40 miljoonan euron sijoitus PSG:ltä ja InfraVialta suomalaiseen One Click LCA:han

Sijoituksella vauhditetaan tuotekehitystä, nopeutetaan yritysratkaisujen toimittamista, rahoitetaan kansainvälistymistä ja mahdollistetaan yrityskaupat. Sijoitus vahvistaa One Click LCA:n asemaa kokonaisvaltaisten kestävän kehityksen ohjelmistoratkaisujen tarjoajana rakennus- ja rakennustuoteteollisuudelle.

Helsinki – (28.11.2023). Suomalainen One Click LCA on saanut 40 miljoonan euron sijoituksen PSG Equitylta (PSG) ja InfraVia Capital Partnersilta. (InfraVia). One Click LCA kehittää ja tarjoaa maailman johtavia ohjelmistoratkaisuja, joilla rakennus- ja rakennustuoteteollisuus voi vähentää hiilidioksidipäästöjään. PSG on pääomasijoitusyhtiö, joka auttaa vauhdittamaan ohjelmisto- ja teknologiayhtiöiden kansainvälistä kasvua. InfraVia on eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö, joka keskittyy sijoituksissaan infrastruktuuriin, teknologiaan, kriittisiin metalleihin ja kiinteistöalaan.

One Click LCA:n missiona on tukea hiilivapaan tulevaisuuden tekijöitä tehokkaiden elinkaariarviointien (LCA), ympäristöselosteiden (EPD) ja kestävyysratkaisujen avulla. Yritys yhdistää koko rakentamisen arvoketjun kiinteistöjen omistajista tuotevalmistajiin ja käyttää tieteeseen pohjautuvia menetelmiä hiilipäästöjen laskentaan, raportointiin ja vähentämiseen. Ratkaisut kattavat myös muiden ympäristö- ja kestävyysmittareiden laskennan ja ohjaamisen.

PSG:n ja InfraVian tuella One Click LCA lisää investointejaan tuotekehitykseen ja kasvuun sekä mahdollisiin yrityskauppoihin. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa asema maailman johtavana kestävän kehityksen kokonaisratkaisujen alustana, joka kattaa muun muassa kasvihuonekaasupäästöt, biodiversiteetin ja kiertotalouden.

"Ilmastonmuutos on yksi suurimmista globaaleista uhkista. Globaali rakennuskanta kaksinkertaistuu vuoteen 2060 mennessä, ja se aiheuttaa 230 gigatonnia materiaaleista aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Meidän on huomattavasti kiihdytettävä toimia rakentamisen arvoketjun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Kumppanuutemme PSG:n ja InfraVian kanssa merkitsee uutta kasvuvaihetta, kun kiihdytämme kasvuamme kohti miljoonan käyttäjän rajaa”, sanoo One Click LCA:n perustaja ja toimitusjohtaja Panu Pasanen.

"Olemme iloisia päästessämme Panun ja One Click LCA -tiimin kumppanina tukemaan heidän kunnianhimoisia kansainvälisiä kasvutavoitteitaan sekä uusien ratkaisujen kehittämistä rakennusteollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Kokemuksemme ja saavutuksemme kansainvälisten teknologia-alan edelläkävijöiden kasvattamisessa antaa meille hyvät edellytykset myös vahvistaa One Click LCA:n asemaa johtavana toimijana rakennusalan hiilestä irtautumisessa”, sanoo Dany Rammal, PSG:n Euroopan toimintojen johtaja.

Maailman sitoutuessa hiilineutraaliuteen One Click LCA:n mahdollisuudet ovat valtavat. InfraVia on ollut merkittävä tekijä infrastruktuuri- ja rakennusteollisuudessa viimeisten 15 vuoden ajan infrastruktuuriin kohdistuvan investointistrategiansa kautta. Siksi olemme erittäin innoissamme voidessamme tukea Panua ja One Click LCA:ta kestävän kehityksen tuomisessa ekosysteemiimme ja laajemmin rakennusteollisuuden tuotteita valmistavaan teollisuuteen", sanoo InfraVian partneri Alban Wyniecki.

One Click LCA:n ratkaisuja käyttävät tuhannet asiakkaat yli 150 maassa, kuten Skanska, AECOM, WSP, Foster+Partners, LafargeHolcim ja Saint Gobain. Yhtiön elinkaarianalyysityökalut kattavat yli 70 standardin ja sertifikaatin vaatimukset, mukaan lukien LEED, BREEAM, GRESB, ja ne sisältävät maailman laajimman rakennusmateriaalien päästötietokannan.

Yhtiön alusta helpottaa rakennusten, infrastruktuurin ja rakennustuotevalmistuksen elinkaaripäästöjen analysointia, elinkaariarviointia ja kestävyysarviointia. Se tarjoaa muun muassa hanke- ja esisuunnitteluvaiheen analyysit, suunnitteluvaihtoehtojen vertailut ja vertailuanalyysit sekä työkalut hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. One Click LCA:n avulla rakennusalan tuotevalmistajat voivat myös luoda ja julkaista digitaaliset ympäristöselosteet rakennus- ja teollisuustuotteille. Alusta tarjoaa saumattomat integraatiot yli 15 suosituimpaan BIM-ohjelmistotyökaluun, mukaan lukien Autodesk Revit®, Tekla Structures® ja Bentley iTwin®.

Median yhteydenotot:

Sami Stormbom
San Francisco Agency, One Click LCA:n viestintätiimi
sami@sanfrancisco.fi

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Video: One Click LCA:n toimitusjohtaja Panu Pasanen kertoo sijoituksesta (englanniksi

One Click LCA

One Click LCA on helsinkiläinen ilmastoteknologiayritys, joka vähentää rakentamisen ja sen tuotteita valmistavan teollisuuden hiilidioksidipäästöjä tarjoamalla helppokäyttöistä ja automatisoitua elinkaariarviointia (LCA), jolla voidaan laskea ja vähentää rakennus-, infrastruktuuri- ja korjaushankkeiden sekä rakennus- ja muiden tuotteiden ympäristövaikutuksia. Sen avulla valmistajat voivat myös luoda ja julkaista kolmannen osapuolen varmentamia EPD-asiakirjoja. Tämän lisäksi ratkaisun avulla voidaan arvioida kiertotalouden mukaisuutta, elinkaarikustannuksia ja pian myös biodiversiteettivaikutuksia. One Click LCA:lla on asiakkaita yli 150 maassa. Sen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä tukeva alusta sisältää ainutlaatuisen maailmanlaajuisen tietokannan, jossa on yli 200 000 LCA-datapistettä, ja se tukee yli 70:tä standardia ja sertifiointia, mukaan lukien LEED, BREEAM, GRESB ja muut kansalliset säädökset. One Click LCA perustettiin Suomessa vuonna 2001, ja sillä on yli 170 hengen tiimi kaikilla mantereilla. Lisätietoja osoitteessa: www.oneclicklca.com

PSG Equity

PSG Equity (PSG) on kasvupääomasijoitusyhtiö, joka toimii kumppanina ohjelmisto- ja teknologiayrityksille auttaakseen niitä kasvamaan, hyödyntämään strategisia mahdollisuuksia ja rakentamaan vahvoja tiimejä. PSG on tukenut yli 130:tä yritystä ja mahdollistanut yli 470 yritysostoa, joten se tuo mukanaan laajaa sijoituskokemusta, syvää asiantuntemusta ohjelmisto- ja teknologia-alalta sekä sitoutuu vahvasti yhteistyöhön johtoryhmien kanssa. PSG perustettiin vuonna 2014, ja sen toimistot sijaitsevat Bostonissa, Kansas Cityssä, Lontoossa, Pariisissa, Madridissa ja Tel Avivissa. Lisätietoja osoitteessa: www.psgequity.com. One Click LCA on PSG:n neljäs alustainvestointi Suomessa ja kahdeskymmeneskolmas Euroopassa.

InfraVia

InfraVia Capital Partners (InfraVia) on johtava riippumaton pääomasijoitusyhtiö, joka on erikoistunut kiinteistö- ja teknologiasijoituksiin. InfraVia tukee yrittäjiä ja yrityksiä niiden kasvussa, auttaa yrityksiä laajentamaan liiketoimintaansa ja tukemaan kasvua alansa johtaviksi alustaratkaisuiksi. Vuodesta 2008 lähtien InfraVia on kerännyt 12 miljardia euroa pääomaa ja sijoittanut yli 50 yritykseen eri puolilla Eurooppaa. Lisätietoja osoitteessa: www.infraviacapital.com