​Vastuullisen sijoittamisen gurut kannustavat aktiiviseen omistajuuteen

Maailman johtavat asiantuntijat vierailivat vastuullisen sijoittamisen foorumin, Finsifin 5-vuotisjuhlaseminaarissa Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla keskiviikkona 10.6.2015. Säästöpankin rahastojen varoja hallinnoiva Sp-Rahastoyhtiö on Finsifin aktiivinen jäsen. Kuvassa on Martin Skancke, joka aiemmin toimi Norjan eläkerahaston pääneuvonantajana.

Vastuullisen sijoittamisen asiantuntijat koolla Suomessa
Maailman johtavat asiantuntijat vierailivat suomalaisen vastuullisen sijoittamisen foorumin, Finsifin 5-vuotisjuhlaseminaarissa. Viime aikoina esillä ollut Norjan eläkerahaston päätös poistaa hiilisijoitukset huolestutti rahaston entistä pääneuvonantajaa.

- Jos vastuulliset omistajat luopuvat yhtiövaikuttamisesta ja siirtyvät myymään hiiliyhtiöt pois, niin kenen käsiin ne sitten lopulta päätyvät?, kysyy nykyinen YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteiden organisaation (UNPRI) puheenjohtaja Martin Skancke.

- Pelkoni on, että hiiliomistukset irrotetaan erillisiksi yhtiöiksi joissa rällästetään aivan miten sattuu ja kaikki se pitkäjänteinen kehitystyö kohti vastuullisempia liiketoimintamalleja valuu hukkaan, Skancke jatkaa.

Samanlaisia ajatuksia oli muillakin seminaarin puhujilla. Sijoittajien ilmastoaloitetta (IIGCC) puheenjohtaja Donald MacDonald kannusti sijoittajia etsimään itsenäisesti tehokkaimpia keinoja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Vastuullisuuspioneeri, Inflection Point Capital Managementin perustaja, tohtori Matthew Kiernan tyrmäsi kaikki helpolta kuulostavat keinot ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa.

- Hiilen poissulkeminen johtaa vaikuttamisesta luopumiseen, eikä sillä ole varmuudella pitkällä aikavälillä positiivisia ilmastovaikutuksia.

Miten sijoittajat sitten voivat vaikuttaa?
Vastuullisen sijoittamisen asiantuntijat kannustivat sijoittajia analysoimaan kohteitaan ilmastovaikutusten osalta aktiivisesti sekä käyttämään vaikutusvaltaansa omistamiinsa yhtiöihin esimerkiksi strategiaa liittyvissä asioissa.

- Erityisesti omistajat päättävät suoraan osingonjaosta: jos hiilikaivosyhtiö tekee paljon voittoa, mutta jakaa vain vähän osinkoa, niin omistajat voivat kysyä, että miten yhtiöön jätetty varallisuus sijoitetaan. Jos siinä ei huomioida ilmastoon liittyvää riskiä, kuten 50 vuotta alalla toiminut kaivosinsinööri-toimitusjohtaja ei aina osaa tehdä, niin sijoittajat voivat nostaa isompina osinkoina voittoja pois yhtiöstä, ohjeistaa Skancke.

Aktiivinen omistajuus on myös vahvasti Säästöpankkien varainhoidon agendalla.

- Painopiste yhtiövaikuttamisessa on ollut yhtiöiden edustajien ja analyytikoiden tapaamisissa. Uudistamme tänä vuonna rahastoja koskevan omistajapolitiikan. Siinä luonnollisesti tuodaan entistäkin konkreettisemmin esille yhtiövaikuttamiseen liittyviä keinoja, kertoo Säästöpankkien varainhoidon johtaja Petteri Vaarnanen.

Säästöpankkien varainhoidossa on seurattu aktiivisesti yhtiövaikuttamiseen liittyvää keskustelua.

- Ilmastonmuutokseen liittyvät haasteet koskettavat kaikkia, myös rahastojen osuudenomistajia, joten on varsin luonnollista että aktiivisena omistajana edistämme osuudenomistajien etua myös tällä saralla, Vaarnanen jatkaa.

Lisätietoja:
Sp-Rahastoyhtiön vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Eero Haapalehto