryhmä tekee tältä osin suomalaista pankkihistoriaa, Kämäri muistuttaa lopuksi.