Sp-liiton vuosikokous: hallintoneuvoston kokoonpano uudistuu

Säästöpankkiliiton vuosikokous 15.3.2012 päätti uudistaa liiton hallintoneuvoston kokoonpanoa. Lisäksi se vahvisti vuoden 2011 tilinpäätöksen ja vuoden 2012 budjetin. Vuosikokouksen yhteydessä 16.3.2012 pidettiin Nooa Säästöpankin, Sp-Rahastoyhtiön ja Sp-Kodin yhtiökokoukset.

Säästöpankkien hallitusten puheenjohtajat liiton hallintoneuvostoon

Vuosikokous päätti uudistaa hallintoneuvoston kokoonpanoa. Jatkossa hallintoneuvoston jäseniä ovat kaikkien säästöpankkien hallitusten puheenjohtajat tai hallintoneuvoston puheenjohtaja, jos pankilla on hallintoneuvosto. He ovat luottamushenkilöhallinnon edustajia.

Säästöpankkeja on kaikkiaan 33. Käytännössä hallintoneuvostoon kuuluu 32 jäsentä: 31 säästöpankin hallituksen puheenjohtajat sekä Etelä-Karjalan Säästöpankin hallintoneuvoston puheenjohtaja. Hallintoneuvoston ulkopuolelle jää Nooa Säästöpankin hallituksen puheenjohtaja, joka on yhden Nooa Säästöpankin omistajana olevan säästöpankin toimitusjohtaja eikä luottamushenkilö.

Aiemmin liiton hallintoneuvoston jäsenten määrä oli 14 ja jäsenet olivat säästöpankkien luottamushenkilöitä, mutta eivät välttämättä hallituksen tai hallintoneuvoston puheenjohtajia.

– Muutoksen tarkoituksena on lisätä tiedonkulkua ja vuorovaikutusta säästöpankkiryhmässä. Uuden kokoonpanon ansiosta kaikilla säästöpankeilla on mahdollisuus vaikuttaa ryhmän tulevaisuuteen. Toisaalta uudistus lisää säästöpankkien edellytyksiä sitoutua ryhmän strategisiin tavoitteisiin ja tukea niihin liittyvien linjausten toteuttamista. Tämä edistää entisestään ryhmän yhtenäisyyttä ja yhteishenkeä, arvioi Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri.

Hallintoneuvosto valitsi järjestäytymis- ja vaalikokouksessaan puheenjohtajaksi Länsi-Uudenmaan Säästöpankin hallituksen puheenjohtajan Jaakko Puomilan ja varapuheenjohtajaksi Ekenäs Sparbankin hallituksen puheenjohtajan Gert Johanssonin.

Lisätietoja antaa Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri, puh. (09) 5480 5240, 0500 688 222, sähköposti: pasi.kamari@saastopankki.fi

Koko tiedote liitteenä