Maailmantalouden epävarmuus vaikutti huutokauppaan

Saga Furs Oyj             Pörssitiedote           21.9.2015          klo 17.50

Saga Furs Oyj:n 1.11.2014 alkaneen tilikauden viimeinen huutokauppa päättyi tänään. Huutokaupassa tarjottiin yhteensä 1,4 miljoonaa Saga® -minkin- ja 723.000 Saga® -ketun- ja suomensupinnahkaa. Epävarmassa markkinatilanteessa pidettyyn huutokauppaan osallistui 400 ostajaa kaikilta markkina-alueilta. Minkinnahoista myytiin 77 prosenttia ja ketun- ja supinnahoista 68 prosenttia. Välitysmyynnin arvoksi muodostui 56 miljoonaa euroa (76 miljoonaa euroa syyskuussa 2014).

- Syyskuun huutokaupan tarjonta poikkesi maalis- ja kesäkuussa järjestettyjen päähuutokauppojen tarjonnoista siten, että huomattava osa valikoimista koostui heikompilaatuisista nahoista.  Tässä vaiheessa vuotta on ennenaikaista arvioida millaiseksi tuleva vähittäismyyntikausi muodostuu, sillä se riippuu pitkälti päämarkkina-alueen Kiinan taloustilanteen kehityksestä ja talven säästä, sanoo Saga Furs Oyj:n toimitusjohtaja Pertti Fallenius.

Tilikauden aikana järjestettyjen neljän huutokaupan välitysmyynnin arvo oli 636 miljoonaa euroa. Koko tilikauden aikana yhtiö on myynyt 8,6 miljoonaa minkin-, 2,1 miljoonaa ketun- ja 130.000 suomensupinnahkaa.

Yhtiön 1.11.2015 alkavan uuden tilikauden ensimmäinen huutokauppa järjestetään 19.-21. joulukuuta 2015.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Pertti Fallenius, puh. 050 512 0334