SAMPO ALOITTAA YT-NEUVOTTELUT, IRTISANOMISIA EI ODOTETA

SAMPO OYJ PÖRSSITIEDOTE 2.6.2003 klo 14.15 SAMPO ALOITTAA YT-NEUVOTTELUT, IRTISANOMISIA EI ODOTETA Sampo-konserni aloittaa yt-neuvottelut Sampo Pankki Oyj:ssä. Henkilöstön vähennystarve on noin 400 henkeä. Sampo ei usko joutuvansa irtisanomisiin. Yt-neuvottelut koskevat pääosin Sampo Pankin henkilöasiakasliiketoimintaa ja puhelinpankkia. Yt-neuvotteluiden taustalla on pankkiasiakkaiden käyttäytymisessä viime vuosina tapahtunut suuri muutos. Asiakkaat hoitavat peruspankkiasiansa nykyään internetin kautta, eivätkä entiseen tapaan konttoreissa tai puhelimitse. Esimerkiksi Sammon verkkopankin asiakkaiden määrä on lähes kolminkertaistunut viiden vuoden aikana ja jo 97 prosenttia henkilöasiakkaiden pankkitapahtumista toteutetaan muualla kuin konttoreissa. Asiakaspalvelu Sammon konttoreissa on muuttunut neuvontatoiminnaksi ja samalla perinteisten kassapalvelutehtävien määrä on pudonnut varsin pieneksi. Henkilöstövähennyksillä syntyy vuositasolla 15-20 miljoonan euron kustannussäästö. Koska pääosa henkilöstövähennyksistä on tarkoitus toteuttaa vapaaehtoisilla tukitoimenpiteillä ja eläkeratkaisuilla, kustannussäästöt toteutuvat pääosin vasta ensi vuonna. Sampo ei usko, että yt-prosessi johtaa irtisanomisiin. SAMPO OYJ Viestintäjohtaja Hannu Vuola Lisätietoja: Varatoimitusjohtaja Mika Ihamuotila, puh. 010 516 0006 Viestintäjohtaja Hannu Vuola, puh.010 516 0040 Henkilöstöjohtaja Harri Hietaranta, puh. 010 516 0560 JAKELU: Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet www.sampo.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/02/20030602BIT00690/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/02/20030602BIT00690/wkr0002.pdf