Syksyn työmarkkinaneuvottelut vaikuttavat asuntomarkkinoiden kehitykseen

Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantasen mukaan syksyn työmarkkinaneuvottelut voivat pahimmillaan pysäyttää asuntomarkkinoiden orastavan hyvän kehityksen. Jos syksystä tulee kovin riitaisa, se vaikuttaa kuluttajien luottamukseen negatiivisesti ja hillitsee asuntokauppaa jälleen. Riskinä on sekin, että asuntomarkkinat kiihtyvät liian nopeasti ja kauppa hyytyy lyhyessä ajassa tarjonnan puutteeseen.

– Loppuvuoden asuntokauppaa koskeva suurin huolenaiheeni liittyy tuleviin työmarkkinaneuvotteluihin. Uskon asuntokaupan orastavan positiivisen kehityksen jatkuvan, mikäli työmarkkinaosapuolet löytävät neuvotteluissa yhteisymmärryksen ilman isoja riitoja. Mikäli edessä on riitaisa syksy ja työtaisteluja viime kevään tapaan, ne hyydyttävät asuntokaupan hyvin todennäköisesti uudelleen, uskoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

– Riitaisat työtaistelut ja lakot vaikuttaisivat todennäköisesti kuluttajien luottamukseen ja asuntomarkkinoiden kehitykseen negatiivisesti tässä tilanteessa, jossa olemme vasta toipumassa taantumasta ja talouskehityksemme on hauraalla pohjalla, sanoo myös Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen.

– Asuntokaupassa on ollut kaksi vuotta kestäneen syvän taantuman jälkeen kaksi peräkkäistä plussamerkkistä kuukautta, eli puhutaan vasta orastavasta piristymisestä. Myös kuluttajien luottamus ja asunnonostoaikeet ovat edelleen hyvin alhaisella tasolla. Niiden vahvistuminen edellyttää positiivisia talousuutisia ja viestejä asuntomarkkinoilta.

– Jos työmarkkinaneuvottelut sujuvat sopuisassa hengessä ja tulevinakin kuukausina asuntokauppojen määrä kasvaa viime vuoteen verrattuna, saatamme parhaassa tapauksessa päästä tänä vuonna 2–3 prosenttia plussalle. Myös asuntojen hinnat voivat hieman nousta loppuvuoden aikana, ennakoi Rantanen.

– Suomessa tehtiin tammi–elokuussa asuntokauppoja keskimäärin 4156 kuussa. Elokuussa kauppamäärissä tapahtui merkittävä pomppu ylöspäin alhaisesta kuluttajien luottamuksesta huolimatta. Kauppoja tehtiin elokuussa 4839. Uskon kauppamäärän kasvun johtuvan siitä, että pitkään patoutumaan päässyt asunnonvaihtotarve on alkanut vihdoin purkautua ja ihmiset ovat valmiimpia tekemään asunnon ostamiseen ja vaihtamiseen liittyviä päätöksiä.

– Suomessa on tehty tammi–elokuussa asuntokauppoja 0,9 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuosi sitten. Todennäköisesti pääsemme kauppamäärissä plussalle myös viime vuoden syys-lokakuuhun verrattuna. Viime vuonna varainsiirtoveromuutos nosti kauppamääriä marras–joulukuussa merkittävästi, ja siksi en usko, että tulisimme ainakaan joulukuussa yltämään viime vuoden joulukuun lukuihin. Joka tapauksessa nyt näyttää siltä, että tämän vuoden viimeisenä vuosineljänneksenä asuntokauppoja tehdään enemmän kuin vuosi sitten, kertoo Rantanen.

Asuntokauppa voi pysähtyä äkillisesti myös tarjontapulaan, mikäli markkinat kiihtyvät liian nopeasti

– Riitaisan työmarkkinasyksyn lisäksi asuntokaupan positiivisen kehityksen voi pysäyttää myös asuntomarkkinoiden liian nopea kiihtyminen. Tämä toisen ääripään riski voi toteutua, mikäli syksyn neuvottelukierrokset sujuvat rauhallisesti, korot kehittyvät odotetusti ja kuluttajien luottamuksessa tapahtuu selvää vahvistumista. Asuntokauppa voi hyytyä melko nopeastikin tarjonnan vähäisyyteen, mikäli iso joukko rohkaistuu asuntokaupoille yhtä aikaa, sanoo Rantanen. – Isona haasteenamme on, ettei uudistuotanto ole tukemassa asuntokauppaa pitkään aikaan. Vähintäänkin tarvitsisimme nyt merkittävästi lisää asuntoja myyntiin kaikista koko- ja hintaluokista.

– Tarjontamäärän pysyessä nykyisellä melko alhaisella tasolla, kokonaiskauppamäärä ei pääse kasvamaan ennen kuin rakennusliikkeet tulevat apuun. Rakentaminen ei käynnisty hetkessä. Se ottaa väkisinkin oman aikansa ennen kuin isotkaan rakennusliikkeet ovat saaneet palkattua takaisin ammattitaitoista porukkaa.

– Asuntomarkkinoiden kannalta olisi parasta, että kauppamäärät kasvaisivat ja kehittyisivät suhteellisen rauhalliseen ja tasaiseen tahtiin. Se takaisi pidempikestoisen kasvun, toteaa Rantanen.

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella asuntomarkkinatilanteesta kanssamme lisää:

Toimitusjohtaja Jukka Rantanen, Sp-Koti Oy
GSM 050 341 1391 tai e-mail: jukka.rantanen@spkoti.fi

Pääekonomisti Henna Mikkonen, Säästöpankkiryhmä
GSM 040 564 7918 tai e-mail: henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita n. 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi