Kasvu jatkuu vaikeuksista huolimatta

Sammon ekonomistit: Kasvu jatkuu vaikeuksista huolimatta Kansainvälisen talouden toipuminen on hidasta ja epätasaista. Elpymisen kannalta olisi tärkeää, että korot pysyisivät matalana vielä pitkään. Yhdysvaltain mahdollinen isku Irakiin tai hyökkäyksen odottelu voivat vaarantaa toipumisen. Öljyn hinnassa on edelleen epävarmuuslisää, joka lisää yritysten tuotantokustannuksia ja vähentää kuluttajien käytettävissä olevia tuloja muihin kohteisiin kuin energiasidonnaisiin menoihin. Isku Irakiin nostaisi öljyn hintaa vähintään tilapäisesti. Muiden öljyntuottajamaiden reaktioista riippuisi kohonneen hintatason kesto ja rahoitusmarkkinareaktioiden laajuus. Taantuman todennäköisyyden lisääntyessä Yhdysvaltain keskuspankki voisi alentaa ohjauskorkoaan vielä 0,5 prosenttiyksiköllä, mutta huoli sodan aiheuttamasta liittovaltion lisävelanotosta voisi ennen pitkää nostaa joukkolainojen tuottotasoja. Tämä poistaisi kotitalouksilta mahdollisuuden aikaansaada säästöjä vaihtamalla vanhoja, korkeampikorkoisia asuntolainojaan matalampikorkoisiin. Tilanteessa, jossa asuntojen hinnat suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin ovat lähellä ennätystään, lainanhoitokustannukset ovat erityisen tärkeä tekijä kuluttajille. Kansainvälisessä ympäristössä on siis edelleen riskejä, jotka uhkaavat Suomenkin talouden suotuisaa kehitystä. Amerikkalaiset pelkäävät sodan ja terrorismin lisäksi kirjanpitäjiä, ja epävarmuus jarruttaa talouden toipumista. Euroalueen sisäinen dynamiikka ei ole toiminut, vaan etenkin Saksassa kotimainen kysyntä on vaimeaa. Saksa ei toimi euroalueella purjeena vaan laahusankkurina. Koko euroalueen talouskasvu jäänee tänä vuonna noin prosenttiin, ja ensi vuonnakin piristyminen jää osittaiseksi siten, että sekä työvoima että tuotantolaitokset ovat edelleen vajaakäytössä. Asuntojen kysynnässä ei vaimenemisen merkkejä Suomessa sähkötekninen teollisuus ja metsäklusteri ovat osoittaneet merkkejä toipumisesta, ja yksityinen kulutus on pysynyt melko vakaassa kasvussa. Investointien vaimeus kuitenkin pitää talouskasvun vaatimattomana kuluvana vuonna ja työttömyysaste nousee hieman. Matalana pitkälle ensi vuoteen pysyvä korkotaso ylläpitää yhä asuntojen kysyntää, ja odotamme myös autokaupan säilyvän melko nopeassa kasvussa. Myös asuntotuotanto osoittaa piristymisen merkkejä. Ensi vuonna Suomen talous yltänee jo noin kolmen prosentin kasvuvauhtiin, mikäli uusia vientiä ja investointipäätöksiä hidastavia häiriöitä, kuten pitkittyvää kriisiä Irakissa ei ilmaannu. Työttömyys ei enää kohoa ja inflaatio pysyy vajaassa kahdessa prosentissa. Lisätietoja: pääekonomisti Tarja Heinonen, puh. 010 514 0023 ekonomisti Lauri Uotila, puh. 010 514 0028 Suhdanteet ja rahoitusmarkkinat syyskuu 2002 -katsaus on luettavissa Internetissä www.sampo.fi/talouskatsaukset sekä Sammon verkkopankissa. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020919BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020919BIT00040/wkr0002.pdf