Mandatum: Odotukset alkaneelle vuodelle poikkeuksellisen vahvoja

Lehdistötiedote 23.1.2004 Mandatum: Odotukset alkaneelle vuodelle poikkeuksellisen vahvoja Talouden vahva käänne parempaan Yhdysvalloissa on nostanut alkaneen vuoden odotukset niin talouskehityksen kuin yritysten tulosodotustenkin suhteen poikkeuksellisen vahvalle tasolla. Amerikkalaisen syklikäänteen vanavedessä myös eurooppalaisen talouden odotukset ovat voimistuneet huomattavasti vaikkakin vanhalla mantereella onkin vielä matkaa kurottavana normaalin trendikasvun uralle. Etenkin teollisuudessa näkymät ovat voimistuneet ja teollisuuden elpyminen avaa hyvät lähtökohdat myös Suomen osakemarkkinoille, joilla vientivetoinen teollisuus näyttelee merkittävää roolia. - Amerikkalaisilla markkinoilla yritysten tulokset ovat kiihtyvään tahtiin parantuneet jo puolentoista vuoden ajan ja tämä kehitys on luonnollisesti heijastunut myös osakemarkkinoille vahvasti nousevina kursseina. Meillä, ja Euroopassa yleisemminkin, tuloskasvu on vasta nyt pääsemässä vauhtiin, mutta kulmakerroin esimerkiksi suomalaisille noteeratuille yhtiöille on tuloskehityksen suhteen sitäkin jyrkempi. Lisäksi markkinoille ei tällä haavaa kohdistu merkittäviä riskitekijöitä kuten vaikkapa vuosi sitten samaan aikaa, toteaa Mandatum Pankkiiriliikkeen markkina-analyytikko Esko Immonen. Osakkeiden vahva nousu on mediassa herättänyt jo epäilyjä osakkeiden hinnoittelusta, mutta suhteessa joukkovelkakirjoihin tai rahamarkkinatuottoihin, tarjoavat osakkeet vieläkin ylivoimaisen tuottotason. Kun vielä osakemarkkinoihin nyt liitetään vahvasti nousevat tulosodotukset sekä yleisen talouskehityksen optimistisuus, ei osakkeiden houkuttelevuutta sijoituskohteena voi vähätellä. - Talouden piristyminen vahvistaa etenkin teräsosakkeiden tulosnäkymiä. Odotukset teräksen kysynnän piristymisestä ovat kääntäneet teräksen hinnat jo nousuun. Hintojen odotetaan edelleen nousevan vuoden loppua kohden. Sekä Outokummun että Rautaruukin tuloksen odotetaan kohenevan selvästi vuodesta 2003. Mandatum Pankkiiriliikkeen mukaan teräsosakkeet ovatkin tällä hetkellä yksi houkuttelevimmista sektoreista Helsingin pörssissä. Sektorin tuloskehityksen kannalta merkittävin riski liittyy raaka-ainehintojen erittäin voimakkaaseen nousuun, metallianalyytikko Ari Laakso toteaa. Lisätietoja: markkina-analyytikko Esko Immonen, puh. 010 236 4850 metallianalyytikko Ari Laakso, puh. 010 236 4710 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/23/20040123BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/23/20040123BIT00070/wkr0002.pdf