Yli 50-vuotiaista vain joka toinen luottaa saavansa riittävää eläkettä

Säästöpankkiryhmän teettämän kyselytutkimuksen mukaan vain 51 % yli 50-vuotiaista suomalaisista luottaa siihen, että Suomen eläkejärjestelmä tarjoaa heille riittävän toimeentulon eläkkeellä. Kansainvälisessä vertailussa Suomen eläkejärjestelmä on yhä varsin hyvissä kantimissa, mutta talouden asiantuntijat kannustavat silti myös omien eläkesäästöjen kartuttamiseen.

Luottamuksessa eläkkeen tarjoamaan toimeentuloon on selviä eroja eri väestöryhmien välillä. 67 % yli 70-vuotiaista luottaa eläkejärjestelmään, mutta viisikymppisistä vain 30 % uskoo sen tarjoavan itselleen riittävän toimeentulon, kun oman eläkkeen aika koittaa. Ammattiryhmien vertailussa luottamus eläkejärjestelmään on vähäisintä yksityisyrittäjillä, joista 55 % ei usko eläkejärjestelmän tarjoavan heille riittävää toimeentuloa. Miesten (57 %) luottamus eläkejärjestelmään on keskimäärin noin kymmenen prosenttiyksikköä korkeammalla tasolla kuin naisten (46 %).

”Monissa kyselyissä on aiemminkin nähty, että naiset ovat miehiä enemmän huolissaan raha-asioistaan. Se on sinänsä perusteltuakin, koska naisten eläkkeet ovat keskimäärin pienempiä kuin miesten ja lisäksi naiset ovat miehiä pidempään eläkkeellä. Yksilöllinen eläkesäästäminen hyödyttää kaikkia, mutta erityisen tärkeää se on naisille. Myös yrittäjien on hyvä pohtia eläketurvansa hyvissä ajoin”, arvioi Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen

Suomen eläkejärjestelmää on vuosien varrella kehitetty yhteiskunnallisten muutosten mukana. Viimeisimpänä on esimerkiksi nostettu eläkeikää ja otettu käyttöön elinaikakerroin, jolla rajoitetaan keskimääräisen eliniän pidentymisen aiheuttamaa eläkekustannusten kasvua. Mikkosen mukaan ihmisten luottamukseen voi vaikuttaa se, että seuraava eläkeuudistus on parhaillaan suunnitteilla, mutta sen sisällöstä ei ole vielä kovin paljon tietoa. Ehdotus uudistuksesta on etenemässä hallitukselle arviolta vuoden 2025 alussa.

”Vaikka Suomen eläkejärjestelmään kohdistuu rahoituksellisia haasteita, on se kuitenkin kansainvälisessä vertailussa varsin hyvissä kantimissa. Julkisen eläkejärjestelmän lisäksi jokainen voi toki kartuttaa myös omia säästöjä eläkepäiviään varten. Mitä aikaisemmin säästämisen aloittaa, sitä helpommalla pääsee, kun korkoa korolle -ilmiö ehtii vaikuttaa – mutta myös yli 50-vuotiaana ehtii vielä tehdä paljon oman taloudellisen asemansa parantamiseksi”, Mikkonen toteaa.

Moni varautuu eläkkeeseen säästämällä

Kyselyn mukaan 35 % yli 50-vuotiaista uskoo, että eläkejärjestelmä ei tule tarjoamaan heille riittävää toimeentuloa. Heistä puolet aikoo varautua asiaan miettimällä tarkemmin ruokaostoksia ja muita arjen hankintoja, ja 28 % aikoo mahdollisesti tehdä töitä myös eläkkeellä ollessaan. Tämä oli huomattavasti yleisempää yrittäjien keskuudessa, sillä heistä useampi kuin joka toinen voisi harkita työnteon jatkamista eläkkeellä. Joka viides vastaaja pyrkii kerryttämään itselleen lisätuloa eläkeaikaan lisäämällä säästämistä ja sijoittamista.  Hyvä paikka aloittaa oman eläkeajan turvaaminen on tutustua henkilökohtaiseen työeläkeotteeseen ja selvittää realistinen arvio siitä, millaista eläkettä tulee saamaan.

“Kun tietää oman tilanteen, on tärkeää pohtia, millaista toimeentuloa eläkeajalle tavoittelee. Säästäminen kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin, mutta varautuminen ei myöskään koskaan ole myöhäistä. Viisikymppisen säästämisaika työeläkelain mukaiseen eläkeikään on vielä pitkä, ja käytettävissä on useita vaihtoehtoja. Kannattaa ottaa pankin sijoitusasiantuntija avuksi omiin tavoitteisiin sopivan säästämissuunnitelman tekemiseen ja pitää määrätietoisesti suunnitelmasta kiinni”, neuvoo Sp-Henkivakuutuksen toimitusjohtaja Mika Laakkonen.

Oman talouden tilanne aina palkkatasosta omaan nettovarallisuuteen vaikuttaa myös luottamukseen toimeentulosta eläkkeellä. Esimerkiksi velattomista vastaajista 60 % uskoi eläkkeensä riittävän omaan toimeentuloon. Sen sijaan vastaajista, joilla velkaa on jäljellä yli 50 000 euroa, vain 35 % arvioi luottavansa eläketulojen riittävyyteen.

”Vaikka eläkesäästämiseen liittyvä keskustelu keskittyy usein juuri toimeentulon varmistamiseen, haluaisin kannustaa eläkeläisiä myös säästöjen käyttöön. Kyselytutkimuksen mukaan 44 %:lla yli 70-vuotiaista ei ole suunnitelmia kerrytettyjen säästöjen käyttöön seuraavan 5 vuoden aikana. Jos säästöjä on elämän varrella kerryttänyt eläkeaikaa varten, niistä kannattaa uskaltaa myös nauttia, kun sen aika on”, Mikkonen lisää.

Säästöpankkiryhmän teettämän kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland. Tiedot kerättiin verkkokyselynä 26. – 29.4.2024 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Kysely oli kohdennettu yli 50-vuotiaille ja siihen vastasi 1005 henkilöä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Jaamme osan tuloksestamme paikallisen yhteisön hyvinvointiin, koulutukseen ja tutkimukseen. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.