Sp-Koti: Asuntojen laatu selittää asuntokauppojen hintaheiluntaa

– Asuntohintojen nousuvauhdista keskustellaan Suomessa vilkkaasti. Välillä tilastohintojen nousu herättää epäluuloa, välillä taas povataan huomattavaakin hintojen laskua. Tilastoja tutkimalla voi kuitenkin nähdä, että poikkeuksellista hintakehitystä selittää yleensä jokin yksittäinen syy. Joskus hintojen nousun takana on uudehkojen asuntojen tavallista suurempi osuus tehdyistä kaupoista. Paikkakunnan ”tilastohintaromahduksen” taas voi aiheuttaa heikkokuntoisen vuokrakerrostalon myyminen huoneistoittain, analysoi Sp-Kodin toimitusjohtaja Pekka Ronkainen.

Sp-Koti on tutkinut välittäjäkauppoja Logican aineiston ja oman välitystoimintansa perusteella vuodelta 2010 ja vuoden 2011 kahden ensimmäisen vuosineljänneksen ajalta. Analyysien perusteella eri paikkakuntien hintavaihtelut selittyvät eri ikäluokkien kerrostalohuoneistojen neliöhintojen toisistaan poikkeavalla kehityksellä ja vain osittain kuluttajakäyttäytymisen muutoksella.

Kerrostalohuoneistojen hinnat nousivat vuoden 2011 toisella neljänneksellä 1,5 % ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Ennen vuotta 1959 rakennetut asunnot kallistuivat 0,4 %, vuosina 1960–1979 valmistuneet 2,2 %, vuosina 1980–1999 valmistuneet 3,7 % ja 2000-luvulla valmistuneet 0,6 %. Oleellisin muutos hintatilastoissa johtui siitä, että ostajat suosivat aiempaa enemmän vuosina 1980–1999 rakennettuja huoneistoja.

Odotettavissa kahdet asuntomarkkinat

Välittäjien tekemistä käytettyjen asuntojen kaupoista yli 50 % kohdistuu 1960–1979 rakennettuihin asuntoihin. Näiden asuntojen tilastollinen neliöhinta Suomessa on hieman yli 1 800 euroa. Lähivuosina suuri osa näistä yli 300 000 asunnosta peruskorjataan vastaamaan tämän päivän asumistarpeita. Remontteihin investoidaan yleensä 500–1500 euroa per neliö. Kerrostalohuoneistojen tilastohintoihin onkin tulossa merkittävä nousu lähivuosina, kun peruskorjattu kanta alkaa näkyä välitystilastoissa.

– Käytettyjen huoneistojen hintoihin on muodostumassa kahdet markkinat. Peruskorjatun kannan haluttavuus paranee selkeästi, kun taas korjausta odottavan asuntokannan kysyntä heikkenee entisestään. Tämä tullee aiheuttamaan hintamielikuvaan sekaannusta, kun samalla alueella olevien samanikäisten asuntojen hinnat voivat poiketa oleellisesti toisistaan, arvioi toimitusjohtaja Pekka Ronkainen.

Ronkainen vetää vuoden 2010 joulukuussa perustettua säästöpankkien Sp-Koti-kiinteistönvälitysketjua, joka on asuntokaupan uusi asiantuntija jo 20 paikkakunnalla. Ketju tähtää voimakkaaseen kasvuun.

– Kaakkois-Suomessa Sp-Koti on samalla viivalla alan vakiintuneiden toimijoiden kanssa. Seuraavaksi tavoittelemme laajempaa verkostoa pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Tavoitteena on toimia viiden vuoden kuluessa 50 paikkakunnalla ja olla Suomen neljän suurimman kiinteistönvälitysverkoston joukossa, kertoo Ronkainen.

Lisätietoja valtakunnallisesta asuntohintatilanteesta:
Pekka Ronkainen
Sp-Kodin toimitusjohtaja
puh. 050 3175 777, sähköposti: pekka.ronkainen@spkoti.fi

Paikkakuntakohtaisia tietoja suoraan paikallisilta Sp-Koti-kauppiailta. Yhteystiedot:www.spkoti.fi

Liite: Sp-Kodin Asuntomarkkinakatsaus