Uudistuotannon määrän raju lasku jarruttaa asuntokauppaa Suomessa

Suomessa on tehty vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä asuntokauppoja 12,5 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten tammi–maaliskuussa. Suurista kaupungeista kauppamäärät ovat pudonneet eniten Espoossa, jossa asuntoja on myyty lähes 30 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Merkittävä syy kauppamäärien laskuun sekä Espoossa että muualla Suomessa on uudistuotannon määrän huomattava väheneminen ja kasvava pula myytävistä uudiskohteista.

– Koko maan kauppamäärissä oli maaliskuussa pudotusta 20,1 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Alkuvuoden luvut vahvistavat ennustettani siitä, että asuntokauppoja tehdään Suomessa kuluvana vuonna 15–20 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021, sanoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

– Kyse ei ole asuntokaupan hyytymisestä, vaan siitä, että olemme nyt palaamassa kauppamäärissä koronapandemiaa edeltäneelle, pitkän aikavälin vertailussa edelleen hyvälle, vuoden 2019 tasolle. Kannattaa muistaa, että viime vuosi oli kaikkien aikojen kuumin asuntokauppavuosi Suomessa.

–  Asuntomarkkinaamme tulppaa tällä hetkellä kaikkein voimakkaimmin uudistuotannon määrän väheneminen. Asuntokauppojen määrä voi tänä vuonna laskea vielä ennustettanikin rajummin, jos uudistuotannon määrän lasku jatkuu, toteaa Rantanen.

–Suurimpien kaupunkiemme osalta tämän vuoden tammi–maaliskuun asuntokauppaluvut ovat huolestuttavia. Espoossa välittäjien tekemien asuntokauppojen määrä on laskenut vuodentakaisesta 27,6 prosenttia. Helsingissä ja Turussa kauppamäärät ovat laskeneet 17,1 prosenttia ja Tampereella 12,1 prosenttia. Luvut kertovat ennen kaikkea myynnissä olevien uudiskohteiden määrän ja uusien rakennusaloitusten rajusta pudotuksesta.

Helsingissä uudiskohteiden myynti on tammi–maaliskuussa 2022 laskenut vuodentakaisesta 61,5 prosenttia, Turussa 61,3 prosenttia, Espoossa 52,3 prosenttia, Oulussa 47,1 prosenttia ja Tampereella 20,5 prosenttia.

Riittävä uudistuotanto on elintärkeää asuntokaupan kierrolle

– Asuntomarkkina toimii huonosti, jos markkinoilla on vain käytettyjä asuntoja. Uudistuotannon määrän lasku tulppaa koko asuntomarkkinaa, koska jos uusia asuntoja ei ole riittävästi tarjolla, jää myös niiden potentiaalisten ostajien vanhat asunnot tulematta myyntiin, kertoo Rantanen.

– Rakennusliikkeet joutuvat tällä hetkellä riskienhallinnan ja kannattavuuden näkökulmasta todella tarkkaan punnitsemaan uusien kohteiden rakentamisen aloittamista. Kuitenkin erityisesti suuriin kaupunkeihimme kannattaisi rakentaa, sillä niissä uusille asunnoille riittää kysyntää hintojen nousustakin huolimatta.

– Rakennuskustannusten kova nousu jarruttaa myös omakotitalon rakentamista suunnittelevien aikeita. On selvää, että pankit joutuvat uudelleen arvioimaan omakotitalon rahoittamista ja valmiin talon vakuusarvoa, jos talobudjetti kasvaa kymmenillä tuhansilla euroilla kustannusten nousun takia.

– Haastekerrointa lisäävät korkea inflaatio ja poikkeuksellisen monet muut taloudellista epävarmuutta lisäävät tekijät, joiden uskon vaikuttavan jatkossa enemmän myös kuluttajien asunnonostoaikeisiin.

Ukrainan sota ei romahduta asuntokauppaa Suomessa

– Ukrainan sota on lisännyt yleistä varovaisuutta. Sen vaikutukset ulottuvat laaja-alaisesti koko Euroopan talouteen. Kuluttajien asunnonostoaikeisiin vaikuttavat monet tekijät; inflaation nostattamat elin- ja asumiskustannukset, nousevat korot sekä puheet lähestyvästä taantumasta, sanoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen. – Merkittävistä riskeistä huolimatta en usko, että ajaudumme taantumaan. Esimerkiksi työllisyysnäkymämme ovat edelleen varsin positiiviset.

– Vaikka odotukset korkojen noususta ovat lisääntyneet, ei niiden odoteta nousevan kovinkaan korkealle. Tämän hetken yleinen näkemys on, että korkojen nousu tulee tasaantumaan vajaaseen kahteen prosenttiin. Asuntovelallisten talouden pitäisi kestää tämä, koska pankit stressitestaavat laina-asiakkaidensa maksukyvyn kuuden prosentin mukaan.

– Asuntomarkkinoilla ollaan ennätyksellisen kuumien vuosien jälkeen palaamassa kohti ehkä hieman vaisumpaa normaalia, sanovat Rantanen ja Mikkonen. – Ukrainan sodan shokkivaikutus näkyi asuntomarkkinoilla sodan alussa 1–2 viikon ajan kysynnän hiljentymisenä ja kauppojen peruuntumisena. Sotaa enemmän ihmisten asunnonostopäätöksiin vaikuttavat tällä hetkellä inflaatio ja korkojen nousu.

Lähde: KVKL hintaseurantapalvelu

Ota yhteyttä, niin jutellaan Suomen asuntomarkkinatilanteesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä

040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistövälitysketju, jolla on jo yli 80 toimipistettä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi ja www.säästöpankki.fi