Sampo keskittää lahjoituksensa peruskouluille ja lukioille

Mittava yhteiskuntavastuuhanke koulujen työn tukemiseksi Sampo keskittää lahjoituksensa peruskouluille ja lukioille Sampo keskittää tämän vuoden rahalahjoituksensa suomalaisten peruskoulujen ja lukioiden tukemiseen. Lahjoitukset kohdistetaan hankintoihin tai projekteihin, jotka edistävät laajasti opetusta ja oppimista. Sampo myöntää enintään 30 maksimissaan 5 000 euron lahjoitusta. Lahjoitussumma voi siis suurimmillaan olla 150 000 euroa. Hakuaikaa kouluilla on toukokuun loppuun. Varatoimitusjohtaja Mika Ihamuotilan mukaan Sampo haluaa osana yhteiskuntavastuutoimintaansa tukea tavallisten suomalaisten koulujen opetustyötä. - Kohdistamalla tukemme kouluihin lapsille ja nuorille haluamme korostaa opetuksen merkitystä. Haluamme erityisesti tukea hankkeita, joissa opiskellaan elämää eikä vain koulua varten. Ilahduttavaa olisi, jos hakemusten joukossa olisi monipuolisesti erilaisia kansalaistaitoja kehittäviä hankkeita, liittyvätpä ne sitten esimerkiksi oman talouden suunnittelutietoihin ja -taitoihin tai vaikkapa kielten opiskeluun, Mika Ihamuotila toteaa. Ihamuotilan mukaan Sampo antaa lahjoituksensa kohteisiin, jotka eivät toteutuisi ilman ulkopuolista tukea. - Tällaisia kohteita on paljon, aina välinehankinnoista ainekerhoihin ja myös näitä laajempiin projekteihin. Keskitetty hakuprosessi tarjoaa kouluille tasavertaisen lähtökohdan hakemusten käsittelyssä, Ihamuotila sanoo. Koulut voivat täyttää lahjoitushakemuksen Internet-osoitteessa www.sampo.fi/koululahjoitukset. Lahjoitus voidaan myöntää joko tietylle ryhmälle/luokalle tai koulun yhteisiin hankintoihin tai projekteihin. Leirikoulut ja tietotekniikan peruslaitehankinnat on rajattu lahjoitusten ulkopuolelle. Lahjoitukset käsittelee raati, jossa on Sammon edustajien lisäksi OAJ:n nimeämiä opettajajäseniä. Päätöksen lahjoituksen saajista Sampo tekee loppukesästä 2003. Lahjoituksen saaneet kohteet julkaistaan elokuussa. Sampo seuraa hankkeitten etenemistä verkkosivuillaan. Sampo päätti rajata lahjoitusprojektin peruskouluihin ja lukioihin, koska muunlaisia toimivia yhteistyömuotoja harjoitetaan jo ammattikorkeakoulujen kanssa. - Näissä projekteissa pääpaino on ollut koulutukseen liittyvässä yhteistyössä. Hyviä kokemuksia olemme saaneet esimerkiksi yhteistyöstä verkkokoulujen järjestämisessä. Tehtävään perehdytetyt ammattikorkeakouluopiskelijat eri puolella Suomea ovat järjestäneet verkkopankin käyttökoulutusta asiakkaillemme. Hyöty on ollut molemminpuolinen: asiakkaamme ovat saaneet henkilökohtaista opastusta verkkopankin käytön ensiaskeleilla ja opiskelijat puolestaan työkokemusta ja opintoviikkoja, kertoo Ihamuotila. Merkittävin ammattikorkeakouluyhteistyöprojekti Sammolla on Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulun, Helian, kanssa. Helia-yhteistyössä Sampo tarjoaa työharjoittelupaikkoja ja opinnäytetöiden aiheita ammattikorkeakouluopiskelijoille. Lisätietoja: viestintäjohtaja Hannu Vuola, Sampo Oyj, puh. 010 516 0040 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00920/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00920/wkr0002.pdf