​Virstanpylväs saavutettu: Säästöpankin rahastoilla jo yli 150 000 asiakasta

Säästöpankin rahastojen suosio on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Tänäkin vuonna on tullut tuhansia uusia asiakkaita, ja osuudenomistajien määrä on noussut yli sadanviidenkymmenentuhannen.

Uusi 150 000 asiakkaan virstanpylväs ylitettiin 16.6. Asiakasvirran lisäksi ripeään tahtiin ovat kasvaneet myös rahastoja hallinnoivan Sp-Rahastoyhtiön pääomat. Ne olivat toukokuun 2016 lopussa 1,6 miljardia euroa, mikä oli 13,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kun mukaan luetaan varainhoitosopimusten perusteella hallinnoitu varallisuus, oli hallinnoitujen varojen määrä 2,2 miljardia euroa. Rahastojen osuudenomistajien määrä kasvoi vuoden aikana 10,5 prosenttia.

- Olosuhteet rahastojen kasvulle ovat olleet viime vuosina suotuisia, kun korkotaso on pysynyt ennätysmatalana ja osakekurssit ovat pidemmässä tarkastelussa nousseet. Säästöpankkien asiakkaat ovat toden teolla innostuneet rahastosäästämisestä. Ja koska osuudenomistajat ovat paljolti kotitalouksia, pääomat kehittyvät tasaisesti. Ei tarvitse jännittää kansainvälisten institutionaalisten sijoittajien äkkiliikkeitä, arvioi Sp-Rahastoyhtiön toimitusjohtaja Hannu Ruotsalainen.

- Rahastojamme on ollut markkinoilla vuodesta 2003 lähtien. Kolmentoista vuoden aikana nimemme on tullut tutuksi ja rahastomme ovat vakiinnuttaneet asemansa koko kansan rahastoina. Haluammekin kiittää asiakkaitamme saamastamme luottamuksesta. Tästä on hyvä jatkaa.

Tavoitteena lisätä osuudenomistajien määrää ja pääomia entisestään

- Seuraava looginen tavoitteemme on saada 200 000 osuudenomistajaa täyteen ja kerätä kolmen miljardin euron hallinnoitava pääoma. Tavoite on hyvinkin realistinen, sillä meillä on erittäin ammattitaitoiset ja kokeneet salkunhoitajat, joiden käsissä rahastot ovat tuottaneet kilpailukykyisesti. Esimerkiksi Pienyhtiöt-rahastomme on tuottotilastoissa oman luokkansa kiistaton ykkönen. Lisäksi tuomme markkinoille myös uusia tuotteita, viimeisimpänä tulokkaana on keväällä markkinoille tullut kiinteistö- ja infrasijoitusrahastomme, Säästöpankki Kiinteistöosake Eurooppa, Ruotsalainen toteaa.

Yksilöllistä varainhoitoa ja sijoitusneuvontaa vaativiinkin tarpeisiin
Säästöpankin rahastoja hallinnoiva Sp-Rahastoyhtiö Oy on Säästöpankkien omistama sijoitusrahastoyhtiö, joka tarjoaa Säästöpankeille ja niiden asiakkaille rahasto- ja varainhoitopalveluja. Rahastoja voi merkitä Säästöpankkien konttoreissa tai verkkopankissa. Sp-Rahastoyhtiössä työskentelee kolmisenkymmentä ammattilaista.

Yhtiö laajensi viisi vuotta sitten toimintaansa myös yksilölliseen varainhoitoon. Näitä palveluita tarjotaan ennen kaikkea Säästöpankeille ja niiden asiakkaille yhteistyössä pankkien kanssa. Toimintaa on kehitetty ottamaan huomioon erityisesti pankkien toimintapaikkakunnilla toimivien instituutioiden (kunnat, seurakunnat, säätiöt, ym.) varainhoitotarpeet.