Säästöpankkiryhmän pääekonomisti: Taantuma ohi, mutta kasvu vielä haurasta

Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkosen mukaan niin yritysten kuin kuluttajien luottamuksessa on orastavia merkkejä elpymisestä. Kuluttajien ostovoima on nousussa, mikä yhdessä laskevien korkojen kanssa helpottaa erityisesti vaikeuksissa olleen rakennusalan tilannetta. Taantuma Suomessa on ohi, mutta kasvunäkymät ovat vielä hauraat.

Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen kertoi viime viikolla julkaistussa talouskatsauksessa, että taantuma Suomessa on selätetty. Loppuvuodelle Säästöpankkiryhmä odottaa talouskasvun hieman piristyvän ja vuonna 2025 päästäneen jo selkeään plussakasvuun.

”Jos Suomen taloutta tarkasteltaisiin kasvun osalta olympialaisten sijoituksiin verrattuna, ilman mitaleita jäätäisiin myös kasvukilpailussa. EU:n sisällä taistellaan jumbosijoista. Viime vuonna Suomen talous supistui 1,2 % ja tänä vuonna jäädään myös arviomme mukaan miinukselle 0,3 % verran. Pohjat on kuitenkin nähty ja ensi vuodelle voidaan jo odottaa selvempää kasvua”, kertaa Mikkonen taloustilannetta.

Inflaatio ei enää Suomessa ongelma

Kuluttajien ostovoima on kääntynyt jälleen kasvuun, mikä mahdollistaa yksityisen kulutuksen elpymisen. Korkojen lasku tukee velallisia perheitä, mutta kuluttajat ovat kuitenkin yhä varovaisia erityisesti suurten hankintojen suhteen ja osa kasvaneista tuloista ohjautuukin säästöihin.

Liian korkea inflaatio ei ole enää Suomessa ongelma. Säästöpankkiryhmä odottaa inflaation pysyvän niin tänä kuin ensi vuonnakin alle keskuspankin noin 2 prosentin tavoitetason, vaikka alv:n korotus hieman hintoja nostaakin. Ruoan ja liikenteen hinnat ovat olleet jo muutaman kuukauden laskussa ja myös asumisen inflaatio on tullut nopeasti alas korkojen laskiessa.

”Moni suomalainen joutui käyttämään säästöjään inflaatiopiikin aikana, mutta nyt on hyvä hetki alkaa rakentaa säästöpuskureita uudelleen. Matalampi korkotaso yhdistettynä kohonneisiin palkkoihin ja eläkkeisiin auttaa kotitalouksia oman talouden rakentamisessa”, arvioi Mikkonen. Toki yksittäisten kotitalouksien tilanteet eroavat paljon toisistaan ja esimerkiksi hallituksen säästötoimet iskevät moniin sosiaalitukia saaviin perheisiin.

Yritysten luottamuksessa orastavia elpymisen merkkejä

Työttömyys tulee nousemaan vielä hieman, sillä työmarkkinatilanne on heikentynyt viime kuukausina heikon taloustilanteen myötä. Työttömyyden odotetaan kääntyvän laskuun ensi vuoden puolella.

Yritysten luottamuksessa on kuitenkin orastavia elpymisen merkkejä. Eri toimialojen tilanteet eroavat tosin toisistaan paljon. Palvelusektori ja kuluttajasidonnaiset yritykset hyötyvät ostovoiman kasvusta. Rakentaminen on jo pitkään kärsinyt kustannusten ja korkojen noususta. Tilanne on yhä vaikea, mutta odotus on, että ensi vuonna helpottaa. Korkotason lasku alkaa vaikuttaa positiivisesti ja kuluttajat aktivoituvat jälleen asuntokaupoilla. Myös teollisuudessa tuoreet tilastot luovat toivoa hiljalleen paranevasta tilanteesta, tosin siihen liittyy Mikkosen mukaan vielä paljon epävarmuuksia.

“Urheilupiireissä pohditaan nyt varmasti kovasti, miten Suomen menestystä seuraavissa Olympialaisissa voitaisiin parantaa. Samanlaisia pidemmän aikavälin menestymisen reseptejä myös Suomen talous kaipaa. Vaikka talouden suhdanne osoittaa piristymisen merkkejä, ovat talouskasvun pitkän ajan näkymät yhä varsin vaisut”, summaa Mikkonen.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo yli 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Jaamme osan tuloksestamme paikallisen yhteisön hyvinvointiin, koulutukseen ja tutkimukseen. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.