Saga Furs Oyj, puolivuosikatsaus 1.11.2023–30.4.2024

Saga Furs Oyj puolivuosikatsaus 27.6.2024 klo 12.10

Tämä on tiivistelmä Saga Furs Oyj:n puolivuosikatsauksesta 1.11.2023–30.4.2024. Kokonaisuudessaan katsaus on tämän tiedotteen liitteenä ja luettavissa myös yhtiön internetsivuilta verkko-osoitteesta www.sagafurs.com.

Minkinnahkojen hintataso nousi, välitysmyynti laski vertailukaudesta

• Minkinnahkojen hyvä kysyntä ja hintatason nousu jatkuivat, mutta minkin tarjontamäärien lasku ja ketunnahkojen huono kysyntä laskivat välitysmyyntiä.
  • Välitysmyynnin arvo laski 26 prosenttia vertailukaudesta ja oli 110 miljoonaa euroa (1.11.2022–30.4.2023: 149 milj. euroa).
  • Konsernin liikevaihto laski ja oli 14,3 miljoonaa euroa (19,8 milj. euroa).
  • Liiketoiminnan kulut laskivat 17,9 miljoonaan euroon (20,5 milj. euroa).
  • Konsernin liiketulos heikkeni ja oli 1,3 miljoonaa euroa tappiollinen (0,1 milj. euroa voitollinen).
  • Konsernin nettorahoitustuotot olivat 1,7 miljoonaa euroa (1,8 milj. euroa).
  • Konsernin tulos ennen veroja oli 0,4 miljoonaa euroa (1,9 milj. euroa).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,05 (0,43) euroa.

Konsernin avainlukuja

Oman pääoman tuotto, (ROE) %

Sijoitetun pääoman tuotto, (ROI) %

OLENNAISET TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEEN

Toukokuussa 2024 järjestettyyn tilikauden kolmanteen turkishuutokauppaan osallistui noin 300 ostajaa, mikä oli enemmän kuin kahteen vuoteen missään huutokaupassa globaalisti. Huutokaupan minkkimyynti oli erityisen vilkasta, sillä tarjolla olleista 3,8 miljoonasta minkinnahasta myytiin 96 prosenttia. Minkinnahkojen hintataso oli keskimäärin 6 prosenttia korkeampi kuin maaliskuun 2024 huutokaupassa.

Ketunnahkojen kysyntä toukokuun huutokaupassa jäi sen sijaan vaatimattomaksi, sillä tarjolla olleista 316 000 ketun- ja suomensupinnahasta myytin vain puolet. Ketunnahkojen hintojen puolustamiseksi osa nahoista jätettiin myymättä.

Yhteensä toukokuun huutokaupan välitysmyynti oli arvoltaan 127 miljoonaa euroa (kesäkuun 2023 huutokaupan arvo 111 miljoonaa euroa). Valtaosa ostoista suuntautui jälleen Kiinaan. Lisäksi nahkoja ostettiin Etelä-Koreaan, Turkkiin, Kreikkaan ja länsimaiselle muotiteollisuudelle.

LIIKETOIMINNAN NÄKYMÄT

Saga Furs arvioi kuluvan tilikauden välitysmyynnin arvon ja liikevaihdon jäävän edellisen tilikauden tasosta (tilikausi 2022–2023: välitysmyynti 352 milj. euroa ja liikevaihto 47 milj. euroa). Tilikauden 2023–2024 tulos riippuu pitkälti syyskuun 2024 huutokaupan tuloksesta, jota on nykyisessä markkinatilanteessa vaikea ennakoida.

Vantaalla 27.6.2024

HALLITUS

Toimitusjohtaja Markus Gotthardt, puh. 050 081 2851, markus.gotthardt@sagafurs.com

Talousjohtaja Taina Pallasvesa, puh. 040 557 9833, taina.pallasvesa@sagafurs.com