​TalletusOtto-automaatit tulevat Säästöpankkien asiakkaiden käyttöön

Säästöpankin asiakkaat, joilla on käytössään Säästöpankin Debit- tai Electron-kortti, voivat jatkossa tehdä käteistalletuksia konttorin aukioloajoista riippumatta.

Säästöpankkien asiakkaat voivat jatkossa tehdä käteistalletuksia konttorin aukioloajoista riippumatta. Tämä onnistuu TalletusOtto-automaatin avulla: sillä voi tallettaa euroseteleitä ja kolikoita korttiin liitetylle tilille ja se tarjoaa myös Ottopisteiltä tutut peruspalvelut: otto, saldo ja tapahtumat.

Käteisen tallettaminen on käyttäjälle helppoa ja nopeaa. Automaatti tunnistaa ja hyvittää tilille hyväkuntoiset aidot eurosetelit ja -kolikot. Mikäli Säästöpankin asiakkaalla on käytössään yhdistelmäkortti, kannattaa aina valita debit-puoli.

Suositut automaatit yleistyvät Suomessa
Suomessa TalletusOtto-automaattien määrää lisätään ja niiden lisäksi katukuvaan tulee uudenlaisia OttoPlus-automaatteja, joissa on tarjolla Otto-palveluiden lisäksi setelien talletus.

Talletuspalvelu näkyy lisävalintana niiden pankkien korteilla, jotka ovat mukana kyseisessä palvelussa. Talletuspalvelu toimii näiden pankkien kaikilla sirullisilla korteilla, joissa on debit-ominaisuus, myös esimerkiksi Visa Electron -korteilla.

Seteleitä on talletettu automaateilla selvästi yli odotusten
Otto-automaatteja ylläpitävä Automatia Pankkiautomaatit Oy kertoo, että nykyiset 150 TalletusOtto-automaattia ovat kovassa käytössä ja niitä aiotaan asentaa vielä muutamia lisää lähimmän kahden vuoden aikana. Vilkkaimmilla automaateilla tehdään tuhansien ottotapahtumien lisäksi tuhansia talletuksia kuukaudessa ja hiljaisimmillakin satoja talletuksia kuukaudessa. Kaksi kolmasosaa talletuksista sisältää pelkkiä seteleitä ja noin 90 % talletetusta rahasta on seteleinä.

- Vaikuttaa siltä, että yrittäjien lisäksi yhä suurempi osa yksityisasiakkaistakin tallettaa saamansa setelit kätevästi automaatilla, sen sijaan että säilyttäisi niitä itsellään pitempään kuten kolikoita tai veisi ne konttoriin. Vaikka esimerkiksi yksityishenkilöiden välistä käytetyn tavaran kauppaa on siirtynyt paljon myös nettiin, sen määrä on samalla vain lisääntynyt ja maksuvälineenä yleisin on yhä käteinen, arvioi Automatian asiakkuusjohtaja Jyri Marviala.

OttoPlus = Otto + setelien talletus
Automatia tuo tänä vuonna Suomeen talletusautomaattiensa verkostoa täydentämään myös uudenlaisia käteisautomaatteja, joissa toimivat kaikki Otto-automaateilta tutut palvelut lisättynä setelien talletuksella. Automaatin nimeksi on annettu lyhyesti OttoPlus.

Uusi tulokas muistuttaa myös ulkoisesti tavallisia Otto-automaatteja, paitsi että sen valomainoksissa näkyy uusi tunnus OttoPlus (kuva liitteenä).

Talletusautomaattien verkosto laajentuu
OttoPlus-automaateissa ei ole laitteistoa kolikkojen käsittelyyn, joten ne ovat mitoiltaan pienempiä kuin Automatian tähän asti asentamat TalletusOtto-automaatit. Niitä voidaan asentaa myös ulkoseiniin, palvelemaan 24/7-periaatteella. Tarkoituksena on levittää vuosien 2016–2017 aikana yhteensä 100 kappaletta OttoPlus-automaatteja ympäri Suomen, myös pienemmille paikkakunnille ja alueille, joilla ei ole TalletusOtto-automaattia. Ensimmäiset asennetaan koekäyttöön pääkaupunkiseudulle kesään mennessä.

Lisätietoja:
Automaattien sijainnin ja kunnon sekä paljon muuta tietoa käteisautomaattipalveluista voi tarkistaa osoitteesta otto.fi. Muun muassa reitti lähimmälle automaatille löytyy otto.fi-sivuston hakupalveluista ”Missä Otto?” ja ”Missä Talletus?”.

Automatia päivittää nykyisin automaattiensa sijainnin lisäksi mahdolliset palvelukatkot lähes reaaliaikaisesti otto.fi-sivuston hakupalveluihin, joten sieltä voi myös tarkistaa että lähin automaatti on toimintakunnossa.