Sammon ekonomistit: Kasvu kiihtyy asteittain

Lehdistötiedote 17.12.2003 Sammon ekonomistit: Kasvu kiihtyy asteittain Suomen talouskasvu on jäänyt hitaammaksi kuin alkuvuonna odotettiin. Maailmantalouden nousun viivästyminen on jarruttanut vientikehitystämme ja yritysten investoinnit ovat supistuneet selvästi. Viennin määrä on kuitenkin ollut suurempi kuin vuotta aiemmin. Kulutus on lisääntynyt nopeasti ja joulukauppa saanee tukea mittavista veronpalautuksista. Työttömyys säilyi pian päättyvänä vuotena ennallaan ja inflaatiovauhti painui alle prosenttiin. Vuodelle 2004 on odotettavissa viennin varovaista nousua, kun näkymät euroalueella vähitellen kohenevat Yhdysvaltain ja Aasian vetoavun sekä hillityn korkotason myötä. Kiinan rooli maailmantalouden apumoottorina on vahvistunut, sillä Kiinan tuonti kasvaa voimakkaasti ja Kiinan keskuspankin sijoitukset yhdysvaltalaisiin arvopapereihin osaltaan ylläpitävät maltillista korkotasoa Yhdysvaltain joukkolainamarkkinoilla. Korot tulevat kuitenkin todennäköisesti nousemaan varovaisesti vuoden 2004 aikana paitsi Yhdysvalloissa myös Euroopan Unionissa, kun maailmantalouden piristyminen hieman kiihdyttää inflaatiota. Investoinnit lisääntyvät hieman ensi vuonna sekä euroalueella että Suomessa, joskin euron vahvistunut arvo jarruttaa yritysten kannattavuuden paranemista. Suomessa yksityisen kulutuksen kasvu hieman hidastunee, mutta kokonaistuotannon kasvu vauhdittuu. Inflaatio säilyy matalana ja työttömyyskin näyttää pysyvän jokseenkin ennallaan. Vuodelle 2005 voidaan odottaa jälleen hieman parempaa talouskehitystä. Lisätietoja: pääekonomisti Tarja Heinonen, Sampo Pankki, puh. 010 516 0023 ekonomisti Lauri Uotila, Sampo Pankki, puh. 010 516 0028 Suhdanteet ja rahoitusmarkkinat joulukuu 2003 -katsaus on luettavissa Internetissä www.sampo.fi/talouskatsaukset. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/17/20031217BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/17/20031217BIT00050/wkr0002.pdf