• Sampo/

Mandatumin analyytikot: Kasvavat tulokset ruokkivat osakemarkkinoita - korot eivät vielä uhkaa näkymiä Teollistuneen maailman vahvan talouskasvun myötä myös suomalaisten pörssiyhtiöiden tulokset ovat kääntyneet kasvuun. Talouskasvu etenkin Yhdysvalloissa ja Aasiassa on kiihtynyt voimakkaasti. Euroalueella kasvu on vielä verkkaista, mutta odotukset viittaavat asteittaiseen elpymiseen. Kansainvälinen vetoapu tukee suomalaisten pörssilistattujen yhtiöiden tuloskehitystä kuluvana vuonna, ja Mandatum Pankkiiriliike odottaa tulosten keskimäärin selvästi paranevan viime vuodesta. Suomen kotimarkkinoilla tilanne on hyvä, ja kotimarkkinasektorin tulosnäkymät ovatkin varsin vahvoja. - Keskimäärin suomalaisyhtiöiden tulosten odotetaan paranevan kuluvana vuonna yli 20 prosenttia viime vuodesta, tosin ilman Nokian vaikutusta, sanoo markkina-analyytikko Esko Immonen Mandatum Pankkiiriliikkeestä. Osakemarkkinoiden näkymät loppuvuodelle ovat Mandatum Pankkiiriliikkeen mukaan edelleen hyvät. Korkojen hienoinen nousu ei vielä vaurioita sen enempää yritysten kuin taloudenkaan kasvunäkymiä. Korkotason nousu Yhdysvalloissa on pikemminkin sopeutumista vahvaan talouskasvuun. Osakkeiden keskimääräinen tulostuotto on edelleen vahvaa suhteessa korkotasoon, ja siten osakkeet ovat yhä maltillisesti hinnoiteltuja. Ensimmäisiä USA:n keskuspankin koronnostoja odotetaan loppuvuodelle, mutta euroalueella korkopaineita ei tänä vuonna ole vielä näkyvissä. Pankkiiriliikkeen näkemyksen mukaan osakkeiden painottaminen sijoitussalkuissa on edelleen perusteltua, kun taas joukkovelkakirjat voivat osoittautua haavoittuviksi korkonäkemysten noustessa. Nokian suuri paino Suomen osakemarkkinoilla osoittautui alkuvuonna taakaksi, ja yhtiön tuloskehitys onkin jäämässä kuluvana vuonna muuta markkinaa vaisummaksi. Nokian alkuvuoden tulosvaroitukset ovat laskeneet merkittävästi yhtiöön kohdistuneita tulosodotuksia. Mandatumin analyytikko Erkki Vesolan mukaan Nokian markkinaosuuden alenemiselle ei vielä kevään kuluessa ole nähtävissä käännettä, ellei yhtiön hintakilpailu ole todella aggressiivista. Tämä puolestaan söisi katteita nyt ennakoituakin enemmän. - Nokian vaikeudet matkapuhelimissa ovat kuitenkin yhtiökohtaisia, kun taas telekommunikaatiomarkkinat kokonaisuudessaan elävät vahvaa kasvun aikaa, Vesola sanoo. Lisätietoja: analyytikko Erkki Vesola, puh. 010 236 4712 markkina-analyytikko Esko Immonen, puh. 010 236 4850 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/27/20040427BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/27/20040427BIT00070/wkr0002.pdf