Varainsiirtoveron muutos ei ole vauhdittanut asuntokauppaa Suomessa

Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen ja Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen ovat päivittäneet vuoden 2024 asuntokauppaennustettaan alaspäin johtuen asuntomarkkinoiden odotettua selvästi heikommasta alkuvuodesta. Asuntokaupan piristyminen edellyttää työmarkkinatilanteen rauhoittumista, varmuutta koronlaskujen alkamisesta sekä kuluttajien luottamuksen vahvistumista. Varainsiirtoveron muutoksella ei ole enää tämän vuoden puolella ollut vaikutusta asuntokauppaan.

– Asuntomarkkinoidemme yhä jatkuvan ahdingon ja odotettua selvästi huonomman alkuvuoden vuoksi olemme päivittäneet tämän vuoden asuntomarkkinaennustettamme Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkosen kanssa. Olemme joutuneet pakittamaan melkoisesti viime syksynä tekemästämme ennusteesta, sillä asuntokauppojen määrä ja asuntojen hinnat ovat jatkaneet laskuaan koko Suomessa vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana, kertoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

– Markkinoiden odotettua hitaamman toipumisen seurauksena vanhojen asuntojen keskimääräinen hintakehitys tulee vielä tänä vuonna jäämään miinukselle. Päivitetyn ennusteemme mukaan vanhojen asuntojen hinnat laskevat Suomessa tänä vuonna keskimäärin prosentin (– 1 %). Uskomme, että vanhojen asuntojen hinnat eivät enää vuoden toisella kvartaalilla merkittävästi laske, mutta lievää nousua on odotettavissa vasta loppuvuoden aikana.

– Olemme joutuneet tarkistamaan merkittävästi alaspäin myös vuoden 2024 kauppamääräennustettamme. Viime syksynä ennustimme, että välittäjien tekemien vanhojen asuntojen kauppamäärä nousee 15 prosenttia. Nyt uskomme, että välittäjien tekemien vanhojen asuntojen kauppamäärä kasvaa Suomessa vain 0–5 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna. On mahdollista, että asuntokauppa alkaa vilkastua vasta vuoden kolmannella kvartaalilla, toteaa Rantanen. – Jos asuntokauppa lähtee piristymään hyvin maltillisesti ja vasta vuoden lopussa, tulemme jäämään kauppamäärissä lähelle nollaa tänä vuonna. Jos taas kauppa vilkastuu nopeammalla aikataululla ja voimakkaammin, tällöin kauppamäärät voivat kasvaa viisi prosenttia.

– Vaikka monet asuntokauppaan vaikuttavat talouden mittarit puoltavatkin jo asuntokaupan piristymistä, niin kuluttajien luottamus on edelleen hyvin alhaisella tasolla. Uskon, että se lähtee vahvistumaan viimeistään siinä vaiheessa, kun EKP aloittaa koronlaskut. EKP:n viimeisin korkokokous vahvisti odotuksia siitä, että tulemme näkemään ensimmäisen koronlaskun kesäkuussa, sanoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen.

– Kuluttajien ostovoima on jo vahvistunut, työllisyystilanne on säilynyt Suomessa odotettua parempana ja talouden taantumakin väistyy hiljalleen. Päivitetty asuntokauppaennusteemme on hyvin linjassa BKT-ennusteiden kanssa. Koko vuosi mennään miinuksella, mutta loppuvuodesta näkymät kirkastuvat, Suomen talous alkaa elpyä ja asuntokauppa piristyä.

– Henkilökohtaisesti en usko, että merkittävää piristymistä alkaa tapahtua ennen kuin työmarkkinataistelut ovat päättyneet ja hallitus ja ammattiyhdistykset ovat onnistuneet löytämään pysyvän ratkaisun tilanteen rauhoittamiseksi. Tilanne on ollut kohtuuttoman vaikea jo aivan liian pitkään, yli puolitoista vuotta. Olisikin tärkeää saada riidat ja eripura sovittua viivyttelemättä, korostaa Rantanen.

– Asuntokaupassa kesäkuukaudet, erityisesti heinäkuu, ovat usein hiljaista aikaa ihmisten keskittyessä lomailuun. Jos asuntokaupan piristyminen siirtyy kesälomien jälkeiseen aikaan, olemme jo todella pitkällä tätä vuotta.

Tämän hetken hyvä tarjontatilanne tukee asuntokauppaa

– Valitettavasti tämän vuoden alusta 25 prosentilla laskenut varainsiirtovero ei ole vauhdittanut asuntokauppaa, kuten muutoksen tavoitteena oli. Veromuutos tapahtui liian myöhään. Jos veroa olisi laskettu siinä vaiheessa, kun asuntomarkkinat vielä jotenkuten toimivat, sen vaikutus olisi ollut positiivinen. Muutoshyöty jäi nyt niin sanotusti piippuun. Veromuutos buustasi ensiasunnon ostajia viime vuoden lopussa, mutta sen jälkeen sillä ei ole ollut merkitystä asuntokauppaan, kertoo Rantanen.

– Asunnonostajien kannalta tilanne on tällä hetkellä siinä mielessä hyvä, että tarjontaa on hyvin kysyntään nähden koko Suomessa. Unelmien kodin löytyminen on nyt helpompaa kuin siinä vaiheessa, kun kysyntä ja kauppamäärät lähtevät nousuun. Silloin käy helposti niin, että remontoidut ja hyväkuntoiset asunnot myydään nopeasti. Asuntokaupassa markkinalainalaisuudet toimivat hyvin. Kun kysyntä lisääntyy ja kohdistuu tietyntyyppisiin asuntoihin, kuten nyt isompiin perheasuntoihin, hinnat lähtevät vahvistumaan.

– Uudisasuntokaupassa myymättömien uusien asuntojen massa lähtee purkautumaan ensiksi niistä asunnoista, jotka ovat valmiita ja jotka sijaitsevat omalla tai kaupungin omistamalla vuokratontilla, toteaa Rantanen.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita n. 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi www.saastopankki.fi