• Sampo/

SAMPO OYJ PÖRSSITIEDOTE 15.5.2003, klo 10.00 SAMPO ERIYTTÄÄ PANKKIIRILIIKKEEN JA INVESTOINTIPANKIN JA PALKITSEE ANALYYTIKOT AIKAISEMPAA ENEMMÄN ONNISTUNEIDEN ANALYYSIEN PERUSTEELLA SAMPSA LAINE MANDATUM PANKKIIRILIIKKEEN TOIMITUSJOHTAJAKSI Sampo-konserni eriyttää investointipankin eli corporate finance -toiminnan ja osakevälitystä ja sijoitustutkimusta harjoittavan pankkiiriliikkeen toisistaan. Mandatum & Co:n toimitusjohtaja Kari A.J. Järvinen raportoi jatkossa varatoimitusjohtaja Mika Ihamuotilalle ja Mandatum Pankkiiriliikkeen johto raportoi Treasury ja trading -toiminnasta vastaavalle johtaja Patrick Lapveteläiselle. - Uudistuksella haluamme korostaa pankkiiriliikkeen sijoitustutkimuksen riippumattomuutta investointipankkitoiminnasta. Investointipankki jatkaa selkeästi erillisenä ja itsenäisenä yrityksenä johtuen sen johtavasta asemasta yrityskauppojen ja fuusioiden neuvonantajana samalla kun sen asiakkaat pystyvät entistäkin paremmin hyötymään Sampo Pankin jakeluverkostosta osakeanneissa sekä yrityskaupparahoituksesta, sanoo Sammon varatoimitusjohtaja Mika Ihamuotila. Sampo on markkinajohtaja kaikissa keskeisissä yritysten pääomamarkkinapalveluissa Suomessa. Mandatum & Co on markkinajohtaja investointipankkitoiminnassa, ja Sampo Pankilla on vastaava asema yritysten joukkovelkakirjalainojen järjestäjänä sekä yritystodistuksissa. Sampo on myös markkinajohtaja yritysten ja yhteisöiden omaisuudenhoito- ja rahastopalveluissa sekä henkivakuutuksissa. Sampo Oyj:n osakevälitystä harjoittavan Mandatum Pankkiiriliike Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty KTM Sampsa Laine, 33, 13.8.2003 alkaen. Laine siirtyy Mandatumiin Alfred Bergiltä. Jukkapekka Laurila, 33, on nimitetty pankkiiriliikkeen varatoimitusjohtajaksi. Pankkiiriliikkeen tutkimustoiminnan tehostamiseksi Mandatum kehittää myös sijoitusanalyytikoille uudenlaista tulospalkkiojärjestelmää. - Merkittävä osa sijoitusanalyytikoidemme tulospalkkiosta määräytyy jatkossa yhä selvemmin sen mukaan, miten he onnistuvat sijoitussuosituksissaan. Tasokas sijoitustutkimus on tärkeä kilpailukeino ja siksi palkitsemme analyytikoitamme onnistuneista suosituksista, kertoo johtaja Patrick Lapveteläinen. - Tavoitteenamme on olla Suomen johtava yksityishenkilöiden osake- ja johdannaisvälittäjä ja haluamme myös olla instituutioille asiantuntevin välittäjä kotimaisissa osakkeissa ja osakejohdannaisissa. Näemme yksityishenkilöiden osakevälityksen keskeisenä osana pitkäaikaissäästämistä ja siksi se on ydinliiketoimintaamme, jatkaa Lapveteläinen. SAMPO OYJ Hannu Vuola Viestintäjohtaja Lisätietoja: Patrick Lapveteläinen, johtaja, puh. 010 516 0007 Hannu Vuola, viestintäjohtaja, puh. 010 516 0040 JAKELU: Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet www.sampo.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/15/20030515BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/15/20030515BIT00290/wkr0002.pdf