• Sampo/

SAMPO MYY 1,3 MILJARDIN EURON ARVOSTA VIENTI- JA PROJEKTIRAHOITUSSAATAVIA LB KIELILLE Sampo myy pääoma-arvoltaan 1,3 miljardin euron vienti- ja projektirahoitussaatavat eli pääosan ulkomaisista pitkäaikaisista rahoitussaatavistaan Landesbank Schleswig-Holstein Girozentralelle (LB Kiel). Kaupasta kirjautuu Sammolle pieni myyntivoitto. Myynti liittyy Sammon viime vuonna hyväksytyn strategian toteuttamiseen ja entisen Suomen Vientiluoton toimintaan. Uusien vienti- ja projektirahoitussopimusten tekeminen lopetettiin jo viime vuonna. Ympäri maailmaa sijainneet projektirahoituskohteet sitoivat sekä pääomia että erityisesti johtamis- ja hallinnoimisresursseja. Vapautuvia resursseja voidaan myynnin jälkeen kohdentaa kotimaiseen yrityspankkitoimintaan, joka on olennainen osa konsernin liiketoimintakonseptissa. Myydyt saatavat poistuvat Sammon taseesta ostajalle toimituserittäin lähikuukausien aikana. Luottoriski koko lainakannasta siirtyy kuitenkin ostajalle jo 7.5.2002. SAMPO OYJ Pertti Nurvala Tiedotusjohtaja Puh. 010 514 4030 LISÄTIEDOT: Johtaja Jarmo Lankinen, puhelin 010 513 4367, 0400 602 816 JAKELU: Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet www.sampo.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00060/wkr0002.pdf