Sammolta kolme uutta instituutioille suunnattua rahastoa

Sammolta kolme uutta instituutioille suunnattua rahastoa State Street Global Advisors ja PIMCO uusina yhteistyökumppaneina Sampo tuo myyntiin kolme uutta instituutioille suunnattua erikoissijoitusrahastoa: Mandatum Europe Enhanced Indexin, Mandatum North America Enhanced Indexin ja Mandatum US Bondin. Enhanced Index -rahastoissa yhdistyvät aktiivisen, lisäarvoon pyrkivän sijoittamisen sekä passiivisen indeksisijoittamisen parhaat puolet. Mandatum Enhanced Index -rahastojen tavoitteena on saavuttaa tuotto, joka vuositasolla ylittää vertailuindeksin tuoton noin 0,5 - 1,0 prosenttiyksiköllä. Mandatum Europe Enhanced Index -rahaston vertailuindeksi on MSCI Eurooppa ja North America Enhanced Index -rahaston MSCI Pohjois-Amerikka. Enhanced Index -rahastot ovat kasvattaneet viime aikoina merkittävästi suosiotaan eri puolilla maailmaa institutionaalisten sijoittajien keskuudessa. - Enhanced index -tyyppisiä rahastoja käytetään yhä useammin perussalkun rakentamisessa, kun tavoitteena on yhdistää kustannustehokkuus lisäarvoon pyrkivään sijoitustoimintaan, toteaa Sampo Rahastoyhtiön toimitusjohtaja Kimmo Laaksonen. Mandatum Europe Enhanced Index ja North America Enhanced Index -rahastot ovat rakenteeltaan rahastojen rahastoja, ja niiden varat sijoitetaan State Street Global Advisorsin vastaavaa sijoituspolitiikkaa noudattaviin rahastoihin. State Street on maailman suurin instituutiovarainhoitaja, yrityksellä on varoja hoidossa yli 800 miljardia dollaria. State Street on erityisesti keskittynyt indeksi/enhanced indeksi -varojen hoitamiseen. Mandatum US Bond on aktiivinen, pääasiassa USA:n joukkolainamarkkinoille sijoittava rahasto. Mandatum US Bond -rahaston varat sijoitetaan PIMCO:n hallinnoimaan rahastoon, joka noudattaa ns. Total Return -tyyppistä sijoitusstrategiaa, jossa tavoitteena on perinteisiä joukkolainarahastoja aktiivisemmin hyödyntää USA:n monipuolisten joukkolainamarkkinoiden tarjoamia mahdollisuuksia. PIMCO on maailman johtava korkovarainhoitaja ja se kuuluu Allianz-ryhmään. PIMCO:lla on hoidossa pelkästään ko. Total Return -sijoitusstrategiassa yli 130 miljardia dollaria ja kaiken kaikkiaan hoidossa olevat varat ylittävät 250 miljardia dollaria. Mandatum US Bond -rahaston sijoitustoiminta alkoi 27.6.2002, Mandatum Europe Enhanced Index ja Mandatum North America Enhanced Index - rahastojen sijoitustoiminta alkaa 15.7.2002. Kaikkien kolmen rahaston vähimmäismerkintäsumma on 1 000 000 euroa ja hallinnointipalkkio 0,25 prosenttia vuodessa. Sampo ja Mandatum -sijoitusrahastojen salkunhoidossa käytettävien ulkomaisten yhteistyökumppaneiden määrä kasvaa State Street Global Advisorsin ja PIMCO:n kanssa solmittujen sopimusten myötä yhdeksään. Lisätiedot: Sampo Rahastoyhtiö Oy toimitusjohtaja Kimmo Laaksonen, p. 010 236 5001, 050 3245006 Mandatum Omaisuudenhoito Oy Instituutiomyynti/rahastojohtaja Jouko Kantola, p. 010 236 5342, 050 5495596 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00170/wkr0002.pdf