Mandatum: Vahva tuloskehitys nostaa edelleen osakekursseja

Lehdistötiedote 17.10.2003 Mandatum: Vahva tuloskehitys nostaa edelleen osakekursseja Talouden nousuodotukset ovat toteutuneet kesän ja alkusyksyn mittaan Yhdysvalloissa, ja vahvan kasvupulssin odotetaan leviävän ennen pitkää myös Euroopan markkinoille. Odotukset loppuvuoden ja ensi vuoden talouskasvusta ovatkin tasaisesti nousseet. Amerikkalaisyhtiöiden tulokset ovat parantuneet voimakkaasti amerikkalaisen talouden vahvistumisen myötä, ja kasvuodotusten nousu on edelleen nostanut markkinoiden arvioita tuloskehityksestä. Euroopassakin orastavia elpymisen merkkejä on nähty, ja positiivista käännettä odotetaan jo loppuvuodelle, Mandatum Pankkiiriliike toteaa tuoreessa markkinakatsauksessaan. - Osakemarkkinoilla kasvun vahva liikkeellelähtö USA:ssa on palkittu voimakkaasti nousevin kurssein. Meneillään oleva tuloskausi vahvistaa edelleen markkinoiden käsityksiä hyvästä trendistä, sillä keskimäärin tulokset ovat Wall Streetillä muodostumassa jopa ennakoituakin paremmiksi. Suomen markkinoilla merkittävää tulosparannusta ei vielä tänä vuonna nähdä, mutta suhdanteiden vahvistuminen kansainvälisessä taloudessa parantaa erityisesti suomalaisen teollisuussektorin näkymiä ensi vuonna, markkina-analyytikko Esko Immonen sanoo. Kesän ja syksyn vahvasta kurssinoususta huolimatta osakkeet ovat edelleen maltillisesti hinnoiteltuja. Osakkeet tarjoavat yhä selvästi parempaa tuottotasoa suhteessa joukkovelkakirjamarkkinoihin. Suomalaisilla osakemarkkinoilla jopa osinkotuotto ylittää rahamarkkinakorkojen tuoton. Mandatum Pankkiiriliikkeen mukaan etenkin sykliset perusteollisuuden osakkeet ovat edelleen voimakkaasti aliarvostettuja. - Talouden kohentumisen odotetaan näkyvän eurooppalaisen metsäteollisuuden tuotteiden kysynnän vilkastumisena seuraavan puolen vuoden aikana. Uskomme tämän heijastuvan myös paperien hinnoitteluun ensi vuonna, ja tämä luo hyvät edellytykset toimialan yhtiöiden tulosten kohenemiselle. Suurin uhka tälle kehitykselle on suhdannenäkymien mahdollinen heikentyminen sekä euron vahvuus erityisesti suhteessa dollariin, metsäanalyytikko Henry Nurminen toteaa. Lisätietoja: markkina-analyytikko Esko Immonen, puh. 010 236 4850 metsäanalyytikko Henry Nurminen, puh. 010 236 4709 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/17/20031017BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/17/20031017BIT00090/wkr0002.pdf