20 vuotta täyttävä suomalainen ohjelmistoyhtiö Sievo analysoi 0,2 % koko maailman hiilidioksidipäästöistä

Tunnettujen kansainvälisten yhtiöiden, kuten Deutsche Telekomin ja ISS:n, kanssa yhteistyötä tekevä Sievo haluaa mullistaa kestävyysraportoinnin. Yhtiö mittaa ja analysoi maailman CO2-päästöistä osuuden, joka on suurempi kuin koko Suomen tuottamat päästöt.

HELSINKI (31.1.2024) – Suomalainen ohjelmistoyhtiö Sievo juhlistaa 20-vuotista taivaltaan. Vuonna 2003 perustettu Sievo kehittää SaaS-mallisesti pilvipalveluina tarjottavia ohjelmistoja esimerkiksi suuryritysten hankintojen sekä toimitusketjun päästöjen seurantaan ja analysointiin.

Erityisesti ESG-analytiikan kysyntä on jyrkässä kasvussa EU:n uuden CSRD-kestävyysdirektiivin myötä. Se velvoittaa listatut yhtiöt raportoimaan kestävyyteensä liittyviä tietoja aiempaa tarkemmin. Erityisen haasteen luo velvoite raportoida hiilidioksidipäästöt koko arvoketjussa - siis myös jokaisen hankinnan osalta, valmistavan teollisuuden raaka-aineista toimistojen tietotekniikkaostoihin.

Suuryritysten kokonaispäästöistä jopa 80 % syntyy epäsuorista päästöistä aina materiaalien hankinnasta jätehuoltoon ja logistiikkaan. Sievon ohjelmiston avulla hiilijalanjäljet saadaan suoraan hankintadatasta.

“Kuluneen 20 vuoden aikana olemme toimineet muutoksen ajureina. Suuryritysten hankintatoimella on valtava mahdollisuus – ja velvollisuus – vähentää maailman hiilidioksidipäästöjä. Muutoksen ajamiseen vaadittava data on kuitenkin vaikea saada koottua yhteen. Onneksi uusi direktiivi luo konkreettisen takarajan siihen, milloin yritysten pitää olla valmiita. On hienoa, että pystymme tukemaan asiakkaitamme ja maailmaa tässä muutoksessa”, kertoo Sievon toimitusjohtaja ja perustajaosakas Sammeli Sammalkorpi.

Sievo analysoi maailman hiilidioksidipäästöistä tällä hetkellä 0,2 %, mikä on enemmän kuin koko Suomen osuus. Yhtiön yli 130 asiakkaaseen lukeutuu sekä kansainvälisiä suuryrityksiä, kuten Hikma, Deutsche Telekom ja ISS, että tunnettuja suomalaisia yrityksiä, kuten Valio ja Fazer.

“Päästöjen perusteellinen ymmärtäminen on ollut avainasemassa vahvan ja läpinäkyvän perustan rakentamisessa. Sievon ansiosta saamme aidosti vaikuttavaa dataa vuoden ympäri”, kertoo Hikma Groupin Head of Procurement Francois Rousselot.

Vuonna 2022 yhtiö sai 44 miljoonan euron pääomasijoituksen Susquehanna Growth Equityltä ja avasi toimiston Romanian Bukarestissa. Lisäksi Sievolla on toimisto Yhdysvaltain Chicagossa. Yhtiö työllistää tällä hetkellä yli 350 työntekijää, ja palvelun vuosittaisia käyttäjiä on yli 19 000.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Sammeli Sammalkorpi

Toimitusjohtaja, Sievo

sammeli.sammalkorpi@sievo.com

Sievo

Sievo on markkinoiden johtava hankinta-analytiikkaratkaisu datavetoisille yrityksille. Sievo tarjoaa hankintojen, talouden ja kestävän kehityksen tiimeille sekä johtoryhmille luotettavan datan lähteen ja läpinäkyvyyden kaikkiin hankintapäätöksiin aina oikeiden toimittajien valinnasta ja säästöjen tuottamisesta kestävän, monipuolisen ja joustavan toimittajakannan mahdollistamiseen. Kaikki Sievon työntekijät ovat osaomistajia yrityksessä. Lisätietoja: https://sievo.com/.