Samsungin uutuus luo standardit kännykän äänelle ja kuvalle

Samsungin uutuus luo standardit kännykän äänelle ja kuvalle 65 000 väriä 2,1 tuuman näytössä, polyfoninen ääni ja GPRS - tässä ominaisuuksia, joiden myötä Samsungin SGH-S100 luo uudet standardit kännykän äänen- ja kuvantoistolle. Puhelimessa on myös kaikki ne valmiudet, joita sisältöpalvelujen lataaminen internetistä nykyisin edellyttää. SGH-S100 on toinen Samsungin Pohjoismaissa lanseeraamista värikännyköistä. Puhelimen muotoilussa korostuvat kevyesti pyöristetyt kulmat ja hienostuneet yksityiskohdat. Aiemmin lanseeratun SGH-T100 - mallin kanssa yhteistä on mm. valikkonäppäinten yhtenäinen pyöristetty ulkomuoto. Numerot ja merkit näkyvät selkeässä näytössä isokokoisina. Samsungin uusi suuri näyttö ottaa etumatkaa kahteen vahvaan tuotekehityslinjaan - markkinoilla on nykyisin kahdentyyppistä värinäyttöä, joista toisessa on noin 250 väriä ja toisessa noin 4000 väriä. Samsungin uutuudessa on 65 000 väriä. Näyttö on samalla yksi kännykkämarkkinoiden suurimmista ja Samsung onkin tällä tekniikan alalla maailman ykkönen. Kun SNT-tyyppiseen LCD-näyttöön yhdistetään 2,1 tuuman koko ja 128x160 pikseliä, värit toistuvat luonnollisen veroisina. Asiantuntijoiden mukaan näytön laatuominaisuudet korostuvat entisestään, kun sisältö-, ääni-, kuva- ja myöhemmin videomarkkinat vahvistavat asemaansa kännyköissä. Samsungin värinäyttö tekee oikeutta myös taustakuville ja näytönsäästäjille. Ulvova susi osa polyfonista eläintarhaa Ulvova susi? Ei suinkaan, SGH-S100 se vain hälyttää. Uudentyyppiset soittoäänet soivat luonnollisina tai moniäänisinä ja 16-kanavainen ääni tekee kännykästä mahtavan orkesterin. Melodiset soittoäänet saavat aivan uuden ulottuvuuden. Mukana seuraa 16 polyfonista soittoääntä, joista voi koota kokonaisen eläintarhan - luonnollisessa ääniasussaan esiintyvät sammakko, leijona, hevonen, lehmä, norsu, lintu ja koira. Ja lisää voi ladata. SGH-S100 tekee oikeutta kännyköille kehitetyille sisältöpalveluille, kuten ladattaville ohjelmille. Lue sarjakuvia ja romaaneja, pelaa pelejä ja tutustu uutisiin, pysy ajan tasalla matka- ja liikennetiedoista - tässä osa mahdollisuuksista. Entistä useammat matkapuhelinoperaattorit Pohjoismaissa tukevat nykyisin uutta tekniikkaa, jota käytetään tiedon siirtämiseen kännyköihin matkapuhelinverkossa. Tässä java on keskeisessä osassa. Java-tekniikan avulla kännyköissä voidaan käyttää wap-sivujen ladattavia sisältöpalveluja internetin kautta. Odotettavissa on, että maailman 2,5 miljoonaa java-kehittelijää lanseeraavat enenevässä määrin uutta sisältöä puhelimiin. Myös Samsung avaa lähiaikoina wap-sivun, jolta voidaan ladata pelejä ja soittoääniä. Puhelin on nk. "folder type" eli keskeltä taitettava puhelin, mikä tekee siitä pienen ja näppärän. Taitettuna siinä on suurikokoinen värinäyttö ja suuret siniset taustavalaistut näppäimet. SGH-S100-mallissa on kaksi näyttöä. Puhelimen ollessa taitettuna ulompi näyttö kertoo kuka soittaja on, ilman että puhelinta tarvitsee avata. Se ilmoittaa myös ajan, päivämäärän, lataustilan ja kentän voimakkuuden. Näppäinlukitusta ei myöskään enää tarvita. Mahdollisuus luoda omia oikoteitä puhelimeen helpottaa usein käytettyjen toimintojen saatavuutta. Uudessa puhelimessa on myös siirrytty sms:stä ems:ään. Ems:n välityksellä voidaan lähettää kuvia, animaatiota ja polyfonisia äänitehosteita sekä soittoääniä yhdessä tekstin kanssa. SGH- S100 -mallissa on GPRS-teknologia, jossa siirtonopeus on 53,6 kilotavua sekunnissa. Kyseessä on kolmitaajuuspuhelin, jota voidaan käyttää myös USA:ssa. Puhelimessa on IR-portti ja WAP 1.2.1 Ensiesittely Hem och Villa -messuilla Tukholmassa 24. lokakuuta. Myymälöissä marraskuusta alkaen. Ohjevähittäishinta (sisältää alv:n): 660 euroa. Jos sinulla on kysymyksiä tai haluat lisätietoja, ota yhteyttä Samsung Electronics Nordic AB:hen: www.newsonline.se/samsung Esa Aarnio, e-mail: esa.aarnio@samsung.fi, mobil: 040-506 77 19, tel 09- 571 48 280 Kuvat ja tekniset tiedot: www.samsung.se napsauta bildarkiv - "produktkategori" - bilder+gå - valitse "produkt" Haluatko saada jatkuvia lehdistötiedotteita Samsungilta? Lähetä viesti osoitteeseen samsung@munzalenius.se Samsung Electronics Co Ltd, Korea, on yksi maailman suurimmista elektroniikkayrityksistä. Yhtiö toimii yli viidessäkymmenessä maassa ja sillä on 64000 työntekijää. Liikevaihto oli vuonna 2001 noin 25 miljardia USD. Vuonna 2001 Samsung Electronics Nordic AB:n liikevaihto oli noin 2 miljardia SEK. Yhtiö on toiminut vuodesta 1992 Pohjoismaissa, jossa sillä on noin 40 työntekijää. Tuotevalikoimaan kuuluvat monitorit, kiintolevyt, CD-ROM, CD-R, DVD, TV, video, videokamerat, langattomat puhelimet, GSM-puhelimet, audio, mikroaaltouunit, jääkaapit, pesukoneet ja tulostimet. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/21/20021021BIT01130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/21/20021021BIT01130/wkr0002.pdf