​Uusi Säästöpankkikeskus syntyy osana Säästöpankkiryhmän uudistumista

Säästöpankkiryhmä jatkaa määrätietoista kilpailukykynsä rakentamista ja toimintaedellytystensä vahvistamista. Nyt vuorossa on Säästöpankkikeskuksen muodostaminen.

Säästöpankkiliiton hallitus ja Säästöpankkien yhteisten yhtiöitten hallitukset ovat päättäneet, että Säästöpankkiryhmän keskusyhteisönä toimiva Säästöpankkiliitto ja keskitettyinä osaamisyhtiöinä toimivat Sp-Rahastoyhtiö, Sp-Henkivakuutus, Säästöpankkien Keskuspankki ja Sp-Koti muodostavat Säästöpankkikeskuksen 1.5.2016 alkaen.

– Säästöpankkiryhmä jatkaa määrätietoista kilpailukykynsä rakentamista ja toimintaedellytystensä vahvistamista. Nyt vuorossa on Säästöpankkien tukena olevien yhteisten yhtiöiden toimintojen tiivistäminen ja uudelleenjärjestäminen, sanoo Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri.

Säästöpankkikeskuksen uusi organisaatio aloittaa 1.5.2016. Säästöpankkikeskuksen toimitusjohtajana toimii Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri ja hänen varahenkilönään liiketoimintajohtaja Harri Mattinen.

– Säästöpankkikeskus on Säästöpankkiryhmän tulevaisuuteen suuntautuva avaus rakentaa huippuluokan vähittäispankkitoiminnan osaamiskeskittymä ryhmän kilpailukyvyn edistämiseksi ja rakentamiseksi, Kämäri linjaa.

Säästöpankkikeskuksen johtoryhmän muodostavat keskeisinä vastuualueinaan:

-liiketoimintajohtaja Harri Mattinen, asiakasliiketoiminta ja myynnin tuki

-digijohtaja Kai Koskela, asiakaskokemus ja myynnin edistäminen

-toimitusjohtaja Kirsi Autiosalo, Säästöpankkiryhmän varainhankinta ja tasehallinta

-riskienhallintajohtaja Tiia Niemi, riskienvalvonta ja compliance

-talousjohtaja Mirja-Liisa Berglund, taloushallinto

-tietohallintojohtaja Kaija Jokiharju, ICT ja tietohallinto

-henkilöstöjohtaja Anita Aalto, henkilöstöpalvelut

Samassa yhteydessä Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oyj:n hallitus on nimittänyt Säästöpankkien Keskuspankin Suomi Oyj:n uudeksi toimitusjohtajaksi Kirsi Autiosalon 1.5.2016 alkaen.

Säästöpankkikeskus muuttaa 2017 uusiin toimitiloihin Helsingin Vallilaan
Osana Säästöpankkikeskuksen rakentamista on yli 130 finanssialan ammattilaisen muutto yhteisiin toimitiloihin. Säästöpankkiliitto on allekirjoittanut pitkäaikaisen vuokrasopimuksen Teollisuuskatu 33 toimitiloista Onvest Oy:n kanssa.

- Tulevat toimitilat sijaitsevat Suomen uudella finanssikadulla Vallilassa, mikä osaltaan vahvistaa myös Säästöpankkiryhmän asemaa suomalaisilla finanssimarkkinoilla. Tavoitteena on aloittaa Teollisuuskatu 33:ssa vuoden 2017 puolivälissä, Kämäri kertoo.

- Olemme erittäin tyytyväisiä Säästöpankkiliiton päätöksestä sijoittaa uudet keskitetyt toiminnot Teollisuuskatu 33:n uudistettaviin toimitiloihin. Säästöpankkiliiton kanssa allekirjoitettu vuokrasopimus on osoitus voimakkaasti kehittyvän alueen houkuttelevuudesta. Ympärillä rakentuvat Pasilan ja Kalasataman alueet korostavat Teollisuuskadun toimistokortteleiden keskeistä sijaintia. Säästöpankkiliiton vuokrasopimuksen allekirjoittamisen myötä pääsemme käynnistämään vuonna 1991 pääkonttoritarkoitukseen valmistuneen kohteen peruskorjauksen nykyajan vaatimusten mukaiseksi monitilatoimistoksi, kertoo Onvest Oy:n toimitusjohtaja Timo Alamiekkaoja.

Säästöpankkiliitto osk
Pasi Kämäri