Suomen asuntomarkkinoilla ei ole riskiä ylikuumenemisesta

Suomessa asuntomarkkinat eivät ole ylikuumenemassa, vaikka asuntojen hintataso on vahvistunut koko Suomessa ja tietyillä alueilla hinnat ovat nousseet melko rajustikin kuluneen vuoden aikana. Koko maan mittakaavassa asuntojen hintojen kehitys on ollut Suomessa selvästi rauhallisempaa kuin muissa Pohjoismaissa.

– Monilla asuinalueilla isoissa ja keskisuurissa kaupungeissa asuntojen voimakas kysyntä on nostanut jopa kohtuuttomasti hintoja lyhyellä aikavälillä. Hintakehitys tulee kuitenkin rauhoittumaan koronasta päästyämme ja kuluttajien mielenkiinnon siirryttyä ainakin hetkeksi muuhun kuin omaan asumiseen ja kotoiluun, sanoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen. – Saatamme tilastollisesti nähdä jopa tilapäistä hinnanlaskua, myös nyt kuumina käyvissä yksittäisissä kaupunginosissa esimerkiksi Helsingissä ja Espoossa.

– Asunnon kovaan hintaan ostaneiden kannattaa varautua tiettyyn hinnantarkistukseen alaspäin, jos he aikovat myydä asuntonsa seuraavien kahden vuoden aikana. Voi kestää hetken ennen kuin yleinen hintakehitys saavuttaa taas sen hintatason, mitä asunnoista on nyt maksettu.

Hurjat hinnannousut ovat tapahtuneet mikrosijainnillisesti eli tietyillä asuinalueilla paikkakuntien sisällä. Sellaisilla vetovoimaisilla alueilla, joihin on kohdistunut poikkeuksellisen kovaa kysyntää ja joissa tarjontaa ollut todella vähän. Näillä alueilla asunnoista maksetaan enemmän kuin pyydetään, ja ostaja löytyy usein jo ennen ensimmäistä näyttöä, Rantanen jatkaa. – Ylikuumentuneilla alueilla ovat liikkeellä ostajat, joilla on taloudessa enemmän pelivaraa ja mahdollisuuksia sijoittaa asumiseensa enemmän.

– Maailman avauduttua ihmiset eivät ehkä ole valmiita enää investoimaan uuteen kotiin ja asumiseen yhtä paljon kuin nyt, vaan haluamme käyttää rahaa ja aikaamme enemmän muuhun elämässä, sanoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen. – Jatkossa monien siirtyessä etätöistä ainakin osaksi viikkoa takaisin työpaikoilleen, lisäneliöiden ja kodinvaihdon tarve saattaa hieman hellittää.

Asuntojen hintojen nousu rauhoittuu tarjonnan määrän kasvaessa

– Myytävien uusien ja vanhojen asuntojen määrä oli Etuovessa alimmillaan viime tammikuussa. Nyt tarjonnan määrä on pikkuhiljaa lähtenyt nousemaan. Tämäkin rauhoittaa hintojen nousua, sanoo Rantanen.

– Myös uudiskohteiden tarjonnassa on tapahtunut merkittävää nousua. Viime kesäkuusta joulukuuhun myytävien uudiskohteiden määrä laski peräti 41,9 prosenttia. Maaliskuussa uusia asuntoja oli Etuovessa myynnissä 11 364 kappaletta, mikä on jo 78,9 prosenttia enemmän kuin joulukuussa.

– Vastoin Rakennusteollisuuden vuodentakaisia karujakin ennusteita, rakennuttajat ovat rohkaistuneet aloittamaan uusien kohteiden suunnittelun ja rakentamisen, ja ne ovat myös käyneet hyvin kaupaksi, kertoo Rantanen.

– Merkittävää on sekin, että myytävien kohteiden markkinointiaika on lyhentynyt huomattavasti puolessa vuodessa. Etuoven tilastojen mukaan viime syyskuussa markkinointiaika oli keskimäärin 78 vuorokautta, kun maalis- ja huhtikuussa se on ollut 41 vuorokautta, Rantanen kertoo.

– Entistä useampi Suomen kaupungeista on nyt kauppamäärissä plussalla. Pk-seudun ja sen kehyskuntien ulkopuolella vanhoja asuntoja myytiin tammi–huhtikuun aikana peräti 32,9 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten samana ajankohtana. Pk-seudulla kasvua on ollut 23,9 prosenttia ja kehyskunnissakin 27 prosenttia. Maaliskuu oli huippukauppakuukausi kaikkialla, erityisesti vanhoissa kerrostaloasunnoissa.

Nyt on paras mahdollinen aika myydä

– Myös asuntojen hintakehitys on ollut positiivista lähes kaikissa kaupungeissamme helmi–huhtikuun aikana verrattuna vuodentakaiseen. Esimerkiksi Turussa neliöhinnat ovat nousseet 7,8 prosenttia, Tampereella 12,6 prosenttia ja Oulussa 13,5 prosenttia. Kaikissa isoissa kaupungeissa, Helsinki pois lukien, neliöhinnat ovat nousseet 5,5 prosenttia, kertoo Rantanen. – Helsingissäkin neliöhinnat ovat nousseet vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana 7,4 prosenttia. Pelkästään maaliskuussa neliöhinnat nousivat pk-seudulla 6,5 prosenttia vuodentakaisesta.

- Uskon, että koronasta päästyämme asuntokauppa hiljenee hetkeksi. Tarjonta lisääntyy ja myyntiajat kasvavat jälleen. Jo tämä tulee rauhoittamaan hintakehitystä, ennustaa Rantanen. – Uniikeissa kohteissa ja suosituimmilla asuinalueilla hinnat pysyvät korkeina tapahtuipa kokonaismarkkinassa mitä tahansa. Kaupunkien sisällä alueiden erot voivat säilyä isoina.

Lähteet:
KVKL ry:n Hintaseurantapalvelu (HSP)
Alma Mediapartners Oy:n Asuntomarkkinoiden tietopalvelu

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita yli 70 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi www.saastopankki.fi