Turkisten kysyntä vaikuttaa edelleen vahvalta, turkiksia jopa kesämallistoissa

Saga Furs Oyj    Mediatiedote     6.11.2012     klo. 19.00

Vaikka talouskasvu Kiinassa on hidastunut, turkisten kysyntä jatkuu vahvana Kiinan kotimarkkinoilla, ja uusia vähittäismyymälöitä avataan eri puolilla maata.

-Kiinassa seurataan herkällä korvalla länsimaisia trendejä. Se, että turkikset ovat niin vahvasti osa kansainvälistä muotia, muovaa oleellisesti sikäläisiä kulutustottumuksia, sanoo Saga Furs Oyj:n toimitusjohtaja Pertti Fallenius.

Turkisten vähittäiskauppa käynnistyi Kiinassa odotettua paremmin äskettäin olleen kansallisen lomakauden aikana. Koska erityisesti minkkipukineiden tarjontavolyymit ovat suuret, kylmää talvea tarvitaan, jotta myyntisesonki onnistuisi.

Kiinan kotimarkkinat suosivat entistä enemmän uudentyyppisiä keveitä turkispukineita, joissa käytetään vaaleita värejä ja yhdistellään erilaisia materiaaleja.  Nuoret 25-36 -vuotiaat ovat uusi kasvava asiakasryhmä turkisliikkeissä.   Huutokauppaostajien kiinnostus erilaisiin muunnosketun- ja -minkinnahkoihin onkin lisääntymässä muodin ilmeen monipuolistumisen myötä.

Näkymät Venäjän turkismarkkinoilla ovat niin ikään verrattain positiiviset, ja viime kauden varovaisten huutokauppaostojen vuoksi varastot ovat pienet. Vähittäiskaupan tilanne näyttää parantuneen viime vuodesta. Korkealaatuiset designtuotteet myyvät selvästi paremmin kuin keskihintaiset tuotteet. Myös Länsi-Euroopan turkiksia suosiva muotiteollisuus saa potkua Venäjän kysynnästä; esimerkiksi Italiassa alan yritykset ovat menestyneet eurokriisistä huolimatta.

Vaikka turkisten maailmanmarkkinahintataso on ennätyskorkea, alkavan talven mallistot ovat täynnä turkiksia, ja keveitä turkispukineita on jopa kesän 2013 huippukokoelmissa. Syyskuussa päättyneellä myyntikaudella minkkien keskihinta oli 55 ja kettujen 138 euroa.

-Uusi käsitys ylellisyydestä, joka edellyttää vastuullista tuottamista, tuotteen korkeaa laatua ja perinteiden vaalimista, antaa kilpailuetua suomalaiselle turkiseläinten kasvatukselle, toimitusjohtaja Fallenius sanoo.

-Saga Furs Oyj on huutokauppayhtiö, jolla on maailman tunnetuin turkisbrändi Saga Furs® ja sitä tukeva monipuolinen tuotekehitysosaaminen Saga Design Centerissä. Meillä on ainutlaatuista osaamista, jota maailman muotitalot arvostavat, Fallenius toteaa.

Saga Furs Oyj:n uuden myyntikauden ensimmäinen huutokauppa järjestetään 18.-20.12.2012.

Lisätietoja: viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. 050 5120 322